Zadnje aktivnosti

Posljednje aktivnosti korisnika mogu vidjeti samo registrirani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu vidjeti samo registrirani korisnici.
Za potpune funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Dan mlijeka
  • 01.06.2024. 07:30

Koje su dobrobiti pijenja mlijeka, a na šta paziti?

Bogato je kalcijem, ali treba paziti s kojom ga hranom kombinirati. Svježe može sadržavati štetne mikroorganizme pa ga svakako treba skuhati prije konzumacije

Foto: Shutterstock/PeopleImages.com - Yuri A
  • 71
  • 14
  • 0

Svjetski dan mlijeka obilježavamo 1. juna, još od 2001. godine kada ga je ustanovila Organizacija za hranu i poljoprivredu pri UN-u. Ovogodišnja tema bavi se vitalnom ulogom koju mliječni proizvodi imaju u pružanju kvalitetne prehrane širom svijeta. 

Njegovo pijenje ima brojne zdravstvene dobrobiti. 

Koje su dobrobiti pijenja mlijeka? 

Mlijeko je bogato kalcijem, koji je ključan za razvoj i održavanje jakih kostiju i zuba. Pomaže u prevenciji osteoporoze i lomova kostiju. Preporuka je konzumirati ga u više manjih količina kroz dan. 

Apsorpciju kalcija iz mlijeka poboljšava vitamin D kao prirodni šećer u mlijeku laktoza. S druge strane, pogoršati je mogu oksalati, spojevi koji se nalaze u hrani poput špinata, rabarbare i blitve pa izbjegavajte spremanje variva s ovim povrćem uz korištenje mlijeka. Također, fitati, prisutni u cjelovitim žitaricama, sjemenkama i mahunarkama, također mogu vezati kalcij i smanjiti njegovu apsorpciju. Visok unos soli može povećati izlučivanje kalcija putem urina. 

Osim kalcija, mlijeko je bogato drugim važnim hranjivim tvarima poput vitamina D, fosfora, kalija i vitamina B12. Kalij može pomoći u regulaciji krvnog pritiska, smanjujući rizik od hipertenzije i srčanih bolesti.

Vitamin A i cink u mlijeku igraju ključnu ulogu u održavanju zdravog imunološkog sustava.

11 zanimljivosti o mlijeku - danas je njegov dan

Sadrži visoko kvalitetne proteine koji su neophodni za rast i regeneraciju tkiva, te za održavanje mišićne mase. Konzumiranje mlijeka i mliječnih proizvoda može pomoći u kontroli težine jer ovi proteini i masti pružaju dugotrajan osjećaj sitosti.

Na šta obratiti pažnju? 

Iako postoje oni koji će reći kako je nekuhano mlijeko zdravije jer sadrži više enzima i korisnih bakterija te da ima bolji okus, sigurnije je i zdravstveno ispravno skuhati mlijeko. Ono može sadržavati štetne mikroorganizme kao što je bakterija Salomenlla, E. coli, Listerija i druge patogene. Osim toga, glavni nutrijenti, uključujući proteine, kalcij, i vitamine, ostaju uglavnom netaknuti procesom pasterizacije.

Punomasno mlijeko sadrži visok udio zasićenih masti, što može pridonijeti povećanju razine holesterola u krvi i povećati rizik od srčanih bolesti. Na tržištu postoje razni mliječni proizvodi pa tako i oni s dodacima šećera što doprinosi povećanju unosa kalorija i riziku od debljanja i dijabetesa tipa 2. Zato je najbolje konzumirati obično mlijeko. 

U slučajevima da su krave tretirane hormonima i antibioticima, ostaci tih tvari mogu završiti u mlijeku i potencijalno utjecati na zdravlje potrošača.

Postoje istraživanja koja sugeriraju vezu između visokog unosa mliječnih proizvoda i povećanog rizika od određenih vrsta raka, poput raka prostate. Iako dokazi nisu konačni i zahtijevaju daljnje istraživanje, umjerena konzumacija mlijeka i raznolika prehrana mogu pomoći u smanjenju potencijalnih rizika.

Sve se više govori o tome kako proizvodnja mlijeka na ogromnim farmama ima značajan utjecaj na okoliš, uključujući emisiju stakleničkih plinova, korištenje vode i zemljišta. Postoje i etička pitanja vezana uz tretman mliječnih krava. U slučaju da vas muče ova pitanja, najbolje je nabavljati mlijeko od malih, lokalnih uzgajivača.


Tagovi

Svjetski dan mlijeka Pijenje mlijeka Dobrobit Kalcij u mlijeku Sirovo mlijeko Vitamini u mlijeku Rak prostate Etička pitanja


Autorica

Maja Celing Celić

Više [+]

Hobi vrtlarica i zaljubljenica u prirodu s dugogodišnjim iskustvom u novinarstvu. Urednica je portala Agroklub.