• organska proizvodnja
  • 20.09.2021. 14:00
  • Prnjavor

Domaći organski sok od aronije stigao i do Australije

Ljudi često ne znaju šta zapravo podrazumijeva pojam "organski", a to u velikoj mjeri otežava posao proizvođačima.

Foto: Facebook/NaturalAro
  • 137
  • 63
  • 0

Često poljoprivrednici za svoj proizvod kažu da je organski. Pri tom obično podrazumijevaju da ne prskaju usjeve nekim zaštitnim sredstvima, da je voće i povrće zdravo jer se đubri uglavnom stajnjakom i da na kraju imaju odlične prinose. 

U praksi često to i nije baš tako. Ljudi često ne znaju šta zapravo podrazumijeva pojam "organski", a to u velikoj mjeri otežava posao proizvođačima. Sa kojim sve izazovima se sučavaju, kako ih rješavaju, pitali smo Tijanu Malešević iz Prnjavora koja po organskim principima uzgaja aroniju i proizvodi sok, a iz ličnih potreba za domaćim i zdravim proizvodima, nastao je porodični posao pod nazivom "NaturalAro".

"Uslijed zdravstvenih problema jednog člana porodice, krenuli smo sa organskim uzgojem voća i povrća. Tako su nastali prvenstveno naši sokovi, a onda smo na tržište plasirali prvi i jedinstveni med sa aronijom, koji je danas prepoznatljiv proizvod našeg brenda", započinje svoju priču Tijana.

Cijena kao najveći problem

Na površini od nekoliko hektara, po principima biloške proizvodnje, uzgajaju voće i to aroniju, kupinu i jabuku. Posjeduju i certifikat za ovu proizvodnju. Kako kaže, ovo je već četvrta godina da tako rade i planiraju nastaviti i dalje u tom smjeru. 

"Na tržište smo izašli sa sokom od aronije, kupine i jabuke, zatim imamo miks aroniju i jabuku, kao i sirće od jabuke. Naša pakovanja su od tri i od pola litra, ta su najtraženija", komentariše. 

Kao najveći problem sa kojim su se susreli, ističe cijenu na tržištu i to što proizvedu, da teže uspiju prodati. 

"Nastojimo što više putem interneta, odnosno društvenih mreža, približiti ljudima naše proizvode. I to putem Facebook stranice NaturalAro edukujemo narod o značaju organskih proizvoda", priča za Agroklub Malešević, napominjući da je važno pravilno objasniti šta se zapravo dobija organskim proizvodom, u čemu se ogleda značaj certifikata, na koji način uzgajaju njihovo voće. "Na taj način mi pokušavamo da se pozicioniramo na tržištu", dodaje.

Med s aronijom - proizvod po kojem se brend prepoznaje

Da bi neko kupio proizvod uzgojen po ekološkim pravilima, mora prije svega da zna na koji način će doprinjeti zdravlju, kako utiče na imunitet i u krajnjem slučaju zašto je skuplji u trgovinama. 

"Naši sokovi u sebi nemaju vode prije svega niti bilo kakvih dodataka. To konkretno znači da nema primjene pesticida, konzervansa, aditiva i slično. Međutim, sve to ide dosta teško i sporo", otkriva za Agroklub naša sagovornica. Kao glavni razlog ističe to što ima dosta drugih proizvođača koji nemaju certifikat niti razumiju šta je to organska proizvodnja. I onda ono što uzgoje zovu "prirodni proizvod", a između "prirdnog" i "organskog" je velika razlika, ukazuje.

Fokusirali se na apoteke

"Potrošači u BiH nisu baš sasvim upoznati u kom smjeru se sve to kod nas odvija, a i cijena dosta utiče na njihovu odluku šta će kupiti. Neki proizvođači spuste cijene svojih sokova i dobro prođu, a mi ne možemo to sebi dozvoliti", priča nam, dodajući da se prodaja najviše odvija putem Facebook-a i Instagrama. 

Što se samog uzgoja voća tiče, naglašava da bez navodnjavanja ove godine ne bi imali ništa od prinosa. Takođe, ne primjenjuju preparate za zaštitu te moraju biti posebno obazrivi.

Kako dobiti certifikat za organsku proizvodnju - uslovi i cijene

"Koristimo uglavnom stajsko đubrivo. Najbolji je konjski i ovčiji stajnjak. Ova godina bila je dosta loša zbog suše pa smo morali i maksimalno navodnjavati, kako bi sačuvali rod. Ta mjera nam je pomogla, ali moram reći da nije dovoljno. Velika je razlika u poređenju sa ranijim sezonama", ističe Tijana, naglašavajući da sistemi za navodnjavanje jako poskupljuju proces i samim tim dosta utiču na cijenu finalnog proizvoda. 

Sve što uzgoje, plasiraju pretežno na domaće tržište, pri tom su najveći fokus stavili na apoteke, zato što prema njenim riječima, ljudi više vjeruju kada im farmaceut ispriča nešto o tom proizvodu nego da te iste informacije dobiju od običnog trgovca. 

Sokove su izvozili jednom i u Australiju i kaže da je zadovoljna tim plasmanom. "U selu je to bilo organizovano preko jednog otkupljivača tako da smo i mi uspjeli svo voće prodati", priča nam, dodajući da se svakom proizvodu posvete i brinu uz posebnu pažnju i predan rad.


Tagovi

Organska proizvodnja Sok od aronije Uzgoj voća Proizvodnja soka Navodnjavanje Cijena Tijana Malešević


Autorica

Ivana Živanić

Više [+]

Ivana Živanić, dipl.ing- master poljoprivrede, rado istražuje aktuelnosti u poljoprivredi. Pristalica zdrave i bezbjedne hrane.