Na ovaj način želi se postići bolja organizovanost malih poljoprivrednih proizvođača, kao i njihovo udruživanje kako bi što lakše nastupili na tržištu, ali i dobili nova radna mjesta.
Međunarodni fond za razvoj poljoprivrede (IFAD) finansirati će Bosnu i Hercegovinu, u okviru projekta razvoja poljoprivrede i ruralnih preduzeća (READP). Incijativu je pokrenulo Ministarstvo financija kako bi bili započeti pregovori u cilju zaključivanja Sporazuma, a Vijeće ministara BiH ju je prihvatilo.
Planirani projekat sprovoditi će se u čitavoj državi, tačnije u 90 opština koje su podijeljene u 10 klastera. Visina predložene sume za ove namjene iznosi 11,8 miliona EUR, a od toga će 40 odsto sredstava biti raspoređeno u Republiku Srpsku, odnosno, 4.724.800 EUR dok će preostalih 60% ići u Federaciju BiH ili 7.062.200 EUR, navodi eKapija.
Na ovaj način želi se postići bolja organizovanost malih poljoprivrednih proizvođača, kao i njihovo udruživanje kako bi što lakše nastupili na tržištu, ali i dobili nova radna mjesta. Takođe se očekuje unaprjeđenje proizvodnje kroz realizaciju ovog projekta, ali i veće angažovanje mladih ljudi u poljoprivredi. Konkretne benefite od ove ideje imalo bi 8.650 poljoprivrednika iz domaćinstava koja predstavljaju ciljnu grupu i oko 5.000 indirektnih korisnika jer će oni imati koristi od ulaganja u infrastrukturu.
Istovremeno, ostvarena vriednost prodaje poljoprivrednih proizvoda na pijacama, u RS, prethodni mjesec iznosila je 1,26 miliona KM, što predstavlja 27,8% bolje rezultate nego u maju mjesecu, kako navode iz Republičkog zavodaza statistiku.
U strukturi prometa, najveći udio ima povrće čijom je prodajom ostvaren prihod od 427.409 KM dok je od prodaje voća realizovano 306.989 KM. U procentima, prodaja povrća je veća čak za 45,8 odsto, a voća za 24,8% u odnosu na maj ove godine.
Prema procjenama stručnjaka, ova povećanja su očekivana jer je prispjelo sezonsko voće i povrće na domaće pijace, pišu Nezavisne.
Kako kaže agroekonomista Duško Graković, evidentan je pad vrijednosti prodaje po mjesecima u ovoj godini, u odnosu na isti period u 2019. Ocjenjuje da je to moguće iz dva razloga. Prvo je promjena navika potrošača, odnosno, oni sve više svoje potrebe za proizvodima zadovoljavaju prije svega u marketima nego na pijacama.
Dodaje kako je drugi razlog pandemija korona virusa jer je očigledan manji dolazak ljudi koji su sa ovih prostora, ali žive u inostranstvu i koji su takođe uključeni u kupovini na našim pijacama, za vrijeme svog boravka u Bosni i Hercegovini.
Tagovi
Autor