Najjeftiniji način oglašavanja je upravo putem interneta pa poljoprivrednici treba da se usmjere na takav vid prodaje. Mladi prepoznaju prednosti digitalnog marketinga, ali stariji su i dalje nepovjerljivi.
Iako je poljoprivreda jedna od najznačajnijih grana privrede, a već odavno koračamo u informacijskoj eri, savremena komunikacija i internet poslovanje čini se da nisu u potpunosti zaživjeli u agraru. Između ostalog, razlog je i nepovjerenje u takav vid prodaje i saradnje.
Međutim, mladi se bez straha okreću takvom načinu promocije i prodaje svojih proizvoda. Nenad Petrović Kajzer, proizvođač iz okoline Aleksinca (susjedna Srbija, op. ur.) kaže kako je počeo da koristi Instagram prije dvije godine i to samo u slobodno vrijeme, ne očekujući da će mu to donijeti veliku popularnost i povećati potražnju za njegovim proizvodima. Danas ima 90.000 pratilaca. Najveće interesovanje vlada za kozji sir i sapune od kozijeg mlijeka.
Ipak, malo poljoprivrednika praktikuje trgovinu putem interneta, a osnovni razlog tome je nepovjerenje. Osim za promociju proizvoda, ovaj mladi uzgajivač, koristi Instagram i za povezivanje sa drugim proizvođačima i razmjenu iskustva sa njima.
"Dosta drugih poljoprivrednika upoznao sam upravo zahvaljujući ovoj društvenoj mreži, a jedan od njih je i moj sadašnji najbolji drug. Mnogo znači kad sa nekim podjeliš znanje i mišljenje, sve to jeste stvarno dobra strana interneta", dodaje on.
Način promocije, kroz koju pokazuje svoju proizvodnju, osmišljava sam. Nije pohađao kurseve internet marketinga niti se konsultovao sa stručnjacima u toj oblasti, ali smatra da bi takve obuke prilagođene poljoprivrednim proizvođačima dobro došle.
"Trebalo bi da se organizuju predavanja gdje bi se poljoprivrednicima približili internet i društvene mreže kako bi im to bilo pristupačnije i kako bi se okrenuli tom načinu prodaje svojih proizvoda, a posebno edukovati starije proizvođače", napominje Nenad, ocjenjujući da će ovakav vid promocije moći da se razvije tek u narednih 10 do 15 godina.
Predavač na kursu za internet marketing u školi u Novom Sadu Milana Božičić kaže da se susretala na svojim obukama sa polaznicima iz svijeta poljoprivrede koji žele da nauče kako se u svijetu interneta predstaviti tržištu, ali napominje da je interesovanje i dalje veoma malo.
"Uglavnom su to bile osobe koje su došle na neku određenu poziciju gdje treba da se bave online marketingom u nekoj kompaniji koja se bavi poljoprivredom", navodi Božičić.
Zaključuje da se prije mladi odlučuju za online prodaju, ukazujući da bi trebalo prilagoditi obuku starijoj grupi poljoprivrednika jer se način promovisanja razlikuje u zavisnosti od proizvoda koji se plasira tržištu.
"Najbolja opcija bi bio web - site ili email marketing. Kada je riječ o pojedinim društvenim mrežama, zavisi ko je ciljna grupa, ali bi možda facebook bio adekvatniji za promociju agrarnih proizvoda jer je na toj društvenoj mreži prisutnija šira ciljna grupa, a na Instagramu su prisutnije osobe od 18 do 30 - 35 godina", zaključak je naše sagovornice.
Najjeftiniji način oglašavanja je upravo u online svijetu i zbog toga, poručuju naši sagovornici, poljoprivrednici treba da se usmjere na takav vid prodaje. Međutim, da bi trgovina putem interneta u svijetu poljoprivrede zaista zaživjela, prvo treba raditi na edukaciji i stvaranju povjerenja kod proizvođača ka online marketingu, koji se u 21. vijeku podrazumijeva.
Tagovi
Autorica