Teški su dani iza i ispred proizvođača ovog jagodastog voća. Krčenje neka bude zadnja opcija!
Donedavno jedna od profitabilnih grana voćarstva i poljoprivrede općenito, proizvodnja maline, čini se da polahko gubi svoje predstavnike iz naše zemlje na globalnom tržištu malinarstva. Svjedoci smo da je ovaj vid biznisa ušao u svaku mahalu naše države zadnjih 15-ak godina i da je bio odličan izvod prihoda za vrijedne poljoprivrednike!
"Crveno zlato" lani je ostavilo gorak okus u ustima proizvođača jer su samo neke firme i otkupljivači isplatili malinu i to po niskoj cijeni. Najviša po kojoj je otkupljena i isplaćena malina za 2023. godinu je bila oko 3,10 KM i 3,40 KM zavisno od sorte. Mnoge hladnjače nisu isplatile rod prošle godine i još nije poznato kada će se to desiti. Ovakva situacija je nezapamćena u posljednjem desetljeću i po.
Razlozi su brojni, niska cijena prodaje zamrznute maline za krajnje kupce, slabi ugovori koji su hladnjačari imali sa stranim kupcima ili nešto treće teško je sažeti u jedno, a najveće posljedice trpe sami proizvođači koji su morali sve platiti ili čak uložiti sredstva za uspješnu berbu. U 2024. godini, tržište malina doživljava značajne promjene u pogledu cijena i proizvodnje. Uzroci su raznoliki, od klimatskih utjecaja do inovacija u tehnologiji uzgoja.
Globalna potražnja za svježim bobicama je nastavila rasti, posebno s porastom svijesti o zdravoj prehrani i trendu konzumiranja organskih proizvoda. S druge strane, proizvodnja je bila podložna klimatskim promjenama, poput nepredvidljivih vremenskih prilika koje su ponekad utjecale na količinu i kvalitetu prinosa.
Španija značajno smanjuje površine pod malinama, kriza i u BiH
Napredak u tehnologiji uzgoja, uključujući primjenu pametne poljoprivrede, postaje sve značajniji faktor u ovoj proizvodnji. One omogućuju poljoprivrednicima praćenje i kontrolu uvjeta uzgoja, optimizaciju navodnjavanja, primjenu preciznih gnojiva te smanjenje gubitaka usjeva. Ovo doprinosi povećanju produktivnosti i kvalitete proizvoda.
Što se tiče cijena, varijabilnost ponude i potražnje i dalje igra ključnu ulogu. Lokalni faktori, kao i globalne promjene u trgovinskim odnosima, također mogu utjecati na cijene.
Uz to, postoji i jača svijest o održivosti u proizvodnji hrane. Potrošači sve više preferiraju proizvode koji su uzgojeni na održiv način, što može utjecati i na njihovu vrijednost.
Sve u svemu, iako se cijene i proizvodnja malina mogu mijenjati zbog različitih faktora, ulaganje u tehnologiju i održive metode uzgoja mogu pomoći u stabilizaciji tržišta i osigurati održivu budućnost za proizvođače i potrošače.
Postoji nekoliko načina prodaje maline u odnosu na klasični otkupljivački, a razliku se ovisno o količini, vrsti maline (svježa, smrznuta, prerađena) i ciljanoj publici.
Evo nekoliko strategija za prodaju:
Ključno je napraviti plan prodaje i marketinga, uzimajući u obzir kvalitetu proizvoda, ciljane kupce, sezonske varijacije i konkurenciju. Također je važno istaknuti konkurentsku prednost - može li to biti organski uzgoj, lokalno porijeklo ili nešto drugo što vaš proizvod čini posebnim. Komunikacija s kupcima i njihovo zadovoljstvo su ključni.
Također, jedan od načina proizvodnje koji proizvođača može dugo držati na tržištu je uzgoj maline u plastenicima, može biti odličan način da se proširi sezona uzgoja, poboljša kontrola uvjeta uzgoja te poveća produktivnost i kvaliteta prinosa. Savjet je da se proizvodi manje, a kvalitetnije, sa manjim ulaganjima primjenjujući jedan od navedenih načina prodaje. Svježa malina je skuplja, a i transakcija se obavlja "iz ruke u ruku"!
Fotoprilog
Tagovi
Autor