Bojan i Sanela Vidović su 2015. godine zasadili nekoliko sadnica borovnice, da bi to vrlo brzo preraslo u voćnjak koji se prostire na pola hektara.
Područje opštine Srbac posljednjih nekoliko godina postalo je poznato po uzgoju borovnica, a jedan od pionira u ovoj proizvodnji je "Naša borovnica". Bojan i Sanela Vidović su 2015. godine zasadili su nekoliko sadnica, da bi to vrlo brzo preraslo u voćnjak koji se prostire na pola hektara.
Nažalost, zbog nelojalne konkurencije Bojan iz biznisa, polako prelazi u hobi sa borovnicama.
"Borovnicu ne vidim više kao biznis. Ljudi ulaze megalomanski u ovaj posao, proizvode 10 tona, i onda obaraju cijenu. Cijena po kojoj ja prodajem je 14 KM, dok je kod prodavca skuplja i on zaradi na tom više nego ja. I nije to problem što on zaradi koju marku više, nego što se pojavljuju i sa nižom cijenom, a sve kako bi ugušili druge proizvođače", kaže Vidović, ističući da je ova godina dobra kada je u pitanju plod.
Upravo zbog cijele situacije, Bojan iz plana da ovo postane jedan porodični biznis, prelazi u hobi.
"Ne zanima me više koliki će biti prinos. Meni je sada najveća satisfakcija, što bi ja rekao ‘hrana’, kada neko proba borovnicu i pita se šta je ovo. E to je ono što je najvažnije ili kada dam nekoj djeci da probaju, a nisu nikada i budu zadovoljni", ističe naš sagovornik, čiji je zasad u Starom Martinecu, ruralnom naselju na desnoj obali Vrbasa.
Bojan se kao pionir u uzgoju na području Srpca vrlo brzo suočio sa sušenjem sadnica, ledom, bolestima bilja i drugim problemima i izazovima na kojima su se učili drugi proizvođači koji su kasnije podizali zasade borovnice.
"Vrlo brzo sam natkrio plantažu i uradio sistem za navodnjavanje. Nažalost, sve to sam uradio kada kada resorno ministarstvo nije prepoznavalo ovo biljku i ovu proizvodnju tako da sam iz svojih sredstava sve finansirao. Imali smo želju da živimo na selu, posadimo nekoliko voćki i uživamo u prirodi", govori Vidović, te dodaje da postoji podsticaj pri podizanju zasada.
Problem sa kojim se suočio ovaj, ali i drugi proizvođači, koji nerado i govore o tome jeste otkup i sigurnost u proizvodnji borovnice.
"Nemamo zagarantovan i ugovoren plasman i učestvujem otvoreno u toj utakmici, zvanoj tržište. Nažalost, imamo problem na tržištu da se pojavljuju ljudi sa borovnicom, koja je jeftinija a kakvog je kvaliteta, u to ne ulazim. Moramo imati strategiju na nivou Republike Srpske, jer ako želimo da budemo prepoznati i radimo izvoz, moram imati sigurnog otkupljivača", kaže ovaj proizvođač.
Sve to stoji, kako dodaje, ako je cilj resornog ministarstva da borovnica postane brend. No, zato je potrebno i adekvatno skladištenje, poručuje Bojan, koji ne planira da proširuje svoju plantažu nego će očuvati ovo što ima.
Fotoprilog
Tagovi
Autor