• Tržište vina
  • 16.02.2021. 13:10
  • Zeničko-dobojski kanton, Federacija Bosne i Hercegovine, Žepče

Jedino kvalitetno domaće vino može osigurati mjesto na tržištu u decenijama koje dolaze

Prostora za veću potrošnju bosanskog vina na domaćem tržištu itekako ima, ali nažalost naš narod nije dovoljno osviješten kada je u pitanju kultura vina.

Foto: Facebook/Vinarija Povratak
  • 229
  • 72
  • 0

Godina iza nas bila je izrazito teška i po sektor vinarstva, ali i sam plasman proizvoda bio je otežan, te se brojni proizvođači nadaju da će ova 2021. biti mnogo bolja. 

O proizvodnji u našoj zemlji, mogućnostima i uzgoju vinove loze, razgovarali smo sa Aleksandrom Iliševićem, direktorom vinarije "Povratak", iz Žepča.

Prostora za veću potrošnju bosanskog vina na domaćem tržištu itekako ima, prema njegovim riječima, ali nažalost naš narod nije dovoljno osviješten kada je u pitanju takozvana kultura vina.

"Mi postojimo tek šest godina. Borimo se sa postojećim konkurentima koji su djelimično u petoj generaciji, da napravimo brend pod nazivom Povratak i time postavimo nove standarde na našem tržištu vina", navodi Ilišević, dodajući da tek onda mogu krenuti ka nekim osvajanjima evropskog i međunarodnog tržišta.

Mikroklima srednje Bosne odovarajuća za uzgoj

S obzirom na situaciju vezano za Covid-19 virus, kako u svijetu, tako i u našoj zemlji, posljedice su se odrazile i na njihovo poslovanje, ali i na sve druge vinarije. 

"Zapošljavamo dvije osobe u komercijalnom dijelu, ali takođe smo pokrenuli ponovo i shop koji je par mjeseci bio zatvoren zbog stanja izazvanog koronom".

Veliki je šok i nevjerica kad se odmah spomene vino čije je porijeklo iz srednje Bosne jer su ljudi navikli da su vinogorja uglavnom po Hercegovini, Dalmaciji, Srbiji ili Makedoniji ali ne razumiju, kako kaže Ilišević, mikro klimatske uslove vinograda koji su postojali prije osvajanja Osmanlija ovog područja ali isto tako i dan danas se u starim katastarskim izvodima iz Austrougarske kraljevine vodi šire područje Žepča kao "Vinograd".

Okupili tim mladih ljudi

"Naša vina imaju posebnu priču. Sentimentalnu povezanost za porodice oko nas koji su učestvovali u kreiranju zadruga oko vinarije Povratak, koji su svoju zemlju sa vjerom u bolje sutra pretvorili u vinograd, a za vlasnika vinarije i njegovu porodicu", objašnjava naš sagovornik, ističući kako slobodno može reći da je prisutna zaljubljenost u vinovu lozu i proizvodnju vina i da je oni pretvaraju u ljubav koja se prenosi na proizvode koje plasiraju kupcima.

Zajednička ima je ljubav prema vinogradarstvu

Poteškoće sa kojima se domaći uzgajivači najviše susreću odnose se na vremenske uvjete jer oni u mnogome određuju i koje će se agrotehničke mjere i zahvati primjenjivati, ali i samu kvalitetu sirovine i finalnog proizvoda. Samim time agroklimatski faktori stavljaju pred vinogradare izazove - kako pravovremeno odraditi sve potrebne operacije u zasadu.

Pored klime, drugi važan preduslov je kvalitetna radna snaga zato što sve više više ljudi napušta našu državu i odlučuje se za život u inostranstvu. "Smatramo da se i ovde na našim prostorima može lijepo živjeti od poštenog rada, ali i dalje vlada trend da je najveće postignuće pobjeći iz BiH", zaključuje direktor vinarije, naglašavajući kako su oni okupili tim mladih ljudi, koji s ponosom dolaze na posao i svi zajedno se prihvataju svakog izazova, iako uvijek fali obrtnih sredstava i uprkos ograničenjima od države ili činjenice da kod komercijalnih banaka nemaju osobe koje će ih podsticati, kao što je to svakodnevna praksa u drugim državama svijeta. 

Fokus na trgovine, ne na restorane

Birokratija je takođe jako velika prepreka sa kojom se konstantno susreću i tu je potrebno samo malo pomoći od nadležnih vlasti kako bi lakše I brže odnosno efikasnije došli do rješenja ili potrebne dokumentacije.

Na pitanje koje bi savjete dali proizvođačima, kada je riječ o uzgoju ali i pri plasmanu (i na domaćem i na svjetskom tržištu), Ilišević napominje da je prilikom podizanja novog vinograda, potrebno obratiti pažnju na nekoliko faktora jer je riječ o višegodišnjem zasadu. Vinova loza je kultura koja zahtijeva mnogo pažnje i rada, te stoga se treba maksimalno posvetiti svakoj njenoj fazi. Pravovremenost je ključni parametar u uzgoju vinove loze. To se najbolje vidi iz stare izreke: "Vinograd traži slugu - ne gospodara!".

"Kada je plasman u pitanju, najvažnije je imati proizvod dobre kvalitete, pronaći ciljano tržište i osigurati dobar marketinški alat, kao važnu kariku u prodaji", kaže ovaj stručnjak, dodajući da do skoro njihov marketing nije ni postojao ili je rađen na pogrešan način.

"Okrećemo se digitalnim medijima i promocijama preko društvenih mreža, a sveli smo staromodni način oglašavanja na nulu. Covid je učinio svoje pa samim time zatvorio i neko naše tržište i sad se fokusiramo isključivo na trgovce, a sve manje na restorane i ugostiteljske objekte", priča Ilišević.

Proizvod za decenije pred nama

Što se tiče inostranog tržišta, dozvole i certifikati za izvoz djelimično su komplikovani za dobiti. Vinarija ovih dana pokušava plasirati vina na kinesko, američko i EU tržište, ali je to proces koji može da potraje i par mjeseci.

Važno je imati pravi marketinški alat

U narednom periodu planiraju nastaviti punim intenzitetom sa radom u postojećim zasadim, osigurati sve potrebne parametre za kvalitetno grožđe, a poslije i vino, te u skladu sa mogućnostima, podići još nekoliko novih nasada vinove loze.

"Za koji dan očekujemo i isporuku novih sadnica iz Italije. Inače sve uvozimo od renomiranog i najboljeg proizvođača i uzgajivača sadnica u Evropi jer smatramo da je to jedini ispravni put za kvalitetan proizvod koji će osigurati svoje mjesto na tržištu, ne u predstojećim godinama nego i decenijama pred nama", zaključuje naš sagovornik.


Tagovi

Sektor vinogradarstva Aleksandar Ilišević Tržište vina Domaći uzgajivači Zasad vinove loze Vinograd Vinarija "Povratak"


Autorica

Ivana Živanić

Više [+]

Ivana Živanić, dipl.ing- master poljoprivrede, rado istražuje aktuelnosti u poljoprivredi. Pristalica zdrave i bezbjedne hrane.