Zadnje aktivnosti

Posljednje aktivnosti korisnika mogu vidjeti samo registrirani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu vidjeti samo registrirani korisnici.
Za potpune funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Zaštita brenda
  • 30.03.2016. 17:00

Oznaka geografskog porijekla donosi niz prednosti

Zaštita nekog proizvoda ima mnoge prednosti kako za državu, tako i za samog proizvođača. Lakši pristup tržištu, veća prodajna cijena, promovisanje lokalne kulture i tradicije te veća šansa za prodaju uz razvoj turizma.

  • 435
  • 135
  • 0

Potrošači u zemlji, a posebno u inozemstvu sve više cijene proizvode koji imaju oznaku geografskog porijekla. Riječ je o oznakama iza kojih stoje međunarodni sporazumi i jedinstveni nacionalni zakoni. Ime porijekla koje se obično nalazi u prefiksu imena proizvoda koji je zaštićen, je geografski naziv zemlje, regiona ili lokaliteta na kojem je proizvod nastao i čiji su kvalitet i posebna svojstva bitno uvjetovana sredinom iz koje dolaze.

Većina takvih proizvoda, naročito poljoprivredno-prehrambenih, rezultat su tradicije pa se kaže da imaju tradicionalno obilježje. Zaštita nekog proizvoda ima mnoge prednosti, kako za državu, tako i za samog proizvođača. Lakši pristup tržištu, veća prodajna cijena, promovisanje lokalne kulture i tradicije te veća šansa za prodaju uz razvoj turizma.

Zaštita zakonskim Uredbama

U Europskoj uniji su odavno shvatili prednosti zaštite proizvoda i na vrijeme neke zaštitili oznakom izvornosti (429 proizvoda), oznakom geografskog porijekla (315 proizvoda) i oznakom tradicionalnog ugleda (16 proizvoda). Ukupno je zaštićeno 760 proizvoda koji dolaze iz sektora poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda. Za zaštitu proizvoda zaslužna je Uredba Savjeta EZ-a o zaštiti geografskih oznaka i oznaka izvornosti iz 2006. godine.

Kao dobre primjere zemalja koje su zaštom proizvoda profitirale možemo navesti Norvešku koja je povećala izvoz ribe, posebno lososa, zahvaljujući tradicionalnom načinu lova i uzgoja. Španija je postala prepoznatljiva po proizvodnji začinske paprike, a Irska po proizvodnji mlijeka. Te su jedinstvene načine proizvodnje zaštitili i EU Uredbama ali i svojim nacionalnim zakonima kakv je slučaj sa Norveškom. BiH bi trebala uskladiti postojeće zakonske regulative sa EU odredbama kroz strategiju ruralnog razvoja i na nacionalnom nivou pružiti šansu proizvođačima da svoj proizvod zaštite.

Mnogo je nezaštićenih proizvoda

Brendiranjem nekog proizvoda postiže se i njegova veća potražnja, a samim time i bolja prodaja. Takav proizvod spada u višu cjenovnu kategoriju jer sadrži dodatnu vrijednost. Prema podacima Agencije za bezbjednost hrane u BiH ima oko 155 proizvoda koji imaju šansu da geografski budu zaštićeni.

Države koje nisu članice EU također imaju pravo na zaštitu svojih autohtonih proizvoda. Jedan od uslova je da se prvo mora registrovati oznaka originalnosti ili oznaka geografskog porijekla u toj državi na osnovu domaćih propisa. Uslov je i postojanje upravnih organa i sertifikacionih tijela koja prate i garantuju izvornost, specifičnu proizvodnju i regionalne okvire nekog proizvoda. Međutim, proizvodnja autohtonih proizvoda povezana je sa nizom poteškoća. Prije svega potrebno je osigurati dovoljne količine proizvoda koje moraju biti stalne i tačno određenog kvaliteta. Većina još uvijek nezaštićenih izvornih proizvoda u BiH spadaju u prehrambene proizvode i tradicionalna jela. Neizostavni simbol BiH, a što je nepojmljivo da strani turisti ne probaju kao gosti, jesu ćevapi. Ipak, zanimljivo je da još uvijek ćevapi nisu zaštičeni kao poseban proizvod i brend, iako je prethodno bilo nekoliko ideja i inicijativa. Procedura je vrlo jednostavna i Uredbe su jasno definirane, tako da bi i ćevapi trebali uskoro poput cazinskog meda od kestena postati zaštićeni i brendirani, pogotovo kada se zna da na cijelom Balkanu postoje razne varijante i načini spravljanja ćevapa.

Kako predati zahtjev?

Zahtjev za registraciju oznake originalnosti ili geografskog porijekla mogu predati, kako fizička lica, tako i pojedini proizvođači ili prerađivači, ali i grupa proizvođača. Uvjet je da je riječ o jedinom proizvođaču na određenom geografskom području u trenutku podnošenja zahtjeva ili da je riječ o proizvodnji na geografskom području koje se odlikuje određenim karakteristikama proizvoda koje nemaju i ne mogu imati proizvodi sa drugih područja. U BiH za pokretanje postupka registracije oznake izvornosti, tradicionalnog ugleda nekog prehrambenog proizvoda ili geografskog porijekla, zadužena je Agencija za sigurnost hrane kojoj je potrebno predati zahtjev.

Foto:bigstockphotos.com;Giorez


Tagovi

Porijeklo Proizvod Zaštita Kvalitet Proizvođač Oznaka Uredba Tradicija Ruralni razvoj Brendiranje Vrijednost Hrana Propisi BiH Tradicionalna jela Ćevapi Balkan Registracija Proizvođač Agencija


Autor

Adi Pašalić

Više [+]

Magistar Poljoprivredno-prehrambenog fakulteta u Sarajevu sa specijalizacijom na odsjeku Tehnologija uzgoja životinja. Autor je dva samostalna razvojna projekta i jednog istraživačkog rada iz područja mljekarstva. Najviše ga zanimaju teme iz područja uzgojno selekcijskog rada i farmerskog poslovanja.