AgroKlub.ba

\

Povrćarstvo

Dobrodošli na AgroKlub.ba!


Zaboravljena lozinka?
Novi korisnik - Registracija!

Gdje se nalazim? AgroKlub.ba » Povrćarstvo » "Moštranska paprika" brend ili mit?

"Moštranska paprika" brend ili mit?

Uzgoj paprike

"Moštranska paprika" brend ili mit?

Datum: 25.01.2017. 12:00

Kategorija:

Povrćarstvo

Čuvena "Moštranska paprika", simbol je moštranske poljoprivrede i zaštitni znak za kvalitet.

Ne postoji mnogo manjih naseljenih mjesta značajnih kroz dugi vremenski period, a da za sebe nisu vezala u bilo kojem periodu značajna zbivanja i događaje. Jedno od takvih mjesta je sasvim sigurno šire područje tzv. moštranskog kraja i naseljeno mjesto nedaleko od grada Visokog Moštre.

To potvrđuju postojeće iskopine koje ukazuju na postojanje najvećeg naselja u periodu neolita i tvrdnje o postojanju jednog od najstarijih univerziteta. U Moštru se nalazila kuća krstjana, gdje je Crkva Bosanska obavljala svoje javne poslove, pa sve do današnjeg vremena koje je ovom kraju pružila značajnu putnu infrastruktura sa obližnjim sportskim aerodromom, brzom cestom A1 i željezničkom prugom.

Međutim ipak nešto drugo ima prioritet, vezano za ovo mjesto nadaleko poznato u narodu kroz poljoprivredu i trgovinu. Poljoprivredni proizvod identifiiran i kvalitetom obilježen za ovo područje. Čuvena "Moštranska paprika", simbol moštranske poljoprivrede i zaštitni znak za kvalitet.

Odlični uvjeti za poljoprivredu

Izuzetno plodno tlo, veliki broj isparčanih obradivih parcela obavijenih slivom rijeke Bosne uz par manjih riječnih pritoka učinili su ovaj kraj pogodnim za bavljenje poljoprivredom. Ovdašnje stanovništvo tu blagodat je iskoristilo i uz mnogo truda, rada i tradicije uvijek proizvodilo velike količine povrća, ali sav taj trud i kvalitet uklesan je u narodu, te je na sav glas nadaleko ipak najpoznatija paprika.

Ne postoji zvanična zabilješka o postojanju imena "Moštranska paprika", ali je sasvim sigurno sinonim za kvalitetno i zdravo uzgojeno povrće sa ovog kraja. Ne postoje okolne tržnice od Sarajeva, Zenice, Travnika pa i dalje, a da na njima neko nije kupio kilogram paprika iz Moštra ili nekog drugog povrća. Vremenom je taj proizvod stekao reputaciju, te na mnogim tržnicama paprika iz Moštra nema konkurenciju, a vrlo vjerovatno niti drugi kvalitet koji bi joj mogao parirati. Naravno postoji i druga strana, oni koji smatraju da je to samo narodni proglas, kako bi se lakše zapamtilo mjesto iz kojeg stiže povrće, jer vjerovatno "Moštransku papriku" nisu ni probali.

Zašto baš paprika?

Zašto je baš paprika "odabrana" kao simbol kvalitetnog poljoprivrednog proizvoda sa moštranskog kraja? Podjednako danas dobro uspjeva, ali u kontrolisanim uvjetima (plastenicima) i krastavac i paradajz. Međutim nekoliko je činjenica koje idu u prilog samo paprici. Podsjećanja radi, nakon što su Španci u XVII vijeku prvi počeli uzgajati papriku na tlu Evrope, u naše krajeve je ova kultura stigla nešto kasnije zahvaljujući osmanskim trgovačkim putnicima.

Znajući koliki je značaj i razvoj imao moštranski kraj i u tom periodu svakako je nezaobilazno mjesto bilo i za turske trgovačke putnike. I iz literature osmanskog perioda općenito za ovo područje se navodio epitet pogodnog i plodnog tla. Opće karakteristike na parcelama moštranskog kraja su duboka rastresita tla, bogata humusom sa blagom ph vrijednošću što predstavlja idealne uvjete za uzgoj paprika.

Uzimajući u obzir da ovu kulturu još nazivaju "žednom" zbog velikih potreba za vodom, svakako je sliv rijeke Bosne omogućio lahko navodnjavanje i uzgoj ove kulture u većem obimu u odnosu na ostalo povrće. A kako se stanovništvo većinom bavilo poljoprivredom koristeći domaći stajnjak kao đubrivo, nije bila potreba za uvoznim ili drugim sadnicama, kompletan rasad pa i paprika imala je zaokružen ciklus proizvodnje na jednom mjestu.

Geografska zaštita proizvoda

Iz današnje perspektive gledano moštranski kraj je vodeći u poljoprivrednoj proizvodnji po obimu i postignutim rezultatima u užoj ali i široj regiji. Međutim u nekonkurentnom čak i domaćem tržištu uz veće troškove proizvodnje nažalost daleko poznata "Moštranska paprika" teško se probija na tržištu. Kvalitet zasigurno ima, ali cijena povrća iz uvoza ali i sve veće domaće proizvodnje, stavlja ovu kulturu u nekonkurentni položaj kada je kupcu danas bitnija cijena nego kvalitet.

Također i proizvođači više planiraju sadnju drugih kultura, ponovo vođeni cijenom i potražnjom. Proizvod karakterističan za određeno područje, kroz tradiciju, posebne običaje i specifičnu proizvodnju u okviru tog mjesta na kojem nastaje ima šansu za posebnim zaštitama i dodatnoj vrijednosti kao brend ili geografski zaštićen proizvod. "Moštranska paprika" ima dobre preduvjete, ali zasad to izgleda daleko, zbog nepostojanja udruženja proizvođača ali i pisanih tragova u kojima se ovaj naziv pominje. Ali tamo na tržnicama, u masi povrća još uvijek ima reputaciju kvalitetetnog i zdravog proizvoda.

Foto: Pixabay/Hans

Broj pregleda članka: 2863; Uspješnost članka: 143.15

Tagovi: Tržište, Cijena, Poljoprivreda, Uzgoj, Povrće, Proizvod, Literatura, Tržnica, Tradicija, Brend, kultura, Udruženje, Plodno tlo, Rasad, Rijeka Bosna, Moštranski kraj, Moštre, Moštranska paprika

Ključne riječi članka: mostranska, paprika, brend, ili, mit, paprika, kvalitet, povrća, proizvod, moštranska, kraja, mjesto, područje, povrće, proizvoda, postoji, proizvodnje, mjesta, međutim, periodu, moštranskog, moštranska paprika, moštranskog kraja


Adi Pašalić

Svi tekstovi autora

Autor Adi Pašalić

Adi je magistar Poljoprivredno-prehrambenog fakulteta u Sarajevu sa specijalizacijom na odsjeku Tehnologija uzgoja životinja. Autor je dva samostalna razvojna projekta i jednog istraživačkog rada iz područja mljekarstva. Najviše ga zanimaju teme iz područja uzgojno selekcijskog rada i farmerskog poslovanja.