Nizozemci i Španjolci dominiraju na tržištu plasteničkog povrća, ali od svega, krastavci i paprike dominiraju.
Nakon ekstremno lošeg proljeća, proizvođači krastavaca i paprike uspjeli su ostvariti kakvu takvu sezonu. Drugačije je kod uzgajivača paradajza i patlidžana, kaže Arie Middelburg iz konzultanstske tvrtke GreenMatch koji se bavi cijenama i razvojem prodaje povrća tijekom cijele godine. Istražit ćemo trendove na primjeru nizozemskog tržišta voća i povrća.
"Proljeće je bilo loše razdoblje za paradajz i trajalo je jako dugo", saznajemo od proizvođača iz EU. Zbog značajne konkurentnosti iz Španjolske i dobrog prinosa i iz plasteničkog i običnog uzgoja, tržište je bilo pod pritiskom. Inače, tržišno natjecanje počinje jenjavati oko maja, no ove sezone je bilo napeto čak do juna. Tek u julu i augustu situacija se poboljšala.
Cijena je čak bila jača u tom periodu nego prijašnjih godina, djelomično zbog velike potražnje iz južne Evrope. No, unatoč tome nije bila dobra sezona za uzgajivače paradajza. U kasnom augustu i sepeteebru, došlo je do značajnog pada cijena, osobito paradajza na stabljici, piše freshplaza.
Tek na jesen tržište se stabiliziralo. "Zbog osvjetljenja proizvodnja je veća u proljeće, a u jesen ranija kultivacija donosi olakšanje na tržište. Ove godine, vidjeli smo povećanje cijena od početka augusta, ali i značajno i iznenadno povećanje proizvodnje na kraju augusta iznenadio je mnoge i pritisnulo cijene."
Trenutno je sjetva za iduću godinu već u tijeku za konvencionalnu kultivaciju, a prvi osvijetljeni kultivari su već posađeni. Došlo je do povećanja tržišta za paradajz u kombinaciji s osvijetljenim kultivarima. Nova uzgajališta imaju običnu, ali i specialty paradajz. Postoji naklonost tržišta prema snack paradajzu, cocktail i pardajzu na stabljici, no neki uzgajivači se priklanjaju krastavcima, jagodama i organskoj proizvodnji, kažu analitičari. Specialty paradajz se također uzgaja "pod lampama".
Patlidžani su imali dramatično proljeće. Tako je i ostalo, osrednje, osim u augustu i septembru kada je situacija cjenovno bila spašena. Španjolska konkurencija od proljeća do ljeta pomela je sve ostale na tržištu. Iako Nizozemci mogu biti bolji od Španjolske s obzirom na resurse čak i u uzgoju paradajza, paprike i patlidžani nisu pretjerano dobri u Španjolskoj, no uzgajaju se dugo u sezoni. To je teško palo nizozemskim patlidžanima u dugo i vlažno proljeće, a teško je bilo i ostatak sezone.
Čini se ipak da će 2017. biti pod manjim pritiskom patlidžana jer se površine smanjuju i u Španjolskoj i Nizozemskoj. Tržište Rusije nedostaje i to se osjeti, kažu uzgajivači.
Krastavci imaju svoju priču. Sezona je bila zadovoljavajuća, unatoč tuči u junu. Područje se pod krastavcima smanjilo zadnjih godina, a španjolska konkurencija ostala ograničena. Cijena im sada pada jer je Španjolska na tržištu, a to će se ponoviti u proljeće. Prijašnjih godina, uzgajivači su produžavali sezonu, a to nije prolazilo dobro uzimajući u obzir prodaju. Cijene su bile razočaravajuće.
Loša cijena u proljeće ostavila je posljedice za nizozemske planove. Probali su početi sezonu kasnije, no i to je imalo svoje efekte. Cijela sezona se pomiče, ima tjedana kada nema profita, a ima i onih kada novac dolazi. Cilj je napraviti zaokret. Dobro bi došlo početi ranije no u tom slučaju je potrebno imati "high wire" kultivaciju "na visokoj žici" te pravo osvjetljenje. Tako se povećava proizvodnja, ali zahtijeva i stručnost.
Paprike su jedan od najvećih proizvoda na tržištu povrća. Unatoč teškom završetku sezone, rodile su zadovoljavajuće, a prilike na tržištu su bile dobre. Španjolska je bila prisutna u proljeće i stvarala pritisak cijenama, no ljeto je to nadoknadilo za Nizozemce. Izvoz u SAD je također bio uspješan. Područje pod paprikama će značajno rasti. Svi se nadaju kineskom izvozu, no to nije dobra vijest za cijene. Područje pod paprikama u Španjolskoj će također rasti. Tržište će biti pod pritiskom osim ako se vrijeme u Španjolskoj ne pogorša.
Tagovi
Autorica