Zadnje aktivnosti

Posljednje aktivnosti korisnika mogu vidjeti samo registrirani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu vidjeti samo registrirani korisnici.
Za potpune funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Traktor
  • 10.12.2020. 09:35

Šta sve može biti uzrok - zašto traktor neće da upali?

Prvo se odmah vidi akumulator, klema, priključci jer možda je klema labava pa neće da upali. Poslije toga alnaser - elektropokretač može biti drugi mogući problem, četkice, bendiks, biksne.

Foto: Julijana El Omari
  • 7.513
  • 57
  • 0

Da li vam se desilo nekad da prije nego što krenete od kuće na njivu, normalno pokrenete traktor, a kad stignete na polje, mašina više neće da upali ? Šta je uzrok mogućeg kvara pitali smo autoelektričara Vekoslava Tanaskovića, koji se popravkom elektronike na automobilima i traktorima bavi više od 40 godina.

"Možda se klema pomjerila jer traktor je taj koji ide svuda pa nema dobar kontakt. Ako poljoprivrednik stavi šrafciger između kleme i stubića akumulatora, motor zavergla, zavarniči - to znači da je klema. Ona se skine, očisti, stegne fino, ako nema čime da se podmaže u njivi, onda je bitno da se samo malo očistiti nožem, toliko da se stigne do kuće bez zvanja majstora na njivu, onda po dolasku kupi se nova i zamijeni", kaže Tanasković za Agroklub.

Akumulator, alnaser i punjenje

Ipak, postoje tri moguća uzroka problema kod paljenja traktora.

"Prvo se odmah vidi akumulator, klema, priključci jer kako napomenusmo možda je ona labava pa neće da upali. Poslije toga alnaser - elektropokretač može biti drugi mogući problem, četkice, bendiks, biksne..."

Kad traktor neće da upali, prvo provjerite akumulator

Treći uzrok može biti punjenje. Ako je prazan akumulator mora se vidjeti šta je razlog njegovog pražnjenja, a da nema dopune. Tada je u pitanju alternator, a najveći uzrok je regler (regulator napona), a moguće je da su četkice "pri kraju". Takođe, može doći do prevelikog punjenja akumulatora, koji pri tom može da pukne, odnosno eksplodira, što rezultira opasnim ozljedama na čovjeku, a i na samom traktoru.

"Sam poljoprivrednik treba da vidi akumulator. Klemu da skine, očisti, vidi, proba - a, to su sve sitnice", navodi Tanasković.

Neznanje može mnogo da košta

Na pitanje, da li poljoprivrednici iz neznanja ili pak manjka vremena i alata mogu napraviti veći problem samostalnim popravljanjem nego što je prvobitno nastao, ovaj majstor naveo nam je jedan interesantan primjer.

Dan sve kraći: Obezbjedite svjetlosnu signalizaciju na svojim mašinama

"Ono što sam viđao da farmeri sami 'čačakaju' oko elektronike, jeste da je jedan stavio ekser na akumulator između kleme i stubića plus jer navodno nije imao ništa da nađe u livadi, na njivi pa je falilo vrlo malo 'da uhvati' haubu. Da je ekser bio dugačak dodirnuo bi haubu i onda bi 'otišao' akumulator i izgorio kabal ili bi eksplodirao da je bio pun struje."

Trojke, devetke i "mazga"

S obzirom da je kod nas i dalje u velikoj mjeri zastupljena zastarila mehanizacija, a pored toga najviše gazdinstava ima bar jednu "trojku" ili "devetku" od IMT-a - takvi traktori se po prirodi stvari najčešće i kvare.

Provjerite alnaser i punjenje i šta može biti razlog pražnjenja akumulatora

"Najpouzdaniji i najizdržjivi po pitanju struje su traktori marke Ursus - to su kao 'mazge', može imati i pola vijeka, instalacija i dalje radi, lampice, pozcija, sve radi. Landini, John Deer i druge slične ne radim jer za njih postoji kompjuter koji detektuje svaki problem, a svaka dijagnostika se plaća 50 eura", kaže ovaj autoelektričar.

Kod mjenjanja instalacije, postaviti sklopku

Korozija kablova na instalacijama može biti veliki problem. Na klemi se uoči bijela skrama, što je znak većeg punjenja, a koja napravi izolaciju pa ne daje kontakt prilikom startovanja motora.

"Pošto su kod starih traktora stari i kablovi, izolacija se pojela, dolazi do varnjičenja, isprazni se i akumulator, nezgodno je jer dođe do nekog spoja. Mora se skinuti klema, a da bi se to uradilo, mora se podignuti hauba, a to sve traje - u slučajevima kada su sekunde bitne. Ovako je najbolje namjestiti sklopku, pomoću koje odmah isključiš struju jednim potezom, prije nego što kreneš sa popravkama, ili kad ugasiš i parkiraš traktor isto tako možeš da isključiš sklopku", ističe Tanasković i navodi da se dešava da "zalijepi" automat i sam se traktor upali i ako je u brzini, gura naprijed i tako može doći do velikih nezgoda.

"Najbolje namjestiti sklopku, pomoću koje isključiš struju jednim potezom!"

Stavljanjem novih instalacija na stare traktore, dobija se ne samo na dužem vijeku upotrebe mašine, već prije svega na bezbjednosti. Svi oni kablovi koji su unutra, a koje čovijek ne vidi mogu da korodiraju, naprave spoj, a samim tim i neželjenu štetu.


Fotoprilog


Tagovi

Elektroinstalacije Traktor Startovanje motora Popravka traktora Kvarovi na traktoru Alnaser na traktoru Pražnjenje akumulatora


Autorica

Julijana Kuzmić

Više [+]

Diplomirani novinar specijalizovan za agro novinarstvo. U poslu i životu vodi se Ničeovom formulom sreće: jedno "da", jedno "ne", jedna prava linija, jedan cilj...