Svaki proizvođač traktora ima svoje specifičnosti kada je riječ o osnovnom održavanju, dok većina ima i stručno osoblje koje korisnim savjetima može da pomogne pri održavanju te poljoprivredne mašine. Ukoliko poljoprivrednik nema kod sebe uputstvo proizvođača, preporučivo je da ga nabave i da prema njegovim preporukama održavaju svoj traktor.
Pravilno održavanje traktora, kao što je opšte poznato, produžava radni vijek tih poljoprivrednih mašina. Mada mnogi misle da je održavanje bilo koje radne mašine ili automobila slično, postoje određene specifičnosti kada je riječ o osnovnom održavanju traktora.
Diplomirani inženjer poljoprivrede Željko Lazić navodi neke od njih, a to su:
Svaki proizvođač traktora ima svoje specifičnosti kada je riječ o osnovnom održavanju, dok većina ima i stručno osoblje koje korisnim savjetima može da pomogne pri održavanju te poljoprivredne mašine. Ukoliko poljoprivrednik nema kod sebe uputstvo proizvođača, preporučivo je da ga nabave i da prema njegovim preporukama održavaju svoj traktor.
Budući da većina malih traktora nema kabinu koja bi zaštitila instrument tablu, sjedište, metalne komponente, dobro bi bilo da se ti traktori, poslije upotrebe garažiraju ili smjeste ispod neke nadsteršnice. Ako iz određenih razloga to nije moguće, onda se preporučuje da se izduvni sistem (auspuh) zaštititi od kiše i da se pokriju sjedište i instrument tabla.
Svaki poljoprivrednik bi u uputstvu proizvođača trebalo da potraži točne termine provjere i zamjene ulja i ostalih tečnosti. Takođe je važno redovno provjeravanje nivoa ulja motora i transmisije i nivo tečnosti u hladnjaku, kao i redovna provjera nivoa tečnosti u akumulatoru.
Zbog oblika samih pneumatika, seljacima često nije lako da uoče da su izduvani. Uobičajeno je da pritisak u zadnjim gumama bude između 0,8 i 1,8 bara (u zavisnosti od podloge po kojoj se kreće), dok kod prednjih guma pritisak ide i do 2,2 bara. Redovna praksa kod naših poljoprivrednika je da se na zadnje pneumatike na traktoru dodaju tegovi radi balansa, naročito ukoliko se koriste priključci koji zahtijevaju maksimalnu snagu.
Ukoliko traktor posjeduje hidraulični sistem, poljoprivrednici treba da imaju u vidu da taj sistem čine crijeva i cijevi koja trpe visok pritisak. Oštećenja na tim dijelovima mogu da uzrokuju kvar na hidrauličnoj pumpi, probleme na upravljaču itd. Ukoliko se proizvođačima učini da su crijevo ili remen oštećeni, istrošeni ili napuknuti, odmah bi ih trebalo zamijeniti. Mehaničari upozoravaju da ukoliko na priključcima ili spojnicma ima curenja, tada ih treba odmah dotegnuti ili zamijeniti.
Mnogi traktori imaju mehaničke kočnice koje obezbjeđuje zaustavljanje preko suve mehaničke veze. Te kočnice se nalaze na zadnjoj osovini traktora i rade nezavisno, pa se zato mogu koristiti za upravljanje traktorom pri zakretanju-okretanju, kao pri kretanju unazad tokom vožnje. Pedala kočnice će blokirati u toku kretanja po putu dok druga neće u slučaju okretanja traktora. Ovdje treba dodati da se kočnice redovno moraju provjeravati kako bi obavljale svoju funkciju, to jest pravovremeno zaustavljale vozilo.
Poljoprivrednici bi takođe trebali redovno da proveravaju ima li vode na filteru za gorivo. Većina dizel motora posjeduje filter za odvajanje (separaciju) vode, budući da dizel gorivo ima tendeciju nakupljanja vlage. Mehaničari savjetuju poljoprivrednicima da često provjeravaju i filter vazduha. On se može očistiti kompresorom, ali se nikada ne smije prati. Ukoliko filter ne može adekvatno da se očisti ili je oštećen moramo ga zamijeniti.
Redovno čišćenje mreže ispod hladnjaka održava slobodan protok vazduha što je veoma važno za hlađenje i sprečava da se hladnjak zapuši.
Za razliku od automobila, na traktorima postoje dijelovi koji su u stalnom pokretu. Stoga je neophodno te dijelove redovno podmazivati. Za tu namjenu koristi se pištolj za podmazivanje. Prije te operacije treba očistiti fitinge, a kada mast počne da curi napolje znaćete da ste dovoljno podmazali. Stariji modeli traktora zahtijevaju specifičnija sredstva za podmazivanje mijenjača. Isto tako često nailazimo na modele kod kojih je proizvođač predvidio da se u hidrauličnom sistemu i mjenjačima koristi isti tip maziva. Tu bi trebalo obratiti pažnju jer upotreba pogrešnog maziva može prouzrokovati ozbiljna oštećenja i kvarove traktora.
Ukoliko koristite traktor za obradu ili transport, obavezno se pridržavajte propisanih težina i opterećenja kod kačenja radnih tijela ili priključnih mašina.
Redovno čišćenje i pranje traktora pomaže da lakše uočite oštećenja na komponentama, eventualna curenja ili da li su opiljci i prašina negdje prouzokovali određene probleme.
Tagovi
Autor