Dva najveća tržišta poljoprivrednih traktora u Europi i dalje su Francuska i Njemačka. Od 10 novoregistriranih, njih četiri dolaze iz te dvije zemlje. Kako stoji BiH?
Oko 189.242 traktora registrirano je diljem Europe prošle godine, otkrili su to podaci Europskog udruženja poljoprivredne mehanizacije (CEMA). Od toga su 49.338 vozila snage 37 kW (50 KS) i manje, dok ih je 139.904 jačine 39 kW i više.
Analitičari smatraju da se od ukupnog broja njih 149.667 odnosi na traktore, dok ostatak čine quadovi, teleskopski utovarivači, viljuškari i slično. Kako napominju iz ovog udruženja, taj odnos snaga je važno napomenuti jer je to značajno za zemlje poput Slovačke, Danske, Islanda, Švedske, Luksemburga, Estonije i susjedne Hrvatske.
Broj registracija se u pandemijskoj 2020. smanjio za oko tri posto u usporedbi s godinom prije. Tako je u drugom tromjesečju prošle smanjen njihov broj za 20 posto u odnosu na isto razdoblje 2019. Inače, ovaj je period do pandemije bio vrijeme kada se najviše registriralo poljoprivrednih strojeva.
S obzirom na snagu traktora, čini se da je Covid-19 utjecao na sve kategorije, a neke bilježe pad od čak 30 posto u odnosu na 2019. godinu. Prema ovom izvješću, 60 posto registriranih u Europi su oni snage između 56 i 129 kW, a lane ih je registrirano osam posto manje u odnosu na 2019.
Naime, Europska komisija je prvo donijela odluku da proizvođači motora snage od 56 do 129 kW moraju zaključiti njihovu proizvodnju do 30. lipnja 2021. i staviti ih na tržište do kraja godine zbog onečišćenja okoliša. Međutim, zbog poremećaja u lancu opskrbe uzrokovanog pandemijom, od toga je, za sada, odustala.
Dva najveća tržišta poljoprivrednih traktora u Europi su Francuska i Njemačka. Od 10 novoregistriranih njih četiri dolaze iz tih dvaju zemalja. Blizu im je i Italija koja ima 12 posto udjela u prodaji, a tu su i Velika Britanija s osam te Španjolska i Poljska obje sa sedam posto.
Od ovih šest ključnih tržišta samo su Njemačka i Poljska lani zabilježile porast novoregistriranih traktora u odnosu na 2019. dok sve ostale vodeće zemlje bilježe pad.
Prema podacima koje je CEMA dobila od državnih tijela, u prvih šest mjeseci ove godine u Europi je bilo registrirano oko 115.146 vozila te kategorije. Od toga su njih 32.353 snage 37 kW i manje, dok su 82.793 vozila s 38 kW i više.
Međutim, iz ovog udruženja smatraju da je od ukupnog broja riječ o 89.060 traktora, dok su ostali quadovi, teleskopski utovarivači i slična oprema koja spada u tu kategoriju.
Ove brojke potvrđuju visoku razinu potražnje jer su poljoprivrednici, izvođači radova i svi drugi akteri europskog poljoprivredno-prehrambenog lanca uložili velike napore kako bi osigurali pristup sigurnijoj hrani u vrijeme kada se pandemija nastavila, poručuju iz CEMA-e.
Ukupno je u prvih šest mjeseci 2021. godine u Europi registrirano 25 posto više poljoprivrednih traktora u odnosu na prvo polugodište 2020. Za proizvođače se proizvodnja i distribucija ograničena koronavirusom ove su se godine ipak postupno poboljšali, ali i dalje nisu vraćeni u normalu.
I dalje se dešavaju značajni izazovi u lancu opskrbe, a nastaju i novi problemi zbog oskudne opskrbe, nedostatka dijelova i poskupljenja. Prema barometru CEMA-e, čini se da je opći indeks poslovne klime u industriji poljoprivrednih strojeva u Europi dosegao svoj vrhunac u svibnju i lipnju, no u rujnu se treći mjesec zaredom blago smanjio. Kako pojašnjavaju iz ovog udruženja, taj je pad rezultat toga što su neke tvrtke lošije ocijenile svoje poslovanje.
SAD: Vladaju nestašica guma i borba za dijelove poljoprivrednih strojeva
Neizvjesnost se nastavlja i ovisi o realizaciji narudžbi zbog ekstremnih povećanja cijena. U međuvremenu, 40 posto tvrtki suočava se s prestankom proizvodnje zbog nedostataka određenih komponenti. S druge strane, čini se da potražnja u Europi i dalje ostaje velika.
Zbog toga cijela industrija vidi potrebu za ulaganjem u gotovo cijeloj Europi, pogotovo kada je riječ o agraru na srednjem i istočnom dijelu kontinenta. U skladu s tim, regionalna analiza pokazuje da za svako pojedino europsko tržište većina sudionika istraživanja očekuje povećanje prometa u sljedećih šest mjeseci, pri čemu su zemlje Zajednice neovisnih država napredovale na ljestvici.
U tom kontekstu, predstavnici europske industrije uvjereni su da će godinu zaključiti s dobrim rezultatima. S obzirom na čitavu 2021., sudionici istraživanja u prosjeku očekuju povećanje prometa za 10-ak posto.
Tagovi
Autorica