Brendiranje poljoprivrednih proizvoda i manifestacija vezano za agrar je jedna od perspektiva razvoja poljoprivrede i zapošljavanja u Gradišci.
Nastojeći da domaću poljoprivredu digne na zasluženi pijedestal, lokalni parlament u Gradišci odlučio se za snažan iskorak u svijet. Svjesni činjenice da je Gradiška izrazito agrarna opština sa ogromnim potencijalima, stručnjaci zaduženi za razvoj i promociju odlučili su se za "agresivniji" nastup i snažnu propagandu domaće poljoprivrede. Načelnik opštine Zoran Adžić kaže da se sajmovi i manifestacije koji se organizuju tokom godine moraju dići na regionalni i međunarodni nivo.
"Naša opština je najveći proizvođač jabuke u BiH i sasvim je prirodno da dva voćarska sajma, jedan u gradu i drugi u Gornjim Podgradcima, prerastu na regionalni nivo i postanu snažan brend Gradiške, Lijevče polja i Potkozarja. Isto važi i za izložbu povrća, jer je Lijevče polje takođe lider u ovoj grani na nivou BiH. Moramo brendirati i sajam meda i pčelinjih proizvoda, a u posljednje vrijeme su sve aktuelnije stočarske izložbe i štraparijada", rekao je Adžić.
Milutin Misimović, ekspert iz oblasti voćarstva smatra da su sajmovi, izložbe i manifestacije idealne prilike za susrete proizvođača i kupaca i najbolja promocija domaće primarne proizvodnje. Prema njegovim riječima jedino tako se može parirati moćnoj evropskoj poljoprivredi, koja je višestruko snažnije podstaknuta od strane države u odnosu na našu proizvodnju.
Opština Gradiška je najveći proizvođač jabuke u BiH.
"Brendiranje proizvoda i sajmova je nasušna potreba naše poljoprivrede. Mi imamo vrhunske stručnjake i proizvođače, kvalitetno zemljište, vodu i vazduh, proizvode koji svojim kvalitetom ne zaostaju za najboljim svjetskim proizvodima. Snažan marketing i stvaranje domaćih brendova su pun pogodak", kaže Misimović.
Veliku šansu za razvoj poljoprivrede gradiške i susjednih opština predstavlja Agroindustrijska zona u Novoj Topoli, koja je u ekspanziji. U okviru ove ogromne poslovne zone planirana je izgradnja nekoliko prerađivačkih kapaciteta, koji će osim otkupa, prerade, pakovanja i plasmana proizvoda vršiti i organizovanje i ugovaranje poljoprivredne proizvodnje.
"Najviše ćemo pomoći i podstaći domaću poljoprivredu ukoliko posredstvom projekata kao što je Agroindustrijska zona omogućimo otkup, preradu i plasman poljoprivrednih proizvoda. Tako ćemo podstaći čitav lanac od njive do tržišta, omogućiti nova radna mjesta, ostanak mladih ljudi na selu i podstaći natalitet. Poljoprivreda je naša perspektiva", kaže načelnik opštine Zoran Adžić.
Šta vrijedi što proizvedemo kvalitetno cvijeće ili sadni materijal kad smo tržišno skučeni na domaći atar.
Snažan zaokret lokalne vlasti ka brendiranju sajmova i proizvoda obradovao je i proizvođače. Milenko Vujičić i Mile Popović, cvjećari iz Gornjih Karajzovaca u tome vide veliki izazov za proširenje proizvodnje.
"Šta vrijedi što proizvedemo kvalitetno cvijeće ili sadni materijal kad smo tržišno skučeni na domaći atar. Ako smo mi poljoprivrednici ovladali znanjem i tehnikom da proizvodimo izuzetno kvalitetno cvijeće i da nam se proizvodnja mjeri milionima eura, onda nam treba stručna podrška kako bismo postali poznati na moćnom evropskom tržištu.Uvjereni smo da se proizvodnja cvijeća i povrća u Lijevče polju može višestruko povećati, ukoliko budemo imali bolju prezentaciju na tržištu. Na taj način će biti puniji budžet, a više novaca će biti i za sport, kulturu, obrazovanje i druge oblasti", smatraju Vujičić i Popović.
Zanimljivo je da u Narodnoj skupštini Republike Srpske djeluju čak četiri poslanika iz Gradiške, te jedan poslanik u Parlamentarnoj skupštini BiH. I dvojica ministara u Vladi RS su takođe iz Gradiške, ministar poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva RS Stevo Mirjanić i Dane Malešević, ministar prosvjete i kulture. I sa njihove strane ova ideja je snažno podržana.
"Podržavamo svaku naprednu ideju. Ideja o brendiranju je pun pogodak i mi ćemo je podržati. Osim toga uspjeh poljoprivrede se mjeri stepenom razvoja prerađivačke industrije", kaže ministar Mirjanić. Narodni poslanik Slavko Dunjić još je konkretniji i kaže da je spreman da osim u skupštinskim klupama podrži prosperitetne proizvođače i na terenu.
"Mnogo mojih dobrih prijatelja se bavi proizvodnjom cvijeća, povrća, meda, voća, mesa... Osim što su veliki znalci oni su spremni na usavršavanje i primjenu svjetskih trendova. Potrebna im je naša pomoć i ja ću se nesebično zalagati da ih podržim u parlamentu u kome djelujem. Svakodnevno se susrećem sa dosta uspješnih i poslovnih ljudi i vrlo rado ću im preporučiti naše proizvođače i kvalitetne proizvode", rekao je Dunjić.
Poljoprivrednici se s pravom mogu nadati i u međunarodnu podršku. Najkonkretnija je Velika Britanija, koja kroz jednogodišnju implementaciju programa "Life" za razvoj preduzetništva ulaže 100 hiljada eura. Britanski ambasador Edward Fergusom rekao je da je cilj projekta uprošćavanje i ubrzanje administrartivnih procedura, kako bi privrednici i investitori što lakše dolazili do izražaja.
"Posebno nam je stalo da korist od ovog projekta osjete domaći preduzetnici. Gradiška je izuzetno lijepa opština sa velikim potencijalima pogotovo u oblasti poljoprivrede i zato smo sretni što možemo pomoći njenom razvoju", rekao je ambasador Ferguson.
Iz Gradiške je i ministar Stevo Mirjanić
Projekat "Life" finansira britanska ambasada u BiH, a sprovodi ga međunarodna finansijska korporacija IFC, inače članica Grupacije svjetske banke.
Opštinsko rukovodstvo zalagat će se da u ovoj godini lokalnim poljoprivrednicima omogući i što veće površine državnog poljoprivrednog zemljišta u zakup, te da pokrene nekadašnji gigant "Levitu". U tom slučaju pokrenuo bi se čitav lanac proizvodnje i otvaranje na stotine novih radnih mjesta. Za podršku lokalnim sajmovima i manifestacijama iz opštinskog budžeta će biti izdvojeno 36 hiljada konvertibilnih maraka, ali da bi ih brendirali potrebno je obezbijediti višestruku sumu novca. Uloženo će se brzo vratiti, jer poljoprivreda Lijevče polja i Potkozarja ima nesagledive potencijale.
Fotoprilog
Tagovi
Autor
Milan Tutić
prije 7 godina
Naravno da nam trebaju brendovi. Barem desetak brendova smo već trebali imati, od sokova, ljutih pića, mliječnih proizvoda. Subvencije treba dati prerađivačima i usloviti ih da od nas otkupljuju proizvode i ugovaraju proizvodnju.Ja sam seljak ali mislim da sam u pravu.