• Dan žena
  • 15.10.2021. 18:00

Žensko preduzetništvo: Treba znati "zavrnuti rukave" i biti istrajan

Na kraju dana, sami birate čime ćete se baviti u životu i na koji način. Ako odaberete put preduzetnika, radićete na nečemu što je originalno vaša ideja i svakim danom napredovati u tome.

Foto: Jovanka Sabljić
  • 99
  • 53
  • 0

Danas, na Međunarodni dan žena na selu razgovarao sam sa Jovankom Sabljić, mladom preduzetnicom i aktivistom na polju očuvanja jednog od najvažnijih simbola Drvara - drenjka.

Koje su osobine mladih preduzetnika u agrobiznisu, koliko je važno znati "zavrnuti rukave", po čemu je poseban mućeni pekmez od drenjina i još mnogo toga pročitajte u nastavku.

Ko je Jovanka Sabljić?

Jovanka je organizacioni menadžer, koji ima potrebu da "nametne" red tamo gdje vidi haos pa čak i onda kada je taj haos sasvim "OK" sam sa sobom.

Zašto drenjak?

Prva, nesvjesna interesovanja za tu voćnu vrstu desila su se vjerovatno u ranom djetinjstvu. Kada sam je kao i sva druga djeca iz sela sakupljala kod babe i djeda, pila imber i slušala priče o toj čudotvornoj biljci. Pekla se rakija drenja, mutio se pekmez i svake godine su se sakupljale drenjine. Tradicija je bila važna. Učili smo o njoj, a nadam se i naučili. Rekla bih da je drenjak u moj život ušao spontano i prirodno se zadržao do današnjeg dana.

U međuvremenu, imala sam priliku da putujem, radim i učim kroz svoj stalni posao. Pratila sam radionice o autohtonim proizvodima, brendiranju i očuvanju tradicije, a koje su posljednje vrijeme sve učestalije i popularnije. Prije šest godina pokrenula sam Udruženje mladih "Budi zdrav ko dren" i razvila koncept pod nazivom "Inovativan način promocije uz recepte naših predaka i očuvanje tradicije".

Istrajnost čini pravu preduzetnicu

Koje su osnovne osobine koje treba da posjeduje jedna žena da bi bila uspješna preduzetnica u agrobiznisu?

Pokretački duh, znanje, posvećenost, upornost, kreativnost, a posebno istrajnost i strast prema onome što radi krasi svaku uspješnu preduzetnicu i čini pravog preduzetnika. Istovremeno, primjetno je da žene često imaju osobinu perfekcionizma u svemu pa i u poslu, što nije često slučaj kod muškaraca. Trenutno, u svijetu je više uspješnih muškaraca preduzetnika dok se žene još uvijek bore sa raznim ograničenjima. Nedostatak inicijalnih sredstava, nedostatak podrške i samopouzdanja osnovne su prepreke sa kojima se danas suočavaju žene sa poslovnim idejama.

Hrana je intimna stvar, ali je ključno poljoprivredu posmatrati kao biznis

Svaki sistem mogao bi da ima koristi od ženskog preduzetništva jer to je sredstvo za osnaživanje žena, ali i impuls za ekonomiju putem kojeg se smanjuje nezaposlenost, stvaraju nove poslovne aktivnosti, povećava se potrošnja i drugo. Na kraju, inovativni oblici preduzetništva sve su popularniji, kao rezultat negativnih ishoda klasičnih i tradicionalnih oblika preduzetništva. Taj trend treba iskoristiti.

Prije nekoliko godina pokrenula si Udruženje "Budi zdrav ko dren". Možeš li nam nešto više reći o pomenutoj inicijativi i koji je njen osnovni cilj?

Udruženje mladih "Budi zdrav ko dren" djeluje na međunarodnom nivou. Do sada smo realizovali desetak razvojnih projekta sa partnerima iz cijelog svijeta. Urađene su stručne analize i istraživanja, proveli smo crowdfunding kampanju, obučavali lokalne proizvođače, učestvovali na raznim internacionalnim konferencijama, a sve cilju dobrog pozicioniranja proizvoda od drenjina i opšteg intersa lokalne zajednice.

Omogućili smo online kupovinu naših proizvoda i otvorili izložbeni prostor, koji svim zainteresovanim daje mogućnost degustacije, kao i informacije o onome što radimo.

Važnost uključenosti u sve proizvodne aktivnosti

Koji domaći proizvodi se proizvode na gazdinstvu Sabljić?

Trenutno se na gazdinstvu proizvode mućeni pekmez od drenjina, liker od drenjina, rakija "Drenja", kao i imber sirup od ove voćke. Prošle godine eksperimentisali smo i sa bistrim sokom od drenjine i jabuke, koji se pokazao kao odličan. Sve ono što proizvedemo nastaju po tradicionalnoj recepturi, koja traži mnogo vremena i pažnje. Moji roditelji i ja posvetili smo se tome i svake godine dajemo svoj maksimum na tom polju.

Dren - brend ovog kraja (Foto: Bigstockphoto/ChWeiss)

Koliko je, u ukupnom konceptu agrobiznisa, važan dodir sa konkretnim vidom poljoprivredne proizvodnje, na čijim se temeljima gradi poslovna aktivnost?

Smatram da je od izuzetne važnosti da svaki preduzetnik u poljoprivredi bude najdirektnije uključen u sve proizvodne aktivnosti, u jednakoj mjeri kao i u ostale preduzetničke aktivnosti biznisa sa kojim se bavi. Praktično, to je sistem "od njive do konferencije".

U našem slučaju, to obuhvata sakupljanje drenjine, tehnologiju prerade, prezentaciju proizvoda, ali i razvoj i izradu projekata, poslovno planiranje, izradu kalkulacija, strateško i operativno planiranje aktivnosti i drugo. Ponekada zna da bude stresno i teško, ali prednost ovakvog pristupa agrobiznisu je što u svakom trenutku možete sa bilo kim da diskutujete o svim fazama preduzetničkog procesa jer vladate materijom i znate da zavrnete rukave kada je potrebno.

Kako se pozicionirati na tržištu?

Koliko drenjine možeš sakupiti za jedan dan?

 Zavisi od godine do godine, međutim, to nije težak posao. Za moje roditelje i mene je relaksirajući. Na vrijeme postavimo mrežaste najlone ispod stabala i drenjine same padaju. Kada ih pokupimo, očistimo ih i spremimo za dalju preradu. Sakupljanje traje nekoliko dana tokom septembra i oktobra, pri čemu dnevno obiđemo i pokupimo plodove sa dva do tri stabla.

Nekada ih nađemo i u mjesecu novembru jer majka i ja redovno obilazimo drenjiće po selima, pri čemu pratimo stanje ove biljne populacije na širem području opštine Drvar i pravimo godišnje evidencije.

Drvena kašika, puno vremena i strpljenja za savršeni mućeni pekmez od drenjina

Nedavno je drvarski mućeni pekmez od drenjine, zahvaljujući tvojoj inicijativi dobio oznaku zaštite porijekla. Koliko je važno ovo priznanje za Drvar i njene proizvođače autohtonih proizvoda?

Zaštita oznake porijekla "Drvarskog mućenog pekmeza od drenjina" stigla je u Drvar u vidu Rješenja za sve lokalne proizvođače mućenog pekmeza, koji žele da sertifikuju svoj proizvod i da se bolje pozicioniraju na tržištu. Na tom projektu radilo se dvije pune godine. Tri porodice su već u samom startu pokazale interesovanje, te uzele učešće u njemu kroz aktivnu ulogu u izradi proizvodne specifikacije. Takođe, prošli su i obuku kako bi se što bolje pripremili za sertifikaciju, koja se planira već sljedeće sezone. 

Zaštitili smo jedini pekmez koji se ne kuva, jedinstven, od samonikle biljke, koja je pokazala izvanredne rezultate u svim analizama koje su urađene do sada, uključujući i detaljnu analizu nutritivnih vrijednosti samog ploda drena. Istovremeno, stvoreni su dobri početni uslovi za obezbjeđivanje dodatnih prihoda kod ruralnih porodica, koje se bave sa proizvodnjom mućenog pekmeza od drenjine na području opštine Drvar.

Kvalitetan proizvod - najbolji marketinški alat

 Po čemu je specifičan mućeni pekmez od drenjina?

Mućeni pekemz od drenjina se ne kuva već se miješa od tri do pet sati. Na taj način čuvamo sve hranjive materije koje imaju drenjine. Na prvom mjestu vitamin C, pektin, antocijane i druge. Pravi se po staroj - tradicionalnoj recepturi. To je jedini pekmez koji se ne kuva, a koji je ove godine klasifikovan i definisan u Pravilniku o voćnim džemovima i drugim prerađevinama od voća.

Koje marketinške aktivnosti najčešće organizuješ u cilju promocije drvarskih proizvoda koje sa svojom porodicom proizvodiš?

Od početka realizacije naše poslovne ideje koristimo različite marketinške alate u cilju što boljeg pozicioniranja naših proizvoda. Na prvom mjestu, kvalitetan proizvod je najvažniji marketinški alat. Nadalje, koristimo društvene mreže, gostujemo u sektorskim i drugim emisijama, idemo na sajmove i izložbe, pišemo članke, kreirali smo web stranicu i drugo.

Imam 5 vagona jabuka - kako da se riješim te bijede i da nagulim odavde?

Jedna od zanimljivijih aktivnosti bila je osmišljavanje i lansiranje viber stikera sa logom "Budi zdrav ko dren", koji su oduševili mnoge.  Na kraju, povratna informacija od potrošača je najbolji marketing. U našem slučaju, komunikacija sa kupcima na visokom je nivou od samog početka. Naši potrošači prate svaki segment našeg poslovanja putem društvenih mreža i to ih nekako najviše oduševljava. Često nas i posjećuju. Imali smo goste iz Slovenije, Srbije, Hrvatske, Njemačke. Prije pojave pandemije organizovali smo i edukaciju za najmlađe, za djecu iz vrtića na temu preduzetništva, gdje su ona sama učila da miješaju mućeni pekmez od drenjina.

Kada nije teško, znači da ste na pravom ste putu

Poruka za agro-preduzetnike i sve one koji će to postati?

Ako vam ništa nije teško - na pravom ste putu. Mnogo je prepreka i poteškoća, ali i benefita u tom procesu. Na kraju dana, sami birate čime ćete se baviti u životu i na koji način. Ako odaberete put preduzetnika, radićete na nečemu što je originalno vaša ideja i svakim danom napredovati u tome.

Ideja će se razvijati i vremenom realizovati u uspješan biznis. Imaćete priliku da pronađete nova rješenja i načine kako da promijenite stvari u životima ljudi, a to je suština i svrha svakog preduzetničkog poduhvata.


Tagovi

Žensko preduzetništvo Jovanksa Sabljić Marketinški alat Kvalitetan proizvod Mućeni pekmez Drenjine


Autor

Petar Ninić

Više [+]

Stručnjak iz oblasti agrobiznisa i profesionalni poljoprivrednik.