• Peršin
  • 25.12.2018. 14:00

Za šta nam sve služi peršin?

Peršin sadrži 2,5 puta više vitamina C od limuna i naranče, i skoro 14 puta više od borovnice.

Foto: Pixabay/Lebensmittelfotos
  • 276
  • 25
  • 0

Peršin (Petroselinum crispum) je dvogodišnja aromatična biljna vrsta iz familije Apiaceae. U ishrani ljudi podjednako se koriste nadzemni (stablo, lišće, a rjeđe i plod) i podzemni (korijen) dijelovi biljke. U svijetu, široko je rasprostranjena biljna vrsta koja se uzgaja na šest od sedam kontinenta. Ova biljka je u narodu poznata i pod imenima kao što su: vrtlarski peršin, vrtnja, majdonos, pršun, petroželj, petruška i zelen.

S obzirom na to da nije zahtjevna biljka, može se uzgajati u saksijama (peršin lišćar), na balkonu ili u sobi, a njegovo lišće konzumirati u svježem obliku tokom cijele godine. U jednoj kuharici iz XIII. stoljeća stoji savjet da peršinove grančice treba upotrebljavati prilikom kuhanja i pečenja mesa radi poboljšanja ukusa, a ovaj savjet je i dan danas ostao u upotrebi prilikom spremanja različitih jela širom svijeta.

Također, kada se konzumiraju različite vrste ukusnih jela u kojima je neizostavan sastojak bijeli i crni luk, nije na odmet znati da je peršin odličan osvježivač daha

Visok sadržaj vitamina C

Da li ste znali da su listovi peršina prepuni vitaminom C, i da se po njegovom sadržaju ova biljka nalazi odmah poslije šipka i kivija? Također, peršin sadrži 2,5 puta više vitamina C od limuna i naranče, i skoro 14 puta više od borovnice. Konzumacijom 100 g peršuna osigurava se 160% preporučene dnevne doze vitamina C, kao i 47% dnevne doze beta-karotena. On se u organizmu transformira u vitamin A, koji djeluje kao jak antioksidans. Peršin je također bogat kompleksom vitamina B, kao i mineralima Fe, Mg, Ca, Zn, P, K, Na i Mn.

Kako koristiti peršin?

Peršin može pomoći i prilikom izbacivanja viška tekućine iz organizma: čašu od 2 dl napuniti do jedne četvrtine svježim listovima peršina (ili jednu žličicu osušenog lišća) prelijte ključalom vodom i poklopite. Ostavite da odstoji četiri minute i nakon toga procijedite. Ako preferirate čaj sa jačim ukusom ostaviti da odstoji još koji minut duže, ali ne više od 10 minuta i onda procijedite. Ovako pripremljen čaj je odličan i protiv prehlade, nadutosti, ublažava menstrualne tegobe, napetosti organizma, a vjeruje se da utječe i na jačanje potencije kod muškarca. Po želji, u čaj možete dodati malo limuna i zasladiti medom.

Čaj se može praviti i od ploda, koji također ima diuretičko djelovanje: tri žličice sitno izmrvljenog ploda dodati u pola litre proključale vode, poklopiti i ostaviti da odstoji dva sata. Ovako pripremljen čaj konzumirati tri puta u toku dana prije jela.

Kao i sa svakim lijekom, tako i sa konzumacijom čaja ne treba pretjerivati (ne više od tri šalice dnevno), jer može izazvati probleme sa bubrezima, jetrom i pojavom malokrvnosti (anemije). Također, kod osoba kod kojih se planira neka hirurška intervencija, kao i u trudnoći, čaj se ne smije konzumirati. U svakom slučaju, najbolje je obratiti se liječniku, farmaceutu ili stručnjacima za ljekovito bilje za savjet.


Tagovi

Peršun Čaj od peršuna Vitamin C Dejstvo peršuna

Izdvojeni tekstovi

Izdvojeni oglasi