• Radovi u bašti
  • 10.05.2020. 13:30

Evo koliko kilograma možete izgubiti okopavajući baštu

Okopavanje, čupanje korova i sakupljanje lišća znači stalno savijanje, uvrtanje, dizanje i nošenje djeluje na vaš organizam kao da ste u teretani. Osim što pomaže u sagorjevanju kalorija odnosno mršavljenju, vrtlarstvo odlično djeluje i na druge organe. 

Foto: JumpStory
  • 910
  • 239
  • 0

Panademija korona virusa i uvedenih mjera zarad sprječavanja njegovog širenja, navelo je mnoge građane da se bave intenzivnije proizvodnjom hrane, kao i kuhanjem. Tako su domaćice pokazale svoje umjeće, kuhajući razne vrste sprecijaliteta. Mnoge, koje to ranije nisu baš često radile, oprobale su se i u pravljenju domaćeg hljeba. Drugi su, pak, jeli u ovom periodu više nego inače, kako je bilo ograničeno kretanje. Samim tim, mnogi sad muče muku sa viškom kilograma.

Visočanka spasila ćeteniju od zaborava

Sada, kada se polako sve vraća u normalne tokove života, trebalo bi i skinuti taj višak, a tu će vam pomoći upravo vaša bašta. Naravno ovdje isključivo mislimo na amatersko bavljenje vrtlarstvom i povrtlarstvom jer su poljoprivredni radovi u polju veoma naporni i teški, što će svaki poljoprivrednik potvrditi.

Kako se gube kalorije u bašti?

Ukoliko vas mrzi da se pokrenete i da uzmete grablje, lopatu ili motiku u ruke, predstavljamo vam računicu kalorija koje možete potrošiti ukoliko samo sat vremena aktivno provedete u bašti. Razna svjetska istraživanja pokazuju kako različite aktivnosti u vrtu poboljšavaju snagu, kondiciju i omogućavaju gubitak težine, zatežu sve mišiće i naravno pozitivno djeluju na psihu.

Približiti poljoprivredu djeci jer jedu sve manje voća, povrća i mlijeka

Vrtlarski radovi su, takođe, sjajan sagorjevač kalorija i masti pa se tako na primjer kopanjem sagori 286 kalorija za sat vremena, šišanjem trave 350 kalorija, čišćenje vrta 400 kalorija, čupanjem korova gubi se od 200 do 400, skupljanjem lišća izgubićete između 350 i 450, a sađenjem cvijeća od 200 do 400 kalorija. Zalijevanjem cvijeća gubite oko 120 kalorija. 

S obzirom na to da ovi radovi aktiviraju i mišiće cijelog tijela, stručnjaci su procijenili da 45 minuta aktivnosti u bašti, na mišiće i tijelo djeluje isto kao 15 minuta vožnje bicikla.

Kako ove aktivnosti djeluju na naše tijelo?

Generalno, priroda pozitivno djeluje na naš organizam, a naučno je dokazano kako baštovani imaju niži nivo hormona stresa, imaju bolji san, opušteniji su i generalno su boljeg mentalnog zdravlja. Ukoliko posijete svoj vrt, automatski ćete poboljšati rad srca, a samim tim smanjujete i rizik od srčanog i moždanog udara. Zato čak i Američki Nacionalni institut za srce, pluća i krv preporučuje da na dnevnom nivou, na ove aktivnosti potrošite od 30 do 45 minuta, a sve kao mjeru potrebne fizičke aktivnosti.

Radovi u maju: Nakon posljednjeg mraza, sije se i presađuje na otvoreno

Okopavanje, čupanje korova i sakupljanje lišća znači stalno savijanje, uvrtanje, dizanje i nošenje djeluje na vaš organizam kao da ste u teretani. Osim što pomaže u sagorjevanju kalorija odnosno mršavljenju, vrtlarenje odlično djeluje i na druge organe. 

Srce

Kao što smo gore pomenuli, radovi u vrtu pomažu u jačanju srca, povećava izdržljivost i jačaju snagu, te na taj način smanjuje se rizik od srčanog i moždanog udara.

Želudac

Zbog redovnog izlaganja bakterijama koje se nalaze u tlu, vrtlari su otporniji na bolesti i imaju snažniji imunitet.

Mišići

Kada radite lakše poljoprivredne radove, aktivirate svaki mišić, a pogotovo leđa, ruke, stomak, zadnjicu, butine i ruke. Jačanje mišića popravlja držanje i na taj način štite tijelo od povreda i mnogih drugih zdravstvenih tegoba.

Leđa

Recimo dok kopate ili sijete nešto, konstantno ste u pognutom položaju, a na taj način dižete leđne mišiće koji su sve vrijeme aktivni i na taj način jačaju. 

Stražnjica

Dok radite u bašti često i čučite pa tako učvršćujete mišiće stražnjice. Dok zabadate tačke - jačate mišiće butina.

Stomak

Dok sadite klečeći na koljenima i rukama, grabljate, uključujete kosilicu koristite stomačne mišiće i na taj način ih jačate. 

Ravnoteža

Ukoliko ste redovni u navedenim poslovima, ojačaćete mišiće gležnjeva i stopala zbog čega će vam se poboljšati ravnoteža, pa samim tim smanjujete rizik od povreda i padova.

Pored svega nabrojanog i druženje sa drugim amaterima baštovanima, ono što je nekad bila moba, kao i razmjena mišljenja i savjeta, poboljšavaju socijalne vještine, a boravak napolju i gajenje biljaka dovode do toga da se bolje osjećate psihički i fizički. Zato, ako imate baštu ili okućnicu - motike u ruke i pravac na sijanje omiljenog povrća ili sadnju omiljenog cvijeća. Ovim načinom štitite sebe i od korona virusa jer teretana još uvijek nije bezbjedno mjesto za vježbu.


Tagovi

Gubljenje kilograma Rad u bašti Rad u vrtu Fizički rad Zdravlje tijela Fizička aktivnost Kopanje Sjetva Sadnja Radovi u polju


Autorica

Ljiljana Milovanović

Poljoprivredna tehničarka voćarsko- vinogradarskog smjera sa bogatim novinarskim iskustvom u različitim medijima. Dobtinica nagrade za najbolju novinarku Dnevnika 2010. godine. Ljubitelj pasa.