Specifičan ukus, crvena boja i ljekovita svojstva, karakteristike su rakije koja je za kratko vrijeme postala pravi brend hercegovačkog kraja. To je od početka i bio cilj porodice iz gatačkog sela Samobor, o čemu nam priča Rade Starović.
Hercegovci su od davnina lozovoj rakiji davali na ljekovitosti i ukusu dodajući joj biljku srčanik (Gentiana Lutea). No, Starovići su otišli korak dalje unapeđujući tradicionalni recept. Nauka i struka su uključeni u proces proizvodnje. Uz primjenu savremenih tehnoloških postupaka nastalo je prepoznatljivo piće - Hercegovački srčanik.
"Riječ je specifičnom piću, podloga je voćna rakija, u većem dijelu loza, sa dodacima iz korijena biljke srčanik. Tradicionalno se stavljao korijen u rakiju, mi radimo posebnu proceduru izdvajanja tanina iz korijena", objašnjava Rade Starović.
Visoko na hercegovačkim planinama raste čudesna biljka, čija su ljekovita svojstva oduvijek bila poznata stanovnicima ovog kraja. Sa Volujaka, Zelengore i Lebršnika u destileriju stiže neophodan sastojak koji ovu rakiju čini specifičnom.
"Ova biljka je bogata taninima, a tanin je antioksidans. Dobar je za kardiovaskularni sistem. Takođe, povoljno djeluje i na crijevni trakt", kaže naš sagovornik.
Hercegovački srčanik Starovići su zaštitili u Institutu za intelektualno vlasništvo Bosne i Hercegovine kao proizvod Destilerije Starović. Proces zaštite u Srbiji je u toku.
"Da biste zaštitili neki proizvod on mora da bude nov na tržištu, ne može se zaštititi nešto što već postoji. Postoji i određena adminisrativna procedura, a da bi se sve to isplatilo morate da imate i neku studiju ili realna predviđanja da će taj proizvod biti prihvaćen na tržištu. Kad smo krenuli u ovu priču, radio sam studiju, moja pretpostavka je bila da će taj proizvod biti dobro prihvaćen, ali nisam očekivao da će se to desiti tako brzo", iskren je Starović.
Starovići su počeli sa proizvodnjom srčanika 2012. godine, a 2016. su se pojavili na Poljoprivrednom sajmu u Novom Sadu i na tržištu. Od tada interes za ovu rakiju raste.
"Na tržištu postoji veća potražnja, nego što je ponuda. Ipak, ne možemo da pojačamo proizvodnju zato što bismo u tom slučaju izgubili na kvalitetu, jer je proizvodnja komplikovana. Rakiju plasiramo na naše lokalno tržište, ali je našla put i do dalekih kontinenata Australije i Amerike. Stigla je na sve strane svijeta, ne u većim količinama, ali je stigla. Ljudu čuju, naruče, probaju i svidi im se. To je najbolja preporuka. Imam ozbiljne narudžbe za tržište Amerike, ali ne možemo to da ispoštujemo u ovom trenutku", kaže naš sagovornik.
Vitrina u destileriji je puna je priznanja sa Poljoprivrednog sajma u Novom Sadu, a u selo Samobor je stigla i nagrada za proizvod godine u Republici Srpskoj za 2018. godinu.
"Mi smo 2016. na Poljoprivrednom sajmu u Novom Sadu dobili veliku zlatnu medalju za srčanik i zlatnu za lozu, 2017. veliku zlatnu za srčanik, zlatnu za lozu i plaketu za kvalitet proizvoda, a 2018. godine opet smo dobili zlatne medalje i za lozu, i za jabukovaču, i za srčanik, koji je u prošloj godini proglašen od strane Privredne komore Republike Srpske za proizvod godine", kaže Starović.
Starovići ističu da su fokusirani na proizvodnju srčanika, a pored ove jedinstvene rakije, proizvode lozu i jabukovaču.
Fotoprilog
Tagovi
Autorica