Prema jednom od predloženih amandmana u sklopu šire rasprave o ZPP-u, termini odrezak, kobasica, burger i hamburger bili bi dozvoljeni samo za proizvode koji sadrže meso.
U pripremi je novi zakon kojim bi se zabranila upotreba izraza za proizvode biljnog porijekla, a koji su vezani i za one nastale od mesa, kao što su vege burgeri, kobasice i slično.
Naime, ako ove nedjelje poljoprivredni proizvođači u Evropskom parlamentu uspiju u svom naumu, restorani i druga prodajna mjesta u državama članicama Evropske unije, neće više smjeti prodavati proizvode koji imaju prefiks vege.
Za razliku od Amerike, gdje ovakve propise uglavnom pokušava progurati mesni lobi, u Evropi je to više pitanje zaštite proizvođača.
Prema jednom od predloženih amandmana u sklopu šire rasprave o ZPP-u, termini odrezak, kobasica, burger i hamburger bili bi dozvoljeni samo kod proizvoda koji sadrže meso, navodi politico.
Zasad se čini kako su europarlamentarci podijeljeni oko teme ograničavanja pojmova hrane, bez jasne većine za ili protiv. Ljekarske grupe, aktivisti za zaštitu okoliša i kompanije koje se bave proizvodnjom takvih proizvoda protive se mjerama i tvrde kako bi to bio korak unazad u zdravstvenim i okolišnim ciljevima Unije.
"Zabrana naziva koji se koriste već godinama stvoriti će zabune tamo gdje ih uopšte nema jer će kompanije biti prisiljene koristiti nepoznate izraze kako bi opisale i nazvale taj proizvod. Ova drastična promjena postojećeg zakona je nepotrebna. Ljudi ne kupuju vege hamburgere greškom već zato što prepoznaju dobrobiti tih proizvoda", poručila je Elena Walden, voditeljica Europskog instituta Good Food, lobističke grupe koja predstavlja alternativu sektoru mesa.
Biljni burgeri: Mora li se meso dobiti od krave ili svinje umjesto od biljaka?
S druge pak strane, proizvođači mesne i mliječne industrije tvrde da upotreba takvih naziva obmanjuje potrošače. Prošle nedjelje je nekoliko poljoprivrednih udruženja pokrenulo kampanju pod sloganom "Ceci n'est pas un steak", što znači: "Ovo nije odrezak" te su pozvali zakonodavce da usvoje amandman.
Takođe, evropska udruženje poljoprivrednika Copa Cogeca poručilo je kako EU treba stati na kraj nadrealnim opisima proizvoda. "Odobravanje naziva kao što je veganski burger otvara Pandorinu kutiju i potrošače uvlači u konfuziju te šteti proizvođačima. Ako je svrha promocija biljnih proizvoda, zašto bi se to trebalo raditi na štetu, tradiciju i rad drugih kategorija proizvoda“, pitaju se.
Osim mesa, mlijeko i mliječni proizvodi takođe su već dugo na meti proizvođača.
Evropski sud je još prije tri godine zabranio korištenje naziva mlijeko od soje (i drugih biljnih sirovina kao što su zob, riža, badem i dr.) i veganski sir presudom po kojoj se termini pavlaka, maslac, sir i jogurt ne mogu koristiti za proizvode koji nisu proizvedeni od mlijeka. Umjesto toga, koriste se nazivi napitak, namaz, ulje i dr.
Ako se novi Zakon izglasa, Amandmanom 171 otišlo bi se korak dalje te zabranilo i korištenje termina kao što je poput, stil, tip i metoda.
"Zavisno od načina tumačenja Amandmana, njegovo usvajanje moglo bi najaviti zabranu bitnih podataka onima koji pate od alergija i netolerancije na mliječne proizvode. Budući da značajan udio odrasle populacije u Evropi pati od malapsorpcije laktoze, potencijalna zabrana izraza poput alternativa mliječnim proizvodima, ovim ljudima bespotrebno otežava život“, rekao je za politico Jasmijn de Boo, potpredsjednik predizborne grupe ProVeg.
Prema istraživanju koje je 2019. sprovela potrošačka organizacija BEUC na ispitanicima iz 11 zemalja EU, većina Evropljana nije zabrinuta zbog naziva mesnih proizvoda koji se koriste u onima biljnog porijekla. Njih 42,4% smatra da bi ta imena trebala biti dopuštena, ali i jasno označena dok se s druge strane 20% ispitanika protivi takvom označavanju.
Raste popularnost prehrane na biljnoj bazi, a veganski burgeri sve traženiji
Kada sagledamo situaciju iz svih perspektiva, možemo zaključiti da ovaj poriv za zabranu izraza poput vege burgera, koji postoji decenijama (još u 1982. kada ga je prvi put koristio Gregory Sams u svom restoranu prirodne hrane u Paddingtonu), dolazi kada tržište mesom postaje sve više ugroženo ovim alternativnim proizvodima. Takođe, strategija Od polja do stola, promoviše zdraviju i održiviju hranu, još jednu potencijalnu prijetnju mesnom i mliječnom sektoru.
Tagovi
Autorica