Zadnje aktivnosti

Posljednje aktivnosti korisnika mogu vidjeti samo registrirani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu vidjeti samo registrirani korisnici.
Za potpune funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Domaćini oprez!
  • 26.03.2022. 10:30

Registracija traktora i sigurnost - šta morate znati, opasan je i parkiran?

Za traktore, radne mašine i motokultivatore, kao i vozila na motorni pogon čija zapremina motora ne prelazi 50 cm³, važenje registracije nije vremenski ograničeno

Foto: Maja Celing Celić
  • 4.639
  • 135
  • 0

Prvi zvuci traktora najavili su početak proljetne sezone poljoprivrednih radova na otvorenom. Njihov broj je povećan u saobraćaju, pa su sve učestaliji i pozivi na oprez kako bi se izbjegle nesreće, a tehnička neispravnost traktora jedan je od najčešćih uzroka. Za sva motorna vozila, pa tako i traktore i ostale strojeve, obavezna je registracija, odnosno osiguranje.

Poljoprivrednik kada prvi put vrši registraciju traktora dužan je platiti punu cijenu koja uključuje: tehnički pregled, polisu, fond za zaštitu voda, BIHAMK uslugu, putarinu, izradu saobraćajne dozvole i tablice. Naredne godine, obavezan je ponovo uraditi tehnički pregled i produžiti polisu osiguranja ako izlazi na saobraćajnicu, što je slučaj u većini koji do njiva dolaze cestom. Samo oni koji ne izlaze na saobraćajnicu ne moraju ništa produžavati nakon prve registracije.

Potrebna dokumentacija

Sva potrebna dokumentacija za registraciju vozila, nadležni organi, vremensko trajanje registracije, odjava vozila, te obaveze vlasnika vozila, traktora, radnih mašina te nadležnih institucija su regulirani Pravilnikom o registraciji vozila BiH.

"Za traktore, radne mašine i motokultivatore, kao i vozila na motorni pogon čija zapremina motora ne prelazi 50 cm³, važenje registracije nije vremenski ograničeno, uz obavezu posjedovanja stikera naljepnice i polise o osiguranju vozila koje ne smiju biti starije od godinu dana", navedeno je u pravilniku.

Važenje registracije nije vremenski ograničeno (Foto: Hajrudin S.)

Traktori, radne mašine, radna vozila i motokultivatori, označavaju se jednom tablicom bijele boje oivičene zelenom linijom, s registarskom oznakom motornog vozila koja se sastoji od jednog slova i dva broja, linije, jednog slova, linije i tri broja zelene boje, dužine 340 mm, visine 200 mm i širine 1 mm. Druga tablica je dužine 520 mm, visine 110 mm i širine 1 mm s plavim poljem u lijevom dijelu tablice koje sadrži međunarodnu oznaku Bosne i Hercegovine.

Kako pojašnjava Alem Košo, prodajni savjetnik u Triglav osiguranju, ako je vozilo novo jednom se registruje, dobija zelene table i za njega se godišnje kupuje polica osiguranja.

"Za registraciju takvog vozila potrebne su ino i carinske fakture, odjava vozila iz zemlje u kojoj je proizvedeno te ID brojevi rješenja firmi koje su vozilo posjedovala u prodaji u BiH, isto tako ID rješenje o poljoprivrednoj zadruzi", navodi Košo.

Dodaje da je, ukoliko firma prvi put kupuje traktor, potrebno imati i rješenje ovjereno u općini ili kod notara te izvod iz banke da je likvidan za registraciju. Ako fizičko lice registruje traktor, potrebni su osnovni identifikacijski podaci: ime i prezime, jedinstveni matični broj (JMBG) i adresa prebivališta.

Fiksna cijena registracije ne postoji (Foto: Martina Popić)

Kod kupovine polovnih vozila, kada je vozilo odjavljeno, vrši se ponovljena registracija. Od dokumentacije je potrebna saobraćajna dozvola, potvrda o vlasništvu vozila, takozvana vlasnička knjižica i kupoprodajni ugovor.

Fiksna cijena registracije ne postoji, jer ona ovisi o tehničkim karakteristikama traktora, kubikaže i ostalih parametara te vrsti postupka koji se obavlja.

Osvjetlaj obraz, domaćine

Traktorom i radnim mašinama mogu upravljati osobe starije od 16 godina uz potvrdu o poznavanju saobraćajnih propisa (PSP). Kazne za upravljanje vozilom bez vozačke dozvole kreću se od 400 KM do 1.000 KM.

Inženjer saobraćaja, Predrag Likokur, samostalni viši stručni saradnik za tehničke usluge i preventive u Auto-moto savezu Republike Srpske (AMS RS) ističe da i pored toga što vozači traktora nisu dominantna grupa u saobraćaju, nezgode u kojima učestvuju uglavnom imaju za rezultat teške posljedice.

Smanjenje broja poginulih i povrijeđenih traktorista, te drugih učesnika u nezgodama s traktorima, cilj je predavanja koje organizira AMS RS pod parolom: "Osvjetlaj obraz, domaćine! Označi traktor žutim rotacionim svjetlom."

Za sigurnu vožnju traktoristi moraju vršiti kontrole ispravnosti (Foto: Maja C.C.) 

Prema podacima MUP-a RS u 2020. godini je uslijed nesreća poginulo pet traktorista, teže su povrijeđena tri, a 20 lakše. Najčešći uzroci su nestručno rukovanje, tehnička neispravnost traktora, nepoštovanje saobraćajnih propisa i alkohol.

"U najvećem broju saobraćajnih nezgoda, vozači traktora su jedini učesnici tj. stradaju svojom greškom. Do toga dovodi nestručno rukovanje – vožnja neadekvatnom tehnikom ili brzinom na nagibima ili bočnim kosinama uz pojavu prevrtanja, nepravilna vožnja odnosno nepoštovanje prvenstva prolaza te tehnička neispravnnost traktora – kočnice, svjetlosno signalni uređaji", navodi Likokur.

Čašica više

Analize pokazuju da se saobraćajne nezgode u kojima učestvuju traktori događaju u sezoni poljoprivrednih radova - proljetnih (mart i april) i jesenjih (septembar i oktobar).

"Smatra se da je 'čašica' neophodan sastojak rada u poljoprivredi. Vožnja nakon konzumiranja alkohola postaje normalno ponašanje. Ovakvo ponašanje proizvelo je veliki broj saobraćajnih nezgoda s najtežim posljedicama", upozorava ovaj inženjer saobraćaja.

Za sigurno upravljanje vozilom, navodi, kako se traktoristi moraju pobrinuti da su vozačka ogledala čista i podešena, zaštitna stakla čista, svjetlosno – signalni uređaji ispravni, da teret na prikolici ne zaklanja pogled unazad, a svjetlosno signalni uređaji na prikolici ispravni i očišćeni od prljavštine. Kod vožnje noću provjerite ispravnost svjetlosno signalnih uređaja na traktoru i prikolici.

Posebnu pažnju treba obratiti na bočnim nagibima i uzbrdici (Foto: Hajrudin S.)

Veliki broj nezgoda s učešćem traktora događa se izvan glavnih saobraćajnica – lokalni putevi, šumski putevi, livade. Vožnja može biti veoma opasna ako se ne poznaju vozne i operativne karakteristike traktora. Posebnu pažnju treba obratiti na bočnim nagibima i uzbrdici, situacija se pogoršava kada traktor vuče prikolicu. Za zaštitu na traktorima bez kabine najbolji je zaštitni ram.

Vozio traktor u rikverc pa pregazio ženu

"Vozač traktora može ostati nepovrijeđen u 70 % slučajeva kod prevrtanja traktora ukoliko: pripremu stepena prijenosa obavi na vrijeme, odabere adekvatan stepen prijenosa ili kako uz brdo, tako niz brdo, ne mijenja stepen prijenosa u toku kretanja niz ili uz nagib. Nikad na putu niz nagib ne treba koristiti ‘neutralan’ položaj ručice mjenjača", ističe Likokur.

Opasan je i parkiran

I odijevanje može biti značajan faktor bezbjednosti. Odjeća uz tijelo i dobro zakopčana je obavezna. Čuvajte se šalova, lepršave odjeće, duge kose. Traktor parkiran čak i u dvorištu bez nadzora vozača, ako motor nije isključen, predstavlja opasnost. Nije rijetkost da u takvo vozilo uskoče djeca ili druge osobe koje ne znaju ili nisu ovlaštene upravljati traktorom i dođe do nesreće. 

Obavezna je dnevna i periodična kontrola ispravnosti traktora. Sedmična podrazumijeva provjeru:

  • Stanja mjernih instrumenata
  • Stanja prečistača vazduha
  • Nivo ulja u motoru
  • Nivo rashladne tečnosti u hladnjaku
  • Nivo elektrolita u akumulatoru
  • Podmazati sve uređaje i sklopove

Nezgode i nesreće u radu s traktorima i poljoprivrednim mašinama nastaju i dalje zbog nedostatka stalne obuke, stručnih kurseva za pravilno korištenje i održavanje ovih mašina. Postoje i znatni propusti u poznavanju, primjeni i poštovanju saobraćajnih propisa.


Tagovi

Traktor Registracija traktora Alem Košo Predrag Likokur Auto-moto savez Republike Srpske Upravljanje traktorom


Autorica

Selma Mujić

Više [+]

Diplomirani žurnalista i digitalni marketing menadžer, s višegodišnjim iskustvom u tv i web novinarstvu.

Izdvojeni tekstovi

KLUB

U mirovini su, ali ne miruju..😊 Ana i Slavko su obnovili stari mlin, napravili mini muzej, kućice za najam i zasadili nasade žitarica, voća i povrća od kojih prave različite proizvode. Sve su to zaokružili u jednu lijepu priču koja privlač... Više [+]