Zadnje aktivnosti

Posljednje aktivnosti korisnika mogu vidjeti samo registrirani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu vidjeti samo registrirani korisnici.
Za potpune funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Biznis plan
  • 16.02.2025. 10:30

Može li farmer (pre)živjeti bez kredita i pozajmica?

Jedna od najčešćih grešaka farmera je neracionalno trošenje sredstava, što često dovodi do potrebe za pozajmicama i kreditima.

Može li farmer (pre)živjeti bez kredita i pozajmica?
Foto: Shutterstock/Dejan Dundjerski
  • 79
  • 23
  • 0

Uspješna poljoprivredna proizvodnja danas ne zavisi samo od plodne zemlje i vrijednog rada, već i od detaljnog planiranja i poslovnog razmišljanja. Poljoprivrednici koji žele stabilan i dugoročan uspjeh moraju biti i preduzetnici, jer bez jasnog biznis plana rizik od neuspjeha je znatno veći.

Savjetodavac iz Poljoprivredne savjetodavne službe Republike Srpske (PSSRS), Darko Marković, ističe da ozbiljan poljoprivredni proizvođač ne smije raditi napamet.

"Ozbiljan poljoprivredni proizvođač bi trebao da sve uredno planira, jer ukoliko radi napamet, uspjeh nije zagarantovan. Da bi se uspješno bavio poljoprivrednom proizvodnjom, današnji farmer mora da bude i preduzetnik i menadžer, tj. trebao bi da ima jasan biznis plan", naglašava Marković.

Nema kopiranja

On dodaje da veličina domaćinstva, raznovrsnost proizvodnje i tehnološki nivo farme određuju da li će farmer sam izrađivati biznis plan ili će angažovati stručnjaka iz oblasti agroekonomije. Međutim, čak i ako taj posao povjeri drugima, ne može ostati po strani, već mora aktivno učestvovati u donošenju odluka.

Prema riječima savjetodavca, svaki biznis plan je specifičan i ne može se jednostavno prekopirati s jedne farme na drugu, čak i ako se radi o istoj vrsti proizvodnje, a uključuje tri segmenta planiranja. 

Plan proizvodnje je među njegovim osnovni segmentima i uključuje sve faze poljoprivredne proizvodnje, rokove, potrebna sredstva, materijale, radnu snagu i druge bitne faktore. Finsnsijski plan prati novčane tokove po mjesecima, planira priliv i odliv sredstava, uz poseban akcenat na racionalno upravljanje obrtnim kapitalom. Marketing plan evidentira kupce, određuje količine proizvoda namijenjene svakom kupcu i analizira njihov značaj za ukupni promet.

"To nam govori da nije svaki kupac podjednako važan, tako da po pravilu oni krupniji koji davaju avans, zaslužuju veću pažnju", napominje.

Neracionalno trošenje

Jedna od najčešćih grešaka farmera jeste neracionalno trošenje sredstava, što često dovodi do potrebe za pozajmicama i kreditima. Marković upozorava da poljoprivrednici moraju pažljivo rasporediti investicije kako bi osigurali nesmetano poslovanje.

"Mora se voditi računa da se raspoloživa novčana sredstva ne ulože u gradnju objekata ili nabavku opreme u tolikoj mjeri da domaćinstvo ne može normalno funkcionisati. Ako se ne osiguraju dovoljna sredstva za mineralna đubriva, sjemenski materijal, sredstva za zaštitu ili stočnu hranu, farmeri će se neminovno suočiti sa finansijskim problemima", upozorava savjetodavac.

Savremeni poljoprivrednici sve više koriste tehnologiju u svom radu. Velike farme postaju nezamislive bez računara i adekvatnih softverskih rješenja za vođenje poslovanja. Sama digitalizacija omogućava i bolju kontrolu troškova, planiranje resursa i efikasnije upravljanje proizvodnjom.

"Danas je svako veće poljoprivredno gazdinstvo gotovo nezamislivo bez računara, odnosno adekvatnog programa za knjigovodstvo na farmi", dodaje Marković.

Dakle, biznis plan nije samo papir, već vodič kroz izazove poljoprivredne proizvodnje, koji pomaže u donošenju pravih odluka i osigurava održivost domaćinstva.


Tagovi

Biznis plan Darko Marković Izrada plana Farma bez kredita Poljoprivredna proizvodnja Segmenti planiranja


Autorica

Selma Mujić

Više [+]

Diplomirani žurnalista i digitalni marketing menadžer, s višegodišnjim iskustvom u tv i web novinarstvu.