Velika imena proizvođača traktora mogu da garantuju i kvalitet, ali kada se uvoze polovni, naši poljoprivrednici često ne znaju u kakvom su stanju takve mašine.
Polovni traktori koje uvozimo, često su "velikih imena" kao što su Fendt, Steyr, Massey Ferguson, Case i drugi, ali, pored toga što su to stvarno kvalitetne mašine, često se dogodi da naši poljoprivrednici kupe i "mačka u vreći".
"Poljoprivrednici kada čuju pomenute marke traktora, očekuju i kvalitet, što je nesporno, ali to je kao i sa automobilom - treba da se kupi sa pravom kilometražom. Desi se da traktori imaju mnogo radnih sati, kada je već vrijeme da se radi neki ozbiljniji remont. Onda dolaze problemi, kreće da im otkazuje mjenjač, ležaji na mjenjaču, prednja vuča i slično. Na Massey Fergusonu na primjer, najčešće otkazuje mjenjač", kaže majstor Slavoljub Kolarski, u čiju radionicu iz Crepaje kod Pančeva u Srbiji dolaze i oni sa po 15.000, a neki čak i preko 20.000 sati rada.
Kod Kolarskog u ordinaciju stigao je i Fendt iz '86. sa 90 konjskih snaga, uvezen iz Holandije. Mušterija je kupila traktor "na riječ" i tek kada je stigao na popravku, uvidjela je probleme na njemu.
"Curi mu na zadnjem točku, kao i na motoru, kočnice su blokirane, ne radi prednja hidraulika, crijeva i sajle su zahrđale, sve je to dotrajalo. Pitanje je šta je i sa elektronikom, žice su stvrdnute, stare su i ima dosta posla. Kad ispjeskarim vidjet ću šta može da se spasi", rekao je Kolarski pretpostavljajući da je ovaj model služio u komunalne svrhe, jer je traktor sa donje strane "pojeden" od soli, oštećene su dekle, a djelovanje soli se najbolje vidi i na felnama.
Novi vlasnik traktora se bavi proizvodnjom organske hrane, pa će mu ovakav (namjenski) traktor dobro doći za međurednu obradu, najviše zbog soje, jer ima prednju hidrauliku pa može naprijed da se zakači prskalica, a na centralnom bočnom dijelu ima mogućnost vezivanja, gdje sa strane može da priključi kultivator.
Dijelove za njega, kako Kolarski kaže, moći će da nađe, ali su oni "poprilično skupi".
"Na tom Fendt-u ću da radim komplet restauraciju, pjeskarenje i farbanje, ali to nije kao za naš IMT da ga rastaviš, pa za 100 eura kupiš dijelove koji su potrebni", kaže ovaj majstor i dodaje da je pored cijene problem i što se na dijelove dugo čeka, nekada i po dva mjeseca.
"Često strada hidraulika. Na primjeru jednog CASE-a kojeg smo kod kolege radili, stradala je pumpa koja pogoni gotovo sve, i mjenjač i volan. Jedva je detektovan problem, da bi se ispostavilo da se u sistemu nešto začepilo i da je potrebna nova pumpa, što su ogromni troškovi", kaže ovaj majstor iz okoline Pančeva i dodaje da jedna takva pumpa dimenzije 10 x 20 cm može da košta i preko 1.000 eura, i to zamjenska - ne original.
Na Zapadu su skupi majstori, ali isto i rezervni dijelovi, pa kada mašina dotraje, njihovim poljoprivrednicima se više isplati, kako naš sagovornik kaže, da odnesu nekom majstoru da malo "zakrpi", kako bi traktor prodali u nekim istočnim zemljama, ili na Balkanu, Turcima ili slično. Nije im isplativo da takve tamo remontuju, pogotovo jer dobijaju i razne subvencije za kupovinu novih.
"Zvala me je jedna mušterija koja pored naših traktora ima i Hurlimann-a uvezenog iz inostranstva, kojem se desio kvar u motoru - izletjela je klipnjača i razvalila blok. To je kvalitetan traktor, ali ima sigurno 30.000 radnih sati. Kada ga je uvozio, bio je ispravan", navodi majstor.
Veliki problem kod zapadnih uvezenih traktora je što su im komplikovani mjenjači, pa lokalni majstori, kako Kolarski navodi, nestručno urade remont, što dovodi do još većeg problema.
"Savjetujem manjim poljoprivrednicima koji obrađuju do 50 jutara da ne kupuju polovne traktore iz inostranstva. U redu je kupovati nove, ali raditi 50 jutara sa polovnim uvezenim je rizik, jer kad tad će da ga stignu ozbiljni kvarovi", rekao je Kolarski i dodao da se njemu obim posla povećao za 100 posto, jer su novi traktori poskupjeli, pa poljoprivrednici masovno sređuju IMT traktore.
Tagovi
Autor