• Organska poljoprivreda
  • 10.08.2018. 09:30

Mladi tim razvio brend Domestica, a realizovali su i besplatnu dostavu organskog povrća

Mladi tim Centra za ekonomski i ruralni razvoj iz Laktaša pokrenuo i razvio brend Domestica. Okupili su 10 žena kooperantica, ali i organizovali vlastitu proizvodnju u savremenim plastenicima.

Foto: Ranka Vojnović, Branka Matavulj
  • 2.386
  • 262
  • 0

Da je organska poljoprivreda razvojna šansa uvidjela je i mlada ekipa Centra za ekonomski i ruralni razvoj (CERD) iz Laktaša. Oni su na imanju CERD-a, u selu Krnete, pokrenuli vlastitu proizvodnju po principima organske proizvodnje. Trenutno se proizvodnja povrća obavlja u savremenim plastenicima, a namjeravaju proširenje proizvodnje na otvorenom prostoru i zasnivanje organskog voćnjaka.

Brend je rezultat istraživanja

Stručnjaci CERD-a su sproveli višegodišnja istraživanja poljoprivredne proizvodnje na području banjalučke regije i došli do niza zaključaka iz kojih se razvila ideja za osnivanje brenda Domestica. Utvrđeno je da ne postoji efikasna inicijativa koja okuplja domaće poljoprivredne proizvođače, obezbjeđuje im edukaciju i pomoć u razvoju organske poljoprivredne proizvodnje za čijim proizvodima postoji potražnja, obezbjeđuje im snažnu tržišno-marketinšku podršku. Potrošači su iskazivali zainteresovanost za domaće proizvode, ali nisu bili dovoljno upoznati sa domaćom ponudom poljoprivredno-prehrambenih proizvoda, kao ni sa različitim modelima certifikacije i garancijama koje oni obezbjeđuju.

U prvoj fazi razvoja ovog brenda ostvarena je saradnja sa Poljoprivrednom zadrugom "Dubičko potkozarje" iz Kozarske Dubice i u jesen 2016. godine po prvi put na tržištu predstavili jabuku sa certifikatom Integralne proizvodnje i oznakom brenda. Plodovi jabuke ekstra klase su na tržište plasirani u brendiranim gajbicama sa umetnutim saćem i podacima o certifikovanom standardu i podacima o proizvođačima. Kvalitet je rezultirao saradnjom sa prodajnim lancima. Na svakom prodajnom mjestu bio je promoter/ka koji su zainteresovanim kupcima pružali više informacija o samom brendu, konceptu integralne proizvodnje, lokaciji proizvodnje i slično.

dc
Proizvodnja povrća po principima organske proizvodnje

Proširili se na organsku proizvodnju povrća

Zahvaljujući pozitivnim rezultatima, mladi tim koji stoji iza brenda Domestica je svoje aktivnosti proširio na proizvodnju povrća po principima organske proizvodnje. Realizovali su projekat saradnje sa 10 žena iz ruralnog područja opštine Laktaši u sezoni jesen/zima 2017. godine i organizovali prvi proizvodni ciklus povrća po principima organske poljoprivrede. Sve uključene žene su imale stalnu stručnu podršku i edukacije. Tokom ovog proizvodnog ciklusa proizvedene su razne vrste povrća: zelena salata, bijeli i crveni luk, blitva, špinat, rotkvice i druge vrste.

Do kupaca stižu Domestica korpice

Po prvi put su realizovali dostavu povrća u Domestica korpicama koje su sadržavale povrće iz navedenog ciklusa proizvodnje, ali i nastavljenja saradnja sa marketima koji su u svojoj ponudi imali organsko povrće.

dc
Dostava korpica sa organskim povrćem je besplatna

Dostava korpica sa organskim povrćem je besplatna, a ova uspješna ideja je nastavila da se realizuje i tokom 2018. godine. Korpica uvijek sadrži najmanje pet različitih vrsta povrća u skladu sa sezonom dospijevanja povrća.

Osim žena kooperantica, tim Domestice je pokrenuo i vlastitu proizvodnju povrća na imanju u selu Krnete u savremenim plastenicima. Na imanju u Krnetama i kod kooperantica uzgajaju paprika, paradajz, crveni luk, krastavci, tikvice, mrkva, peršun, celer i druge povrtarske kulture.

Proizvodnja je organizovana po sistemu združenih usjeva u organskoj i biodnamičkoj poljoprivredi. U proizvodnji se koriste prirodna sredstva za suzbijanje bolesti i štetočina, kao i prirodna đubriva. Jedna od inovativnijih praksi u proizvodnji je i upotreba korisnih insekata u borbi protiv štetnih nametnika. U tu svrhu u plastenike su naseljene parazitske osice, korisne stjenice, orijus i drugi.

Započeli organsku certifikaciju proizvodnje

Novina od ove sezone je da je Domestica imanje započelo sa procesom organske certifikacije u saradnji sa Organskom kontrolom iz Sarajeva. Takođe, primjena biodinamičkih načela je intenzivirana, pa se tako na Domestica imanju zemljište tretira pripravkom iz kravljeg roga koji "oživljava" zemljište.

Ukupna ljetna proizvodnja povrća u Domestica brendu organizuje se na oko 1.500 m2 zaštićenog prostora. U planu je dalje širenje proizvodnje, kako u plastenicima, tako i na otvorenom. Od jeseni će se na Domestica imanju zasnovati i organski voćnjak, a od proljeća 2019. godine će se organizovati raznovrsna proizvodnja na otvorenom, na oko 1 ha raspoloživih površina. U planu je i dalja diversifikacija proizvodnje, u smislu da će se gajiti što više različitih vrsta i sorti biljnih vrsta koje uspijevaju na našem području.

vd
Štand Domestice

Veliku pažnju poklanjaju edukaciji

Dobre poljoprivredne prakse nema bez stalne edukacije proizvođača i potrošača. Pored stručne i savjetodavne podrške koju Domestica obezbijeđuje za svoje saradnike i kooperantice, veoma često se na Domestica imanju organizuju korisne obuke i događaji koji su otvoreni za širu zajednicu. Neke od edukacija su obuke iz oblasti biodinamičke poljoprivrede, organske proizvodnje, pripreme i upotrebe sirove hrane i slično. Tako su 21. juna organizovali "Brankin čas organske poljoprivrede" koji su realizovali sa prof. dr. Brankom Lazić iz Novog Sada.

Više fotografija pogledajte u galeriji ispod teksta.

U saradnji sa Centrom dr. Rudolf Steiner iz Donjeg Kraljevca, Hrvatska, realizovana je "Biodinamička radionica". Na imanju je održana Radionica pripreme sirove hrane. Sve aktivnosti su imale za cilj da edukuju proizvođače, ali i potrošače. Već u septembra ove godine biće organizovano nekoliko predavanja i radionica koje će biti otvorene za sve zainteresovane.

"Organske subote" imaju za cilj promociju poljoprivredne proizvodnje

Promocija domaće poljoprivredne proizvodnje zasnovane na organskim principima je jedan od najvažnijih zadataka Domestice. U tu svrhu organizuju se razne promotivne aktivnosti, a jedna od osnovnih je "Organska subota". Svake subote u toku sezone, Domestica tim vrši promociju svojih aktivnosti i proizvoda u parku "Petar Kočić" zajedno sa drugim proizvođačima koji rade po principima organske proizvodnje. Zainteresovani kupci mogu da posjete štand Domestice, kao i štandove drugih učesnika i da se informišu o brendu, tehnologiji proizvodnje, mogućnostima kupovine, u prilici su da degustiraju aktuelne proizvode, kao i da kupe iste. Cilj ove aktivnosti je da se realizuje otvaranje organske tržnice u Banja Luci.

Više informacija o aktivnostima i korpicama Domestica možete saznati na njihovoj Facebook stranici ili pozivom na broj 065/996-996.


Fotoprilog


Tagovi

Domestica Povrće Plastenik Proizvodnja Organska subota Ekološka proizvodnja


Autorica

Ranka Vojnović

Ranka Vojnović

Ranka je diplomirani inženjer poljoprivrede sa dugogodišnjim iskustvom u povrćarstvu, zaljubljenik u organsku poljoprivredu i druge oblike alternativne poljoprivrede poput biodinamike i permakulture.

Izdvojeni tekstovi

Izdvojeni oglasi