Zadnje aktivnosti

Posljednje aktivnosti korisnika mogu vidjeti samo registrirani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu vidjeti samo registrirani korisnici.
Za potpune funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Poljoprivredni proizvodi
  • 09.05.2020. 09:30

Koji je vaš izbor pri kupovini: pijaca, marketi ili online narudžbe?

Svako bira sebi i dok je tako tržišnu utakmicu će još dugo voditi pijace, marketi i online platforme, a sve što treba da ih veže jeste prioritet domaćeg proizvoda jer tek onda će biti korisni, ne za pojedinca već za širu zajednicu.

Foto: Maja Celing Celić
  • 232
  • 83
  • 1

Zamijenimo li uloge isto naslovno pitanje izgledalo bi ovako: gdje i kako prodajete svoje poljoprivredne proizvode? Poljoprivrednik/farmer ima dva zadatka - proizvesti kvalitetan proizvod, a zatim isti prodati, što znači da mora biti i dobar proizvođač i vrstan prodavač. Vrlo često mnogo je lakše proizvesti proizvod nego li isti prodati po dobroj cijeni.

OPG i dalje mogu prodavati proizvode na pijaci

Postići dobru cijenu danas znači ponuditi kupcu svoju robu na način iskorištavanja svih prodajnih tržišnih resursa. Nekada su to bile samo pijace, tržnice, prodaja direkno na imanju, zatim trgovački lanci, marketi, a danas su sve više popularne online platforme za prodaju poljoprivrednih proizvoda. Iz ugla svakodnevnice, navika potrošača, obaveza i društvenih zbivanja, na pitanje koji je vaš izbor pri kupovini, razlog sigurno neće biti samo cijena proizvoda već vrijeme.

Brz životni tempo naročito u gradovima, ne ostavlja mnogo prostora za cjeloprijepodnevno lutanje i cjenkanje na pijaci, šetanje u tržnim centrima ili čak odlazak direkno na imanje kod proizvođača.

Na pijaci smo sigurni da kupujemo domaće

Proizvodi na pijacu stižu bukvalno sa njive odmah poslije berbe. Mlijeko je iz jutarnje muže, suhomesnati proizvodi skinuti sa pušnica, voće i povrće ubrano najkasnije prethodni dan. Svjež proizvod, poznat proizvođač, malo cjenkanja uz poneku toplu razmjenjenu riječ, daje ambijentu pijace poseban osjećaj kod kupca. Svi imaju svoje. Poljoprivrednici svoje stalne mušterije, kupci svoje poljoprivrednike i tako svaki vikend ili dan kada pijaca radi.

Mnogo toga je vrijednije u životu od novca. Postoje stvari koje se ne mogu kupiti, osjetiti niti prepričati. Tržnica je baš takva, šarenilo voća i povrća, prerađevina, jaja, meda, primamljivi mix mirisa suhomesnatih proizvoda i domaćih sireva, svježe ribe, klepetanje tasova pri vaganju i mnoštvo ljudi, daje nešto više od onog materijalnog. S druge strane ovakvom kupovinom, svako jača svoju lokalnu zajednicu. Ekonomski prosto rečeno "pare se vrte u krug", ostaju tu u mjestu, osnažuje se domaći poljoprivrednik, a proizvod prepoznatljiv u masi danas sumnjivih uvoznih roba.

Koliko i kako proizvod putuje do marketa

Kako ste uzgojili i gdje, jeste li koristili zaštitna sredstva, koja je sorta, hoće li biti iduće sedmice, ostavite mi molim vas grah za idući put i slična pitanja, u marketima ostaju bez odgovora. Nema poljoprivrednika, nema interakcije sa proizvođačem/prodavačem pa nema ni cjenkanja. Cijene su fiksne, uz poneki akcijski vikend popust i to je to. Kada je ubran paradajz, je li svjež ili stoji tu na polici već par dana?! Zasigurno put paradajza od njive do kupca u marketima i tržnim centrima je duži, samim time gubi kvalitet svježeg povrća.

Gdje se najčešće griješi kada je riječ o online prodaji poljoprivrednih proizvoda?

Marketi i tržni centri proizvode nabavljaju u veleprodajama, što znači da će nabaviti paradajz tek onda kada dobavljač bude imao određene količine, odnosno tone jer tek tada je isplativo nabavljati. Ako mjerimo po danima, to izgleda ovako: prolazi dan berbe pa dan transporta od imanja do zadruge, otkupnog centra, zatim dan kada dobavljač nabavlja i dan kada transportom ide prema tržnim centrima. Ako se radi o uvozu onda to traje i duže od par dana ili sedmica. Svaki dan poslije berbe, proizvod konstantno gubi na svježini i kvalitetu, tako da za one kojima su ove osobine važne, marketi nisu prvi izbor za kupovinu.

Voće i povrće sa tableta, mobitela i računara

Online platforme za prodaju poljoprivrednih proizvoda postaju sve više popularne. Kupcima ne oduzimaju mnogo vremena, a na jednom mjestu mogu pronaći širok asortiman proizvoda. Uz samo par klikova sir, domaći sok, luk i jabuke stižu na kućna vrata. Ovakav način kupovine na ispit stavlja svu fleksibilnost poljoprivrednika i način prilagođavanja potrebama tržišta i kupaca.

Mogu li se u BiH poljoprivredni proizvodi naručiti preko interneta?

Što znaći da pored tehnoloških dostignuća u procesu proizvodnje, moraju se pratiti i trendovi prodaje, alati i platforme koje omogućavaju bržu kupovinu. Nema razmjene riječi sa prodavačem, ali multimedijalna interakcija omogućava da kupac vidi na primjer parcele gdje je proizvod uzgajan, način berbe, pakovanja ili čak da prati putem aplikacije put naručenih proizvoda od njive do svoje adrese gdje proizvodi stižu.

Novim generacijama, koje odrastaju na mobilnim uređajima i tabletima, ovo je sasvim u redu, ipak mnogo je onih, i proizvođača i kupaca, koji ove moderne tehnološke alate ne koriste, zato što im je to totalna nepoznanica, ali i zato što ne žele. Ipak rade onako kako su i do sada navikli. Svako bira sebi i dok je tako tržišnu utakmicu će još dugo voditi pijace, marketi i online platforme, a sve što treba da ih veže jeste prioritet domaćeg proizvoda jer tek onda će biti korisni, ne za pojedinca već za širu zajednicu.


Tagovi

Poljoprivredni proizvodi Dobar proizvođač Tržišni resursi Poljoprivrednik Svjež proizvod Svježina i kvalitet Širok asortiman Brža kupovina Online platforme


Autor

Adi Pašalić

Više [+]

Magistar Poljoprivredno-prehrambenog fakulteta u Sarajevu sa specijalizacijom na odsjeku Tehnologija uzgoja životinja. Autor je dva samostalna razvojna projekta i jednog istraživačkog rada iz područja mljekarstva. Najviše ga zanimaju teme iz područja uzgojno selekcijskog rada i farmerskog poslovanja.