• Romanijski skorup - kajmak
  • 24.07.2020. 17:00
  • Sarajevsko-romanijska regija, Republika Srpska, Sokolac

Proizvodnja Romanijskog skorup - kajmaka pomaže ženama iz seoskih sredina da dođu do prihoda

Proizvodnja ovog domaćeg brenda je standardizovana kroz postupak zaštite geografske oznake porijekla na tržištu Bosne i Hercegovine i odvija se u prostorijama članica Udruženja. 

Foto: Facebook/Romanijski Skorup Kajmak
  • 152
  • 48
  • 0

Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Republike Srpske implementira projekat pod nazivom "Formiranje gender tima i iniciranje inovativne gender akcije za rodno odgovorno budžetiranje na regionalnom nivou, sarajevsko - romanijske regije", kojeg podržava UN Women, uz finansijsku podršku Švedske i u partnerstvu sa Gender Centrom RS, u okviru kojeg je Udruženje proizvođača "Romanijski skorup - kajmak" dobilo grant od 3.000 KM za kupovinu kanti od inoksa. 

Korisnici granta su 20 žena iz udruženja, kojima je ova podrška bila od izuzetnog značaja. Kante su izrađene od visokokvalitetnog materijala (inoksa) i doprinijeće ispunjavanju higijenskih uslova propisanih Pravilnikom o kvalitetu svježeg sirovog mlijeka, a što će dosta olakšati dalji proces rada. 

Predsjednica Udruženja, Nada Maksimović, za Agroklub otkriva koliko je teško opstati na tržištu, sa kakvim izazovima se suočavaju, kao i koji su im planovi za naredni period.

Kajmak dobio oznaku geografskog porijekla

Proizvodnja Romanijskog skorup kajmaka je standardizovana kroz postupak zaštite geografske oznake porijekla na tržištu Bosne i Hercegovine i odvija se u prostorijama članica Udruženja. S obzirom na specifičnost proizvodnje kojom se bave članice, veoma  je važno održavanje higijene mlijeka i opreme koju koriste.

"Proizvodni prostor, oprema, kao i sam postupak rada kod svih članica Udruženja je standardizovan i registrovan kroz postupak ovlašćenja registrovanih korisnika geografske oznake porijekla pri BH Institutu za intelektualno vlasništvo. Kontrola kvaliteta, odnosno određene laboratorijske analize vrše se redovno prema planu kontrole u akreditovanoj laboratoriji od strane BATA", objašnjava Maksimović.

Pravi kvalitet uz jedinstvenu tehnologiju

Na pitanje o načinu i dinamici plasmana proizvoda, kaže da je trenutni fokus udruženja unaprjeđenje prodaje njihovog kajmaka, koji je autohtoni proizvod sa visokom dodatnom vrijednošću jer se cijena za jedan kilogram ovog mliječnog proizvoda, kreće do 20 KM. Konkretno, nastojaće da se prodaja odvija na organizovaniji način. 

"Cilj osnivanja našeg udruženja je pomoć članicama da na organizovan način uspostave standardizovanu proizvodnju Romanijskog skorup - kajmaka i da nastupe na tržištu sa autohtonim proizvodom", navodi predsjednica udruženja. 

Zlatne medalje za romanijski skorup i dimljeni sir na sajmu u Novom Sadu

Kada je riječ o plasmanu, njega je takođe moguće izvršiti na sistematičniji način - usmjeriti ga ka ugostiteljima i trgovačkim lancima. Ipak, u planu im je da urade dekleraciju i da imaju jedinstven način pakovanja. Za sada rade na tome i nadaju se da će se do kraja godine naći na domaćem tržištu, za početak. 

Prema njenim riječima, romanijski skorup - kajmak specifičan je proizvod koji se uglavnom pravi u brdsko - planinskim područjima, jedinstvenom tradicijskom tehnologijom. "Naime, sastavni dio tehnološkog procesa proizvodnje ovog autentičnog proizvoda je dimljenje, koje utiče na njegove senzorne karakteristike, prije svega na ukus, miris i boju i čini ga prepoznatljivim i drugačijim u odnosu na druge varijetete skorup - kajmaka koji se proizvode", pojašnjava ona. Inače, skorup - kajmak je proizvod dobijen od kuvanog mlijeka, autohtonom tehnologijom, čiji je glavni sastojak mliječna mast.

Prepoznatljiv brend u 29 zemalja svijeta

Ove vrijedne žene svoj kajmak su prijavile za dobijanje oznake geografskog porijekla. Kako kaže Nada, postupak zaštite geografske oznake, odnosno imena porijekla je završen u februaru 2017. godine i Institut za intelektulano vlasništvo Bosne i Hercegovine izdao je Rješenje br. IP16001 od 07. 02. 2017. godine.

Proizvodi s oznakom geografskog porijekla postižu dvostruko veću prodajnu vrijednost

Dodaje da nakon skoro dvije godine intenzivnog rada zaštićeno je geografsko porijeklo romanijskog skorup - kajmaka u svim zemljama potpisnicama Lisabonskog sporazuma. Udruženju je dostavljen certifikat Međunarodne organizacije za zaštitu intelektualnog vlasništva (WIPO), kojim se priznaje pravo zaštite ovog kajmaka u 29 zemalja svijeta, što uključuje i devet zemalja članica Evropske unije.

"Zaštitom geografskog porijekla stvoreni su preduslovi za razvoj prepoznatljivog brenda, što će uzrokovati trajnu konkurentsku prednost za naše proizvođače, omogućiti im lakši plasman i prepoznatljivost na svim stranim tržištima jer se zaštitom geografskog porijekla sprečava neovlaštena proizvodnja i stavljanje u promet skorup - kajmaka u svim zemljama članicama WIPO-a", ponosno ističe Nada. 

Podrška žena iz seoskih sredina kao cilj

Na pitanje kakvi su im planovi za naredni period, kaže kako za cilj imaju pozitivan uticaj na širenje proizvođača Romanijskog skorupa - kajmaka, odnosno mladih žena u ruralnim područjima koje kroz standardizovan način proizvodnje i kvaliteta ovog autohtonog proizvoda mogu doći do finansijskih prihoda. Ekonomsko osnaživanje žena iz ruralnih područja ima pozitivan uticaj i na širu društvenu zajednicu, a pogotovo u definisanom geografskom području gdje se proizvodi Romanijski skorup - kajmak, a to su prije svega opštine Sokolac, Han Pijesak i Rogatica.

"Važno je naglasiti da je Udruženje proizvođača neprofitna organizacija koja ima za cilj okupljanje žena iz seoskih područja koje se bave proizvodnjom ovog domaćeg brenda i kao tako organizovana asocijacija nema stalno zaposlene članice u Udruženju prema pozitivnoj zakonskoj legislativi u našoj zemlji, već okuplja žene iz ruralnih sredina, koje se bave ovom proizvodnjom i na taj način im pomaže da dođu do finansijskih prihoda, odnosno da se ekonomski osnaže", objašnjava ona.

Visočka pečenica - prepoznatljiv BiH proizvod uskoro zaštićen oznakom porijekla

Kaže kako je danas svima veoma izazovno da opstanu na tržištu, zato su se i organizovali u udruženje, kako bi se lakše izborili i postali vidljiviji na tržištu. Ali, dodaje, kada postoji kvalitet sve to ide mnogo lakše.

"Pojava korona virusa  sve nas je stavila u jednu tešku situaciju. I prodaja je manja, ali se nadamo da će sve ovo brzo da prođe i da ćemo nastaviti dalje, kao i da ćemo iz svega ovoga izaći još jači i uspješniji. Moramo biti optimisti i ne želimo se predavati", zaključuje ova vrijedna žena.


Tagovi

Romanijski skorup - kajmak Geografska oznaka porijekla Nada Maksimović Kvalitet sirovog mlijeka Kontrola kvaliteta Domaće tržište Intelektualno vlasništvo Brend


Autorica

Ivana Živanić

Ivana Živanić, dipl.ing- master poljoprivrede, rado istražuje aktuelnosti u poljoprivredi. Pristalica zdrave i bezbjedne hrane.

Izdvojeni tekstovi

Izdvojen oglas

KLUB

Danas je #digitalizacija poljoprivrednog sektora izuzetno važna. Kako ubrzati transformaciju poljopr... Pročitaj cijelu bilješku »