Iako se srazmjerno kasno pojavila na jelovniku, ćurka je ubrzo među seljačkim masama stekla i osobite moći: po vjerovanju, može da bude "zmajevita", a naročito je opasan ćuran kome su ispod krila izrasla još jedna - "zmajevska".
U različitim jezicima ova najveća predstavnica porodice fazana ima različito ime. Englezi i Nijemci su je zvali "turska" ptica, Francuzi "indijska", Turci je i danas ovako nazivaju, dok je u Indiji poznata kao "peruanska" ptica. Zemlja porijekla divlje ćurke je sjeverna Amerika, dok se pitoma ćurka pojavljuje na jugozapadu SAD i u Meksiku, u petom vijeku naše ere, navodi dr Olga Zirojević u knjizi "Istočno - zapadna sofra".
U Evropu je stigla poslije Kortesovog pohoda protiv Asteka 1515. godine i odmah je prihvaćena. Putopisac i hroničar Evlija Čelebija (opet dr Olga Zirojević) navodi da se u Beogradu 1660. godine služila i naveliko reklamirala ćuretina u saftu kao ponuda u gostionicama ili pečena na tržnicama, kao ondašnja brza hrana. To znači da su poljoprivrednici već držali i gajili ovu "inostranu" pticu dajući joj u međuvremenu mnoga zanimljiva imena: tuka, biba, buda, a za mužjaka se govorilo tukac, bibac, puran. Imena ćuran i ćurka prvi put su zabilježena krajem osamnaestog vijeka.
U svečanim prilikama pečena ćurka služena je kao glavno jelo. U "Ženidbi i udadbi" Jovana Sterije Popovića provodadžija savjetuje imućnoj ženi da za prvu posjetu budućeg zeta pripremi "jednog ćurka (ćurana) sa celerom". U prosječnom poljoprivrednom domaćinstvu, uvijek je smatrana kao izuzetna ponuda. Razlog za ovo je ukorijenjeno vjerovanje seljaka da su mali ćurići veoma osjetljivi, a izbirljivi u pogledu hrane i samo vješt čovjek može da ih odgaji.
S druge strane, stanovništvo je vjerovalo da je ćuretina izuzetno zdrava te su joj pripisivana razna ljekovita svojstva. Savremena medicina je potvrdila ovo vjerovanje: ćuretina je odličan izvor gvožđa, proteina, B vitamina, folata, selena, kalcijuma, magnezijuma i fosfora. Pripada posnijim mesima, sadrži veoma malo masnoće, odlična je za očuvanje mišićne mase, reguliše insulin i smatra se da smanjuje rizik od velikog broja bolesti. Blag, skoro neutralan okus ćuretine omogućuje da se priprema i začini na različite načine, mašta je granica. Jedina preporuka je da se, ako je moguće, kupuje direktno od odgajivača.
Iako se srazmjerno kasno pojavila na jelovniku, ubrzo je među seljačkim masama stekla i osobite moći. Po vjerovanju, može da bude "zmajevita", a naročito je opasan ćuran kome su ispod krila izrasla još jedna, "zmajevska". Vještica takođe može da se preruši u ćurku, pa da uništi (ili umnoži) ljetinu. Glava ćurke ispečene za svečanu priliku čuvala se u nekim dijelovima Vojvodine ispod ikone, a u selima oko Beograda - ispod praga od ulaznih vrata, radi napretka kuće i svega u njoj. Na temeljima nove kuće seljaci su klali ćurana (naravno, ko je imao). Postoji vjerovanje da trudna žena ne smije da nosi u njedrima ćureća jaja, s objašnjenjem "da dijete ne bi bilo pjegavo", u stvari, da ne bi "pokupilo" neke zmajevske osobine i navike.
"Vidjeti" ćurku u talogu od kafe (kad se "gleda" u šolju) značilo je - čuti velike i važne vijesti. Ptica iz dalekih zemalja ovjekovječena je i u umjetnosti.
"Ljepši soko nego vrana, ljepši paun od ćurana!", rugaju se vrapci ćuranu koji važno šeta po dvorištu u poznatoj pjesmi J. J. Zmaja.
Dobro obučena osoba "gospodskog" držanja često je u razgovorima poljoprivrednika i njihovih porodica upoređivana sa ćurkom ili ćuranom. Izraz "glup k'o ćurka" je već potpuno uobičajen, iako ova ptica srazmjerno rijetko gine u saobraćaju, pa se postavlja pitanje zašto je proglašena "glupom" kad nije?
Tagovi
Autorica