• Zbijanje tla
  • 11.10.2021. 12:00

Pravilnim tlakom zraka u pneumaticima spriječite zbijanje tla

Pri gibanju po tvrdoj podlozi, kao što je cesta, tlak je veći, a tijekom rada na mekoj trebao bi biti manji, savjetuje dr.sc. Željko Barač.

Foto: Depositphotos/Veremeev
  • 95
  • 26
  • 0

Sjetvu ozimih žitarica ove će godine u nekim dijelovima naše zemlje prolongirati loše vrijeme. Iako su oborine tlu prijeko potrebne, otežat će ulazak poljoprivrednih strojeva. Kako bi se izbjeglo zbijanje tla, treba pažljivo donositi odluke o pojedinim parametrima kao što su tlak zraka u pneumaticima (koje kolokvijalno nazivamo gumama traktora), trenutak ulaska u njivu, korištenje udvojenih kotača, mehanizacije većeg radnog zahvata, manji broj prohoda, ali i upotreba stalnih tragova, o čemu smo razgovarali s dr.sc. Željkom Baračem s Fakulteta agrobiotehničkih znanosti u Osijeku.

Tijekom gibanja strojeva po proizvodnoj površini dolazi do zbijanja tla koje rezultira smanjenjem volumena pora u njemu pri čemu se smanjuje vodozračni režim, stvaraju se nepovoljni uvjeti za razvoj biljke što dovodi do smanjenja uroda i drugih posljedica. Zbijanje tla uzrokuje gibanje traktora kotača, a ovisi o, kako u knjizi  "Eksploatacija poljoprivrednih strojeva" piše Brkić i sur. (2005.), o njegovom granulometrijskom sastavu, vlažnosti, normalnom opterećenju vozila, tangentnim opterećenjima pogonskih kotača, veličini dodirne površine, rasporedu tlaka unutar dodirne površine te načinu iskorištavanja i stanja tla. Dakle, veliku ulogu na zbijenost koja se mjeri penetrometrom ima tlak zraka u pneumaticima.

Smanjiti tlak kada se radi u polju

"Tlak zraka u pneumatiku ima neizravan utjecaj na formiranje dubine kolotraga", kaže Barač pojasnivši kako se ukupni tlak sastoji od tlaka zraka u pneumatiku i tlaka nastalog uslijed elastičnosti gume. Intenzitet porasta ili opadanja njegova utjecaja na dubinu kolotraga ovisi o konstrukcijskim parametrima pneumatika i mehaničkim parametrima podloge. Nadalje kaže kako radni tlak zraka u pneumatiku ovisi o vrsti podloge.

Ako je zemlja prevlažna, treba pričekati (Foto: Depositphotos/MyraLypa)

"Pri gibanju po tvrdoj podlozi, kao što je cesta, tlak je veći, a tijekom rada na mekoj trebao bi biti manji. Proizvođači samog stroja propisuju koji tlak zraka treba biti u pneumaticima pri radu ili vožnji po cesti. U slučaju da se toga ne pridržavate, doći će do lošijeg iskorištavanja njihovih karakteristika, bržem trošenju ili oštećenju te povećanoj potrošnji goriva", upozorava ovaj stručnjak za održavanje, popravak, eksploataciju i ergonomiju poljoprivrednih strojeva.

"Kada je tlak manji, gazna dodirna površina je veća, a s većim tlakom u pneumatiku, ona postaje manja", pojašnjava dodajući da na cesti on mora biti veći (sukladno preporukama proizvođača), jer bi se u protivnom gume više trošile i bila bi veća potrošnja goriva.

"Također, kod pojedinih agrotehničkih operacija treba primjenjivati udvajanje kotača čime se povećava kontaktna površina pneumatika s tlom što rezultira smanjenjem njihova opterećenja, budući da je manji specifični tlak kotača na tlo".

Isplati se uložiti u regulator tlaka

Pitamo ga, koje su koristi od ugradnje regulatora tlaka i isplati li se uložiti u njega. "Mišljenja sam da se isplati i da je on najbolje rješenje. Sve više prestižnih brendova traktora ugrađuju na kotače regulator koji konstantno mjeri tlak", kaže i dodaje da svaki proizvođač daje naputak o rukovanju te propisuje koji tlak zraka treba biti u pneumaticima te se toga treba pridržavati.

Tlak treba redovito provjeravati (Foto: Depositphotos/marinobocelli.gmail.com)

"Sama poljoprivredna tehnika jako puno košta. Svi novi traktori su jako skupi, a traktorist više nije samo traktorist. On danas mora biti pilot, jako dobro osposobljen da bi njime upravljao. Rijetki su danas oni koji nisu značajno opremljeni elektronikom i hidraulikom", komentira te podsjeća da je stoga vrlo bitno pridržavati se naputka za rukovanje i održavanje proizvođača za određeni stroj jer samo na taj način možemo optimalno upotrijebiti mehanizaciju uz minimalne troškove.

Upotreba stalnih tragova

Barač napominje da je također vrlo bitno za smanjenje zbijanja tla primjena stalnih tragova u proizvodnji određene kulture.

"Stalni tragovi se formiraju na proizvodnoj površini s ciljem da se sredstva poljoprivredne mehanizacije pri obavljanju različitih tehnoloških operacija gibaju uvijek po istima."

Koristite uvijek iste tragove (Foto: Depositphotos/valio84sl)

U tom kontekstu zaključuje kako su prema Brkiću i sur. (2005.) mjere za smanjenje zbijanja tla održavanje njegove dobre strukture i sprječavanje zbijenosti; povećanje nosivosti tla; obrada primjerena razvoju korijena i biljke kao i ona u najpovoljnijem trenutku te prijelaz s duboke intenzivne obrade na reduciranu. 


Tagovi

Zbijanje tla Sjetva Tlak zraka u pneumaticima Traktorska guma Udvajanje kotača Regulator tlaka Željko Barač Stalni tragovi


Autorica

Maja Celing Celić

Više [+]

Hobi vrtlarica i zaljubljenica u prirodu s dugogodišnjim iskustvom u novinarstvu. Urednica je portala Agroklub.


Partner