Eskalacija sukoba, raskid crnomorskog ugovora, visoke stope osiguranja i potraga za brodovima. Hoće li doći do poskupljenja žitarica na globalnom nivou?
Nedostatak brodova u Rusiji i manja potražnja zapadnih trgovaca za ruskim žitom povećala je troškove transporta, izvještava Reuters. Nakon što nije došlo do obnavljanja crnomorskog ugovora, Vladimir Putin, predsjednik Rusije, je obećao da će rusko žito zamijeniti ukrajinsko u pošiljkama za Afriku.
Ukrajinci su na blokadu dogovora odgovorili napadima dronova na ruski naftni tanker i ratni brod u pomorskoj bazi Novorosijsk. Iako izvoz poljoprivrede ne podliježe direktnim evropskim i američkim sankcijama, Moskva kaže da su ograničenja postavljena na bankarstvo, ruske pojedince i skrivene sankcije na trgovinu hranom.
Eduard Zernin, šef ruske unije izvoznika žitarica, naveo je potencijalno pogoršanje i skrivene sankcije koje mogu dovesti do povećanja troškova transporta i osiguranja što će se odraziti na nivo cijena pšenice i drugih žitarica na svjetskom tržištu. Dešavanja dovode do upotrebe starih i manjih brodova kojima upravljaju manje poznati brodski operateri.
Postavlja se pitanje mogu li izdržati rekordni tempo izvoza, a da bi to ostvarili moraće povećati globalne cijene pšenice. Svijetske robne kuće više ne pomažu Rusiji u mehanici trgovine njenim žitom. Prošle godine Rusija je izvezla rekordnu količinu pšenice na brodovima iznajmljenim od međunarodnih kompanija i trgovaca.
Izvoz je i dalje velik, ali se u posljednje vrijeme oslanjaju i na flotu starijih brodova iz Turske i Kine. Zahtjevi za brodovima su se udvostručili na 257 u julu, u poređenju sa istim mjesecom prošle godine, prema podacima pomorske platforme Shipfix koja prikuplja stotine učesnika na tržištu. Podaci ne pokazuju koliko je zahtjeva ispunjeno, niti koji su brodari bili uključeni. Danska NORDEN i dvije druge zapadne brodarske grupe su odbile saradnju s Rusijom u februaru 2022. godine.
Bez uspostavljanja crnomorskog koridora, i Rusija i Ukrajina upozorile su u julu da bi se brodovi mogli tretirati kao legitimni vojni ciljevi. Osiguranje za one koji idu u ruske crnomorske luke trenutno košta više i do 10.000 dolara ili oko 9.097 eura dnevno za ruske terete nego za terete koji napuštaju luke iz Bugarske i Rumunije. Crno more ostaje kritično područje za ruski izvoz, dok su druge lokacije složenije i skuplje.
Rusko ministarstvo poljoprivrede predviđa da će izvoz žitarica pasti za oko 8 posto tokom sezone 2023./24. u odnosu na prošlogodišnji maksimum od 60 miliona tona. Izvoz pšenice će biti nešto manji, na 44 do 45 miliona tona, rekao je Zernin, u skladu sa procjenama Međunarodnog vijeća za žitarice. Objavili su i plan izgradnje flote od 61 novog broda za žito. Ruskim izvoznicima su potrebna 34 broda za žitarice nosivosti 60.000 tona i 27 brodova kapaciteta 40.000 tona, saopštilo je ministarstvo u decembru.
Tagovi
Autorica