Traktor koji nema dobro postavljenu signalizaciju nije uočljiv što znatno remeti druge učesnike u saobraćaju i ugrožava ih.
Pored redovnog održavanja mehanizacije, za radove u polju traktore treba opremiti i svjetlosnom signalizacijom. Koliko je i zbog čega to važno, gdje i kako je postaviti, pitali smo doskorašnjeg majstora za mehanizaciju Bojana Simića.
Simić, koji iza sebe ima dugogodišnje iskustvo u održavanju poljoprivredne mehanizacije, ukazuje da bez svjetlosne signalizacije ne bi trebalo krenuti na njivu jer posljedice mogu biti višestruke, a ona mora biti postavljena na vidnom mjestu i to i naprijed i pozadi.
Nasa satelit: Najviše požara u Evropi u oktobru imala Srbija
"To je bitno jer u noćnoj vožnji osvjetljava put dok u isto vrijeme ne zasljepljuje vozila koja dolaze u susret. Prednja svjetla moraju biti oborena pod određenim uglom, a zadnja su poziciona koja govore drugima da se nalazi oruđe na putu. Mora biti ispravno i stop svjetlo koje reaguje pritiskom na pedalu kočnice i ono sija jače nego što sijaju poziciona", objašnjava Simić.
Naš sagovornik ukazuje da postoje poziciona i srednja, odnosno, oborena svjetla, te da ih u skladu sa situacijom treba paliti.
"Poziciona se koriste kada je vozilo na putu, ali miruje. Postoje srednja ili oborena koja se koriste u vožnji i ona su jača od pozicionog svjetla pod kojima se ne može voziti."
Prilikom postavljanja signalizacije, prema savjetima našeg sagovornika, treba obratiti pažnju na određene pojedinosti.
"Konkretno, kod najzastupljenijeg tipa traktora na našim prostorima postavlja se bočno sa lijeve i desne strane haube. Ali u posljednje vrijeme, ljudi zbog rada u voćnjacima postavljaju rasvjetu niže u odnosu na standardno fabričko postavljanje kako bi izbjegli oštećenja", navodi Simić.
Niže postavljena rasvjeta, napominje, ne utiče na vidiljivost i kvalitet osvjetljenosti.
"Apsolutno ništa ne remeti. Time se samo štiti rasvjeta i to je čisto ekonomska mjera kojom se izbjegavaju dodatni troškovi", ukazuje sagovornik našeg portala.
Dodaje da su u posljednje vrijeme na tržištu prisutna i LED svjetla koja se mogu ugraditi i u haubu, sa čela. Ona su, dodaje, kvalitetnija i omogućavaju bolju vidljivost.
"Takođe su dugotrajnija i učinkovitija, odnosno troše manje električne energije ali je problem što je 90 odsto robe na našem tržištu porijeklom iz Kine i to lošijeg kvaliteta. Skuplje je, a smanjen je vijek na tim sijalicama."
Ukazuje da se može desiti da izgore sočiva, plastični reflektujući dijelovi fara usljed duže upotrebe, kao i da stakla farova matiraju usjled kombinacije faktora kao što su grijanje, sunčevi zraci, UV zračenje.
U slučaju da vozač ima veliki tovar na priključnim mašinama, Simić ukazuje da je neophodno pravilno postaviti signalizaciju kako bi vozilo i priključna mašina bili vidljivi na putu.
Voz udario u traktor - traktorist R.P. (54) podlegao povredama
"U faru našeg standardnog traktora postoji poziciono, stop svjetlo i pokazivač pravca. Potrebno je postaviti far na vidnom mjestu kako bi se sa velike razdaljine mogla uočiti pozicija i pravac kretanja. Ono što naši ljudi često zanemaruju je da i prikolice i priključne mašine moraju imati rasvjetna tijela u slučaju da tovar na prikolicama ili one same blokiraju rasvjetna tijela na traktoru", objašnjava naš sagovornik.
Ukoliko se svjetlosna signalizacija ne postavi na adekvatan način, posljedice mogu biti velike, napominje Simić. Prije svega, traktor koji nisu propisno uočljivi znatno remete druge učesnike u saobraćaju i ugrožavaju ih.
"Pogotovo kada je na njega prikačen plug mora imati signalizaciju. Ako ona ne postoji, a vozač vozi brže, vrlo lako može doći do saobraćajne nezgode, plug je veoma opasno oruđe i, nažalost, može doći i do smrtnog ishoda ukoliko se desi čeoni sudar."
Ostao bez dva traktora, jedan u požaru potpuno izgorio, drugi oštećen
Osim toga, veliki problem na cesti može stvoriti i blato koje traktor nanosi. Zbog toga, vrlo je važno očistiti točkove prije izlaska na put.
"Ja sam imao priliku vidjeti da pojedini poljoprivrednici na zadnjem blatobranu trakora imaju lančić i predmet sličan varjači. Ta 'varjača' im služi skinuti blato sa gume. To je pokazatelj da se on može očistiti. Ukoliko blatnjav izađe na put, a čim ima blata prisutna je i vlaga, može doći do stvaranja klizave podloge te vozila koja se kreću iza njega mogu imati problem sa kočenjem što dalje ugrožava ostale učesnike u saobraćaju", napominje Simić.
Podsjetimo, teretna vozila moraju poštovati propisanu brzinu kretanja. Traktori se mogu kretati brzinom od 40 kilometara na sat, ali ukoliko se u priključnom vozilu traktora nalazi jedna osoba, brzina kretanja mora biti smanjena na 30 kilometara na sat.
Tagovi
Autorica