Zadnje aktivnosti

Posljednje aktivnosti korisnika mogu vidjeti samo registrirani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu vidjeti samo registrirani korisnici.
Za potpune funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Mlijeko
  • 17.12.2025. 12:00

Od 1. januara 2026. niže otkupne cijene mlijeka i limitiranje količina

Nova godina donosi i novi udar na proizvođače mlijeka - nakon stvaranja zaliha, pada cijena, ograničavaju se i otkupne količine. Farmeri traže podršku institucija i rješenje za opstanak sektora.

Od 1. januara 2026. niže otkupne cijene mlijeka i limitiranje količina
Foto: AK Grafika
254
0
0

Od 1. januara 2026. godine proizvođače očekuje smanjenje otkupne cijene sirovog kravljeg mlijeka za četiri do pet feninga po litru, a izvjesno je i ograničavanje količina koje će mljekara "Mlijekoprodukt" preuzimati. Vijest dolazi nakon sastanka proizvođača mlijeka iz Republike Srpske sa predstavnicima kompanije iz Kozarske Dubice.

Predsjednik Udruženja poljoprivrednih proizvođača - mljekara Republike Srpske, Milorad Arsenić, kazao je za Agroklub da je sastanak trajao dugo, te da se teret problema s plasmanom gotovih mliječnih proizvoda prelama preko leđa primarnih proizvođača. Prema njegovim riječima, smanjenje otkupne cijene je direktna posljedica velikih zaliha na tržištu.

"Problem je plasman gotovih proizvoda i sada se to lomi preko naših leđa. Govorimo o smanjenju cijene od četiri do pet feninga po litru sirovog mlijeka od januara naredne godine", rekao je Arsenić.

Oči uprte u resorno ministarstvo

Pored niže cijene, proizvođačima je na sastanku najavljeno i moguće ograničavanje količina mlijeka koje će mljekara otkupljivati. Iako, kako navodi Arsenić, konkretni detalji još nisu definisani, procjena je da bi se i ova mjera mogla primjenjivati od početka 2026. godine, paralelno sa novim cjenovnikom.

"Najvjerovatnije ćemo u skorije vrijeme dobiti ugovore kojima će biti definisane količine mlijeka koje možemo isporučiti", upozorio je Arsenić.

Na sastanku je, kako kaže, iskazano nezadovoljstvo proizvođača, posebno onih koji su značajno kreditno zaduženi. Razgovori su trajali dugo, uz pokušaj da se pronađe zajedničko rješenje i zadrži saradnja, ali ključan problem ostaju velike zalihe.

"Mljekara trenutno ima oko 7 miliona litara zaliha i to je izuzetno teško prevazići. Ove niže cijene možda mogu samo djelimično da ublaže problem, zato se ide na ograničavanje otkupa", istakao je.

Sastanku je prisustvovalo 16 proizvođača mlijeka, koji sada sada očekuju reakciju Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Republike Srpske. Jedan od zaključaka je da resorno ministarstvo treba uključiti kako bi se, barem djelimično, amortizovali najavljeni udari na proizvođače.

"Očekujemo da Ministarstvo bude na potezu i da nam pruži podršku kako bismo prevazišli ovu tešku situaciju", naglasio je Arsenić.

Neujednačena poticajna politika

Ukazao je i na neujednačenu politiku subvencionisanja u Bosni i Hercegovini, navodeći da su proizvođači u Republici Srpskoj u znatno nepovoljnijem položaju u odnosu na kolege u Federaciji BiH.

"Mi u Republici Srpskoj imamo 28 feninga po litru. Kada se uzmu u obzir federalne i kantonalne podrške, kod kolega u Federaciji rijetko ko ima ispod 50 feninga. To je ogromna razlika i oni su u mnogo boljoj poziciji", rekao je Arsenić.

[Novo] Prati Agroklub objave putem popularnih WhatsApp i Viber grupa

Kao jedan od ključnih uzroka viškova na domaćem tržištu naveo je uvoz jeftinih sireva, s kojima domaći proizvođači ne mogu konkurisati cijenom. "Najveći udar na bilans uvoza i izvoza su sirevi. Oni dolaze po cijenama s kojima je nemoguće proizvoditi ovdje. Rezultat je višak mlijeka i proizvoda", dodao je.

Proizvođači su još jednom apelovali na građane da kupuju domaće proizvode, ističući da je to jedan od načina da se, koliko toliko, očuva domaća proizvodnja i opstanak mljekarskog sektora.

Naslovna fotografija: Shutterstock/BearFotos/M. Arsenić


Tagovi

Otkupna cijena Smanjenje cijene Sirovo kravlje mlijeko Milorad Arsenić Mlijekoprodukt


Autorica

Selma Mujić

Više [+]

Diplomirani žurnalista i digitalni marketing menadžer, s višegodišnjim iskustvom u tv i web novinarstvu.