Zadnje aktivnosti

Posljednje aktivnosti korisnika mogu vidjeti samo registrirani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu vidjeti samo registrirani korisnici.
Za potpune funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Razgovor s povodom
  • 20.06.2025. 09:00

Vojislav Rapić: Naš cilj je postati najsavremenije agrarno preduzeće u BiH

Nakon tri i po decenije posvećenog rada u poljoprivrednom sektoru, kompanija "Rapić" ne obilježava samo jubilej – već i put transformacije od porodične firme do jednog od najinovativnijih agrarnih preduzeća u zemlji.

Vojislav Rapić: Naš cilj je postati najsavremenije agrarno preduzeće u BiH
Foto: Kompanija "Rapić"
237
0
0

Kompanija "Rapić" iz Gradiške, vodeći bosanskohercegovački proizvođač stočne hrane, ove godine obilježava punih 35 godina postojanja i rada. Bio je to naš povod za razgovor sa generalnim direktorom kompanije, Vojislavom Rapićem.

Gospodine Rapić, Vaša kompanija ove godine proslavlja jubilej od 35 godina uspješnog postojanja i rada. Kada pogledate u prošlost, šta smatrate najvećim uspjehom kompanije "Rapić"?

Kada sam preuzimao funkciju generalnog direktora porodične kompanije, vodio sam se uobičajenim korporativnim ciljevima, kao što su povećanje tržišnog udjela, rast prodaje, unapređenje kvaliteta stočne hrane i slično. Danas, kao zreo čovjek, koji ima godina koliko i sama firma koju predstavljam, ciljevi su znatno drugačiji. Daleko od toga da nam prethodno pomenuti nisu važni, ali danas više pažnje posvećujemo diverzifikaciji naših poslovnih aktivnosti, pitanjima kao što su energetska efikasnost, digitalizacija i naravno - stalni rad na unapređenju ljudskih resursa kompanije.

fabrika
Jedna od najvećih agrarnih kompanija u BiH

S tim u vezi, kao najveći uspjeh naše kompanije u njenih prvih 35 godina postojanja izdvojio bih upravo to "prebacivanje fokusa" sa tradicionalnih na savremene strateške ciljeve. Kada imamo u vidu da je "Rapić" jedna od najvećih agrarnih kompanija u BiH, ponosni smo na činjenicu što u svom strateškom planiranju, ali i implementaciji idemo u korak sa kompanijama iz drugih sektora, kojima je pomenuti "put" ka savremenim trendovima mnogo prirodnija aktivnost.

Profesionalni servis poljoprivrednicima

Sa kojim izazovima ste se kao kompanija susretali u svojim počecima, a koji su to izazovi aktuelni danas?

Kada se osvrnem na prošlost, kako onu koja se odnosi na period mojih početaka u porodičnoj kompaniji, ali i uspomene iz djetinjstva, kada sam posmatrao svoje roditelje kako grade našu firmu, rekao bih da nam je osnovni izazov bio kako pridobiti povjerenje krajnjih kupaca, odnosno domaćih farmera. "Rapić" je nastao na području sa najintenzivnijom poljoprivredom u Bosni i Hercegovini. Iako Semberija prednjači po obimu površna, Lijevče polje je oduvijek bilo prepoznato kao područje sa savremenom poljoprivredom, gdje se testiraju i uvode inivacije, te ostvaruju najveći prinosi.

farmofit
Na domaće tržište doveli najveće regionalne brendove

Dakle, farmeri iz našeg okruženja zahtijevali su profesionalni servis, koji će im omogućiti najbolje uslove za rast u svakom pogledu. Posmatrani izazov prevazišli smo na način da smo na domaće tržište doveli najveće regionalne brendove, kada su u pitanju dva osnovna proizvodnja inputa - mineralna đubriva i sjeme kukuruza, odnosno započeli smo saradnju sa "Petrokemijom" iz Kutine i Institutom za kukuruz "Zemun polje", koja traje i danas. Zahvaljujući zdravom i planskom razvoju kompanije, ubrzo smo obezbijedili i treći najvažniji input na farmama - stočnu hranu, čime smo dodatno učvrstili svoju poziciju na domaćem tržištu.

Sa druge strane, kada posmatramo savremene izazove poslovanja u agrarnom sektoru, oni nažalost nisu više toliko povezani sa konkurencijom i osvajanjem tržišta. Aktuelni problemi u poljoprivredi odnose se na klimatske promjene, a koje se manifestuju kroz dugotrajne suše i česte poplave u proljetnom periodu. Pored toga, ogroman faktor rizika su i globalne promjene na društveno-ekonomskom planu u svijetu, te vojni sukobi. Prevazilaženje pomenutih, ali i brojnih drugih izazova današnjice više nije toliko u našoj moći, već je rješenje u prilagođavanju.

Smjene generacija na farmama

Pomenuli ste visoke zahtjeve profesionalnih farmera. Šta je to što očekuje i zahtjeva farmer današnjice?

Prije nego što odgovorim na ovo pitanje, naglasio bih jedan veoma pozitivan trend u domaćem agrarnom sektoru. Dolazi do smjene generacija na farmama. Pri tome, kada analiziramo naše saradnike, pomenuti trend je veoma zastupljen, što nas čini zaista srećnima. Prvenstveno zbog održivosti farmi, a sa njima i opstanka ruralnih područja u našoj državi.

stočna hrana
Stočna hrana iz vlastite proizvodnje

Istovremeno, očekivanja i zahtijevi farmera današnjice najviše se oslanjaju na posmatranu grupu proizvođača. Njihovi prethodnici su imali drugačiji pogled na agrarnu stabilnost i dugoročno planiranje, dok nove generacije mnogo brže razmišljaju, planiraju i djeluju. S tim u vezi, farmeri danas zahtijevaju saradnju koja im, kroz jedno partnerstvo obezbjeđuje najviše. Nije dovoljno da imate samo sjemena ili đubriva. Da biste upostavili i održali saradnju sa današnjim farmerima, morate ponuditi efikasan servis.

Onaj koji obezbjeđuje osnovne, već pomenute proizvodne inpute (sjeme, đubriva, stočna hrana), napredne usluge, poput analize kvaliteta proizvedenog žita i hraniva sa farmi. Servis koji pruža mogućnost da svoje žitarice isporučite na čuvanje, te da imate savjetodavce koji vas vode kroz čitav proizvodni proces. Saradnju, koja svake godine donosi neku inovaciju, poput savremene poljoprivredne mehanizacije, razvojnih projekata za kooperante i saradnike, ulaganje u energetsku efikasnost i slično. Zbog našeg pristupa poslu, izrazito mladom kolektivu i orijentaciji prema kupcima, mišljenja sam da prilično dobro ispunjavamo pomenute zahtijeve i očekivanja.

Zaokružena priča

U prethodnih nekoliko godina sproveli ste velike investicije. Možete li nam reći o kakvim se investicijama radi i zašto ste se odlučili za njih?

Kada smo postigli stabilnost u našoj primarnoj djelatnosti, a koja se odnosi na proizvodnju gotove stočne hrane "Farmofit", menadžment kompanije odlučio je da implementira jednu od prvih ideja naših osnivača, a koja je imala najveći doprinos u potvrđivanju naše relevantnosti kao proizvođača stočne hrane.

tov junadi
Farma junadi "Revita Farms", kapaciteta 550 grla

Pokrenuli smo vlastitu farmu za tov junadi. Time smo zaokružili našu priču na domaćem tržištu, gdje kao kompanija imamo vlastitu primarnu ratarsku proizvodnju, farmu junadi "Revita Farms", kapaciteta 550 grla, te stočnu hranu iz vlastite proizvodnje, sa kojom hranimo junad na farmi.

Mišljenja sam da za jednu fabriku stočne hrane ne postoji veća relevantnost od toga da hranu koju proizvodite i plasirate na tržište upotrebljavate i na sopstvenoj kompanijskoj farmi. Nadalje, tokom prošle godine investrirali smo u solarnu elektranu, kapaciteta 500 kW, čime smo započeli našu tranziciju prema energetskoj efikasnosti. Pomenutu investiciju realizovali smo uz podršku Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Republike Srpske, pri čemu je svrha elektrane zadovoljavanje vlastitih potreba za energijom.

Šta možemo očekivati od kompanije "Rapić“ u budućnosti?

Uz sve prethodno navedene aktivnosti, kompanija "Rapić" će i dalje nastojati da bude najsavremenije agrarno preduzeće u Bosni i Hercegovini, koje među prvima donosi i implementira inovacije u poljoprivrednoj proizvodnji, sa namjerom da postane sinonom za servis kojem je strateški cilj zadovoljan, stabilan i održiv domaćin.


Tagovi

Rapić Vojislav Rapić Stočna hrana Porodična kompanija Kooperanti Farmofit Tov junadi


Autor

Petar Ninić

Više [+]

Stručnjak iz oblasti agrobiznisa i profesionalni poljoprivrednik.