Na poziciji vanbilansne evidencije, iskazana nerealizirana sredstva poticaji za poljoprivredu u iznosu 1.121.025 KM.
Federalno ministarstvo poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva dobilo je mišljenje s rezervom u finansijskoj reviziji za 2024. godinu. Ovakvo mišljenje, revizori Ureda za reviziju institucija FBiH utvrdili su na osnovu dvije stavke.
Kako navode, Ministarstvo nije zatražilo dodatnu kontrolu i nadzor poticaja, koju vrši Federalna uprava za inspekcijske poslove u saradnji sa kantonalnim upravama, a "posljedica navedenog je da su poticaji za poljoprivredu u iznosu od 1.121.025 KM, koje su kantonalna ministarstva ocijenila kao formalno ispravne, iskazani u vanbilansnoj evidenciji."
Kao drugi razlog za mišljenje s rezervom, revizori navode da Ministarstvo nije integriralo Jedinicu za koordinaciju projekta razvoja stočarstva i ruralnog finansiranja i Jedinicu za implementaciju projekata u šumarstvu i poljoprivredi u sastav Ministarstva, kako je to predviđeno, niti je je izvršilo gašenje namjenskih računa koji nisu u sastavu Jedinstvenog računa trezora.
U odjeljku koji se odnosi na poticaje u poljoprivredi navedeno je da su od dostavljenih 28.840 zahtjeva za ostvarivanje prava na novčanu podršku, kantonalni službenici proveli su 11.815 utvrđivanja činjeničnog stanja na terenu. Iako je Pravilnikom o načinu i uvjetima ostvarenja novčane podrške po modelu podrški proizvodnji propisano da se svaki klijent kontrolira minimalno jedanput u fazi proizvodnje, vršena je kontrola zahtjeva po osnovu ove proizvodnje samo kod proizvođača koji imaju vlastitu preradu, ali ne i kod onih koji proizvedeno mlijeko predaju otkupljivačima.
S obzirom na to da se zahtjevi za poticaje kod ove mjere podnose kvartalno i da je preko 5.000 registriranih proizvođača mlijeka, revizori su mišljenja da ovakav način provođenja kontrola nije funkcionalan, pogotovo uvažavajući činjenicu da je proizvodnja mlijeka svakodnevna aktivnost.
S tim u vezi izdata je preporuka da se propiše način provođenja kontrole proizvodnje kravljeg, ovčjeg i kozjeg mlijeka koji bi omogućio funkcionalnu kontrolu, a uvažavajući specifičnost ove proizvodnje.
Na poziciji vanbilansne evidencije, iskazana su, uz ostalo i nerealizirana sredstva poticaji za poljoprivredu u iznosu 1.121.025 KM. Riječ je o obavezama iz 2024. godine (996.666 KM), 2023. godine (50.586 KM) i iz razdoblja od 2014. do 2016. godine (69.486 KM).
U izvještaju je navedeno da je lanjski iznos iskazan na ovoj evidenciji jer se pravo ostvaruje temeljem faktura veleprodaja s područja Republike Srpske koje ne posjeduju fiskalne račune.
Prema podacima iz zahtjeva Ministarstva poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva Posavskog kantona od 7. marta 2025. godine, utvrđeno je da su zahtjevi za poticaje vraćani kroz aplikaciju prvostepenom organu po drugi put na ponovno rješavanje. Prilikom prvog vraćanja, u aplikaciji je navedeno da je razlog to što "klijent nema fiskalni račun o kupljenom sjemenu - RS", dok je kod ponovnog odbijanja zahtjeva navedeno "predmet se vraća na ponovnu obradu, potrebno je da hitno postupite u skladu sa Vašim nadležnostima, a prema Zakonu o upravnom postupku Federacije Bosne i Hercegovine, Zakonu o novčanim potporama u poljoprivredi i ruralnom razvitku i Pravilniku o načinu i uvjetima ostvarivanja novčane potpore po modelu poticaja proizvodnji", ne navodeći utvrđene nedostatke, stoji u izvještaju.
Ministarstvo poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva Posavskog kantona u svom zahtjevu navodi da su oni kao prvostepeni organ ocijenili zahtjeve pravovremenim, osnovanim i potpunim, sumnjajući da je razlog ponovnog vraćanja zahtjeva fakture za nabavu sjemena iz Republike Srpske.
Navode da su podnositelji zahtjeva dokazali da dobavljač (isporučitelj sjemena) nije bio u mogućnosti izdati fiskalni račun s obzirom na to da nisu obveznici posjedovanja fiskalne kase. Također, naveli su da prostor Republike Srpske predstavlja jedinstveno tržište Bosne i Hercegovine, kao i da su klijenti ostvarivali poticaj za prethodnu godinu dostavljajući identične fakture (od dobavljača s prostora Republike Srpske).
Pomoćnik ministra Sektora za poljoprivredna plaćanja je 29. 1. 2025. godine uputio nalog šefu Odsjeka za direktna plaćanja u kojem zahtijeva unos naloga za isplatu nerealiziranih zahtjeva po modelu poticaja proizvodnji, navodeći da je Zakonom o novčanim potporama definirano da Ministarstvo realizira program novčanih potpora u saradnji sa kantonalnim ministarstvima i da je nadležnost i odgovornost kantonalnih ministarstava prilikom njihove realizacije, a da u slučajevima postojanja sumnje u ispravnost i zakonitost rada, Ministarstvo može dodatno uputiti spisak sumnjivih predmeta Federalnoj upravi za inspekcijske poslove, koja je jedina ovlaštena za dodatnu kontrolu i nadzor podrški poljoprivrednoj proizvodnji, što nije uradilo.
Revizori dalje navode i da je uvidom u obrazloženje presude Kantonalnog suda u Livnu po tužbi "Farme KM" Glamoč protiv Ministarstva od 14. februara 2025. godine, kojom je rješenje resornog ministarstva poništeno i postupak vraćen na ponovno odlučivanje, navedeni razlog odbijanja zahtjeva nedostavljanje fiskalnog računa otkupljivača mlijeka (Planinsko Mlijeko Šipovo) sa područja Republike Srpske nije utemeljen s obzirom na to da, prema odredbama Zakona o fiskalizaciji Republike Srpske, otkupljivač nije u obavezi posjedovati fiskalnu kasu u veleprodaji.
Navedeno je također da je BiH jedinstveni tržišni prostor i da je tužitelj ostvario poticaj za IV kvartal 2023. godine, iako je priložio identičnu dokumentaciju u zahtjevima koji su odbijeni.
Rješenjem Federalnog upravnog inspektora, postupajući po zahtjevu Poljoprivrednog gazdinstva "Mujanović" d.o.o. Vogošća od 23. oktobra 2024. godine, naloženo je Ministarstvu donošenje upravnog akta o isplati novčane podrške uz obrazloženje da su kantonalna ministarstva jedino nadležna za utvrđivanja prava na poticaj.
Provedenom revizijom, kako stoji u izvještaju, utvrđeno je da Ministarstvo nije postupilo u skladu sa Zakonom o novčanim podrškama, kojim je propisano da kantonalna ministarstva isključivo donose rješenja o ispunjenosti propisanih uvjeta, i u skladu sa Pravilnikom o načinu i uvjetima ostvarivanja novčane podrške po modelu poticaja proizvodnji, kojim je propisano da se isti zahtjev može samo jedan put vratiti prvostepenom organu na dopunu i ispravku. Također, nije uputilo zahtjev Federalnoj upravi za inspekcijske poslove koja je jedina ovlaštena za dodatne kontrole i nadzor u slučajevima postojanja sumnji u ispravnost i zakonitost dostavljenih zahtjeva.
"S obzirom na to da podnositeljima zahtjeva nisu dostavljena rješenja o nezadovoljavanju utvrđenih kriterija, uskraćena im je mogućnost podnošenja žalbe Ministarstvu kao drugostepenom organu, ili eventualno pokretanje upravnog spora, kako je to propisano spomenutim Zakonom i Pravilnikom. Zbog navedenog u bilansnoj evidenciji su iskazane obveze po transferima u iznosu od 1.121.025 KM", piše u ovom izvještaju.
Izdata je preporuka da se od Federalne uprave za inspekcijske poslove zatraži provođenje dodatnih kontrola dostavljenih zahtjeva za poticajima, te da se obveze priznaju u razdoblju u kojem su nastale.
Također, u revizorskom izvještaju je navedeno da vrijednost tužbenih zahtjeva pokrenutih protiv Ministarstva ili pokrenutih od Ministarstva nije iskazana u vanbilansnoj evidenciji, te je preporuka da se potencijalni prihodi i obveze iz pokrenutih sudskih sporova iskažu na ovoj evidenciji.
Naslovna fotografija: Canva/Screenshot/Izvještaj o finansijskoj reviziji
Tagovi
Autorica