Ako za popravke nema vremena ili sredstava, da se ne bi zaboravilo do iduće sezone, obavezno zapisati sve neispravnosti i kvarove. Kombajn prije pranja treba očistiti spolja i unutra
Sezona ubiranja ratarskih zrnastih kultura je završena, a ako to niste učinili do sada, vrijeme je da kombajn spremite za zasluženi odmor. Prije nego što se krene sa detaljnim čišćenjem, pranjem, podmazivanjem i antikorozivnom zaštitom, potrebno je otkloniti sve neispravnosti zamjenom neispravnih dijelova i sklopova, napominje savjetodavac Miladin Vitorović.
"Ako za popravke nema vremena ili sredstava, da se ne bi zaboravilo do iduće sezone, obavezno zapisati sve neispravnosti i kvarove. Kombajn prije pranja treba očistiti spolja i unutra", objašnjava on.
Za spoljašnje čišćenje najbolje je koristiti kompresor za vazduh ili ručne nošene puhaljke, koje su se prvobitno koristile za skupljanje opalog lišća na otvorenom prostoru.
"Heder i elevator hedera su pristupačni i lako se očiste, ali ih ne treba ostavljati za kasnije", kaže savjetodavac iz u PSSS Smederevo
Unutrašnjost kombajna, pojašnjava, čisti se prvo mehanički, a poslije kao finiš koristimo komprimovani vazduh.
"Potrebno je da se odstrane svi biljni ostaci i ostale mehaničke nečistoće, najčešće zemlja poslije žetve soje. Posebnu pažnju zahtijevaju sabirna ravan, sita i slamotresi na kojima se natalože nečistoće sa zemljom, koje je teško ukloniti bez upotrebe grebača raznih oblika i špakli. Ovaj talog je glavni razlog ubrzane korozije separacionih sklopova kombajna", napominje ovaj stručnjak i dodaje da obavezno treba isprazniti skupljač kamena na ulazu u vršalicu, a rešetka podbubnja i bubanj moraju biti čisti.
Dalje, elevatore povratne mase i čistog zrna isprazniti do kraja, otvaranjem poklopaca spirale i lančastih transportera, tako da u tom prostoru nema zrna. Obavezno pregledati bunker i isprazniti ga.
"U motornom prostoru i na motoru se skupljaju najsitniji dijelovi biljne mase i prašina, koje treba oduvati iz tog prostrora i kasnije detaljno oprati motor, hidraulični sistem i sistem dovoda goriva."
Prema riječima ovog stručnjaka, pranje treba obaviti na predviđenom mjestu kako bi zaštitili okolinu od sredstava za pranje i odmašćivanje. Zbrinjavanje ovakvih otpadnih voda se sprovodi po važećim pravilnicima i zakonima o zaštiti životne sredine. Ako za pranje koristimo uređaje sa toplom vodom pod visokim pritiskom, treba voditi računa da mlazom ne oštetimo osjetljive dijelove motora i kombajna.
U sred sezone ne smije da zakaže: Koji su najčešći problemi kod Zmaj kombajna?
"Pazimo da se otpadne vode ne slivaju u unutrašnjost. Sve metalne dijelove sa kojih je zaštitna farba u radu skinuta, treba premazati sredstvima za antikorozivnu zaštitu. Kada se osuši, potrebno je podmazati sve mazalice kako bi nova mast izbacila vodu iz kućišta kotrljajnih ležajeva", kaže Vitorović.
Zbog velikih dimenzija, parkiraju se pod nadstrešnice koje ih direktno štite od kiše i snijega. Kada se parkira na stalno mjesto, podigne sa na klocne kako bi se pneumatici rasteretili, a pritisak u njima se smanji za jednu trećinu.
"Ako ima motor sa vodenim hlađenjem, rashladnu tečnost treba sasvim ispustiti iz sistema hlađenja, a posebno paziti da se isprazni kućište vodene pumpe kratkim pokretanjem motora bez starta. Akumulator (bateriju) treba skinuti sa kombajna, dopuniti do maksimalnog kapaciteta i odložiti u magacin", napominje on i dodaje da ga povremeno treba dopuniti, jer se prazni tokom stajanja.
"Remene demontirati, odmastiti po potrebi i okačiti ispravljene u punoj dužini. Lance demontirati, oprati čistim gorivom od naslaga masti i prašine, ocijediti i podmazati čistim uljem", savjetuje za kraj Vitorović.
Tagovi
Autorica