Imamo fabričku potrošnju, a imamo i realnu potrošnju u praksi, ali ona zavisi od mnogo toga - uslova rada, stanja motora, stanja drugih sklopova i sistema na vozilu i drugih stvari.
Foto: Verica Matić
207
9
0
Skup dizel, a ni mnoge druge stvari ne idu na ruku poljoprivrednicima, pa je svaka ušteda dobrodošla. Podsjetimo, poljoprivrednici u BiH godinama traže uvođenje "plavog dizela" i za njih, no sluha za to niko nema.
Stoga, evo savjeta sa stranice Poljoprivredni automobili, kako smanjiti potrošnju dizela, prvenstveno kod traktora, ali i kod drugih poljoprivrednih mašina.
Kako smanjiti potrošnju?
Imamo fabričku potrošnju, a imamo i realnu potrošnju u praksi, ali ona zavisi od mnogo toga - uslova rada, stanja motora, stanja drugih sklopova i sistema na vozilu i drugih stvari. Tu je i problematika mjerenja potrošnje goriva. Koliko god nov, savremen i sofisticiran traktor bio, potrošnja koju prikazuje kompjuter može ozbiljno da odstupa od realne.
Gume moraju da imaju odgovarajući pritisak vazduha, jer ako je recimo pritisak u gumi previsok, lošija je trakcija, gume se neravnomjerno troše, itd. Odgovarajući pritisak vazduha važi i za druge poljoprivredne mašine, kombajne, motokultivatori, ali i prikolice, jer teško natovarenu prikolicu sa nedovoljno napuhanim gumama osjetno je teže vući, što automatski znači i veću potrošnju goriva.
Istrošene gume povećavaju potrošnju na njivi. Gume sa istrošenijom "šarom" imat će slabiju trakciju, odnosno slabije će da "kopaju" po zemlji i blatu i dolazit će do neprimjetnog proklizavanja prilikom svakog okreta točka, u zavisnosti od toga koliko je guma istrošena, kakva je vrsta zemlje, koja je snaga traktora i veoma važno - kako se traktor koristi.
Motor mora da bude ispravan i stoga svako upozorenje na neispravnost ili neuobičajeno ponašanje motora treba ozbiljno shvatiti. Odlaganje popravke može kasnije mnogo više da košta.
Traktori rade u izuzetno teškim uslovima, tako da redovno mijenjanje filtera i ulja treba da bude nešto što se podrazumijeva. Ukoliko neko želi da uštedi na filteru vazduha, to može da dovede do brojnih negativnih uticaja na rad motora i svih drugih sistema. Tu je i čišćenje hladnjaka - saće hladnjaka se vremenom puni prašinom i česticama biljne mase, pa je hlađenje sve lošije, što ne dovodi samo do učestalijeg aktiviranja i dužeg rada ventilatora, već i do drugih negativnih efekata, direktnih i indirektnih.
Nema potrebe da se forsira traktor, da recimo ore "punim gasom" kako bi se posao brže završio. Posao treba da se radi na optimalnom broju obrtaja motora, u odgovarajućem stepenu prijenosa i sa odgovarajućim priključcima. Uz previše gasa traktor će ići za nijansu brže, ali će trošiti znatno više goriva, pri čemu se dodatno povećava proklizavanje točkova.
Odgovarajući plug za određeni traktor, vrstu zemlje i obrađivanja, ali i podešavanje pluga takođe su od velikog značaja.
Kada je traktor na asfaltu nema potrebe da se snažno ubrzava ili brzo vozi.
Način vožnje može da utiče u velikoj mjeri na potrošnju goriva. Od toga kako se traktor koristi na njivi do vožnje na asfaltu, sa ili bez prikolice.
Prije kupovine traktora treba uzeti u obzir kvalitet zemlje koja se obrađuje, površinu, način na koji će se obrađivati i tretirati zemlja i kulture koje će se gajiti, neophodnu priključnu mehanizaciju. Prevelik, suviše snažan i skup traktor čije potencijale nećete ni približno iskoristiti donosi sličnu štetu kao nedovoljno snažan traktor - pored raznih drugih mana, oba će iz različitih razloga trošiti više goriva nego što bi trošio "idealan" traktor.
Ne dihutuje kabina, pa je klima uređaj opterećeniji.
Maksimalna efikasnost traktora može da se postigne samo ako je dodat odgovarajući balast u odnosu na vrstu rada koji se obavlja. Od balasta, odnosno dodatne težine traktora direktno zavisi i vučna sila. Koliko balasta dodati, koliko na prednji, koliko na zadnji kraj zavisi od samog traktora, njegove težine, vrste i stanja zemljišta, vrste oruđa koje se koristi, brzine kretanja i snage traktora. Treba dobro pročitati uputstvo za korištenje traktora, ali je dobro i konsultovati stručnjake i druge poljoprivrednike sa više iskustva.
Ukoliko postoji neki problem sa kompresorskim sistemom (npr. negdje pušta vazduh), to također može da poveća potrošnju goriva pošto će kompresor morati znatno više da radi kako bi nadoknadio gubitke, a kompresor može da "oduzme" i tri do četiri kW.
Mnogo je faktora od kojih zavisi potrošnja goriva (Foto: Depositphoto/aleks_kend)
Ovi savjeti neće jednako da znače svima. "Mali" poljoprivrednik bez mnogo zemlje, sa jednim traktorom, čije mu održavanje predstavlja veliki finansijski teret, uz konstantan manjak vremena, možda se neće opterećivati ovim "sitnicama", međutim oni koji obrađuju mnogo zemlje i imaju moderne traktore, treba da imaju u vidu da mogu da ostvare ozbiljnu uštedu u potrošnji goriva pravilnim korištenjem te mehanizacije.