Zadnje aktivnosti

Zadnje aktivnosti korisnika mogu vidjeti samo registrirani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu vidjeti samo registirani korisnici.
Za potpune funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Izmeđ međe
  • 20.04.2021. 13:30

Je li bitnije tko je vlasnik ili da radi, zapošljava, osigurava posao i za kooperante?

Ako su Nijemci mogli preživjeti činjenicu da su im Talijani vlasnici Deutz Fahra, a Fendta američka korporacija, valjda možemo i mi prodaju domaćeg brenda.

Foto: Damir Rukovanjski
  • 13.571
  • 827
  • 0

Tvornica Fendt traktora u Njemačkoj je poznati i priznati brand. Ponos bavarskog gospodarstva i seljaka. No, nije u vlasništu Nijemaca. Danas je njihov vlasnik korporacija AGCO koja u svom portfelju ima i tvornice poljoprivrednih strojeva Massey Ferguson, Valtra i Challanger. Nitko više ni ne zna tko je vlasnik većine dionica ili tvrtke koja tamo negdje u SAD-u ima vlasništvo nad kompanijom koja je njihov većinski vlasnik. Ali u tom Marktoberdorfu u podnožju bavarskih planina sve je i dalje u znaku Fendta. U svakoj kući toga malog gradića netko je zaposlen ili njegovi prihodi imaju veze s radom te tvornice.

Mali privatni hoteli žive od poslovnih gostiju, posjeta seljaka pogonima, majstora, kupaca. Čak je i lokalna pivovara dala jednoj vrsti piva Fendt. Tvornica je smještana kraj "Banhofa", što je njemački kolodvor. I taj Banhof i sve oko njega živi od brenda. I putnički promet zbog radnika koji dolaze i odlaze s posla i na posao, ali i teretni promet održavaju taj mali kolodvor i okolne pekare, dućane i gostionice. No, iako Švabo više nije vlasnik, svima je dobro i svjetsko vlasništvo koje je samo dodatno ojačalo cijeli kraj.

Zamislite da se OLT zove Lemken OLT

Imamo mi primjer kod nas. Tamo negdje 90-tih godina radio sam intervju s tadašnjim direktorom tvornice Đuro Đaković kombajni Županja. Pričali smo o desetak proizvedenih i prodanih kombajna. Problem plaće, repromaterijala. Sve je bio problem. I tada je došao Deutz Fahr. Da bude jasno, kombajni Đuro Đaković su se uvijek i radili po licenci Deutz Fahra. No, nije više vlasništvo hrvatske tvrtke, ali mi danas pričamo o proizvodnji 400 kombajna i prodaji diljem zemlje, u Ukrajinu... Ne samo strojeva već i proizvodnji rezervnih dijelova.

Daj Bože da se svojevremeno tako našao novi vlasnik za tvornicu OLT u Osijeku, Torpedo traktore pa i za današnju osječku šećeranu. Kakve nam koristi od toga što su neki domaći ljudi vlasnici OLT-a, ili pak šećerane, kada se u njoj ne radi, ne stvara posao za okolne kooperante.

Zamislite da se OLT zove primjerice Lemken OLT, i da proizvode tisuće sijačica, plugova, tanjurača, drljača, prskalica ili makar samo dijelove za te strojeve. Pa da opet za osječku ljevaonicu živi cijeli grad, a od nje i grad, i županija, i Slavonija i Baranja. Deutz Fahr je tako danas pokretač mnogo toga u Županji i šteta da se u tom gradu svojevremeno nije našao neki dobar strani ulagač za ostalo propalo gospodarstvo.

I sada kada govorimo o DF mnogi bi pomislili da se radi o njemačkom ulagaču. E, i to nije njemačko jer su vlasnici - Talijani. Radi se opet o jednoj tvrtki koja radi u mnogim zemljama, ali i prodaje u njima, a koja osim te poznate marke traktora i kombajna, proizvodi u brojnim tvornicama i marku Same koja je u biti prava talijanska, zatim Lamborghini koji je također iz Italije, te švicarski Hurlimann.

Pa ako su Nijemci mogli preživjeti činjenicu da su im Talijani vlasnici Deutz Fahra, možemo i mi da nam nitko od Hrvata i naših menadžera te poduzetnika nije više vlasnik tvrtke Ledo za kojom plačemo što je prodana. I hvala Bogu da je prodana, jer bojim se da bi je mi upropastili. Preživjeli bi i da jednog dana ne znamo tko je vlasnik, ali znamo tko isplaćuje plaće radnicima, a tko je taj koji angažira brojne kooperante, tvrtke suradnike, prijevoznike, da nam puni hotele svojim poslovnim suradnicima, školuje buduće stručnjake. Usplakali smo se što će Ledo imati veće tržište, više proizvedene robe, što će naš grašak, mahune i mrkva lakše na police EU.

Vlasništvo dionica je itekako promjenjivo 

Nepotrebno se brinemo tko je vlasnik dionica. To je danas promjenjivo. Jedino moramo znati da kada neka tvrtka i ulagač dolazi kupiti Ledo, OLT, ili tvornicu Đuro Đaković nije došao tu uludo baciti svoje novce i gledati kako propadaju. Dali su lovu za to. Oni ne smiju dozvoliti da im ulaganje netko upropasti.

Pazit će kome će davati lovu za kooperaciju, za sponzorstva, gledati gdje se isplati reklamirati, koga zaposliti. Znači, oni dolaze oplemeniti svoje ulaganje, zaraditi. Otišao je Pioneer sjeme iz Hrvatske, ali tamo u nekadašnjoj osječkoj Oranici, danas je RWA. I dalje netko radi u pogonu, ili vozi viličar. Bio je Meggle u Osijeku. I svi su bili jako zadovoljni što su radili u toj mljekari, ili radili za nju. Meggleu se više nije isplatilo raditi. Sada je vlasnik toga pogona i osigurava posao Belje. Njima je vlasnik Fortenova grupa.

Sutra možda te Fortenove bude vlasnik netko iz Azije, Južne Amerike, Afrike. A možda i sama grupa proda Belje nekome pa automatski i osječka mljekara dobije novoga vlasnika. Važno je da netko tko dolazi to plati svojim novcem i onda će svakako tvornica raditi. Radit će i Ledo, radila bi i šećerana, ali i OLT. Najlakše je danas na društvenim mrežama dići frku kako smo ostali bez nečega.


Tagovi

Ledo OLT Deutz fahr Same Lamborghini Hurliman Županja


Autor

Damir Rukovanjski

Više [+]

Diplomirani agronom, dugogodišnji dopisnik, novinar i urednik u Glasu Slavonije, osnivač i urednik AgroGlasa od 2000. do 2008. Urednik EU Agro Info od 2008 do 2013., urednik Agrotehnike, izdavač brojne stručne poljoprivredne literature. Kolumnist Agrokluba od 2008.godine. Nekadašnji suradnik Gospodarskog lista, Nove Zemlje. Član Hrvatskog novinarskog društva od 1993.godine i član Izvršnog odbora Zbora agrarnih novinara HND.

Izdvojeni tekstovi

Izdvojen oglas

KLUB

Čestitamo vam Međunarodni dan mrkve!
Skoro da smo zaboravili na kraljicu mrkvicu, najvažniji sastojak svakog poštenog čušpajza.
Foto: Depositphotos/nblxer