Ispijanje tog napitka mnogi ovdje smatraju znakom siromaštva. Ipak, to ih ne smeta da godišnje proizvedu 600 milona kilograma i postanu najveći svjetski izvoznik crnog CTC čaja. Evo šta Evropa može naučiti od Afrike.
Sa 600 miliona kilograma godišnje proizvodnje čaja, Kenija je jedna od vodećih zemalja u svijetu, odmah iza Kine i Indije.
Ove dvije najmnogoljudnije zemlje 80 posto vlastite proizvodnje popiju doma, dok Kenijci očito radije piju kafu. Kenija naime izvozi 90 posto ukupne proizvodnje čaja, što je drugi najvažniji izvor prihoda za ovu istočnoafričku zemlju.
Topli napitak koji mnogi piju samo kad su bolesni, nastaje vrijednim radom 834.000 uzgajivača, koji su ujedno i vlasnici fabrika - imaju pravo izabrati svoje predstavnike i učestvuju u raspodjeli dobiti. Ovaj sektor utječe na živote 6,5 miliona stanovnika.
Proizvodnja čaja u Keniji toliko je regulirana, da biste pomislili da je takvu organizaciju nemoguće voditi u Evropi, a kamoli u Africi. Ali ona tamo funkcionira, već 25 godina. Posjetili smo jednu od plantaža i fabriku u okrugu Kiambu, da saznamo detalje.
Cijelu kenijsku industriju čaja regulira jedno tijelo – Odbor za čaj. Osnovala ga je država Zakonom o čaju 2020. godine, a zadatak mu je regulacija, kontrola, razvoj i promocija na lokalnoj i globalnoj razini.
Koliko je Odbor važan govori činjenica da vodeću osobu imenuje predsjednik države, naglašavajući tako važnost čaja kao strateške poljoprivredne kulture za privredu te zemlje.
Uz predsjednika Odbora, upravni odbor uključuje direktore koji predstavljaju sve ključne učesnike: male farmere, srednje i velike proizvođače, trgovce te institucije s javnim ovlastima.
Svaka grupa proizvođača ima svoje predstavnike u Odboru, a posebno je naglašena regionalna i spolna ravnopravnost, pa se, iz istočnog i zapadnog dijela Kenije (granica je Veliki rasjed) biraju po jedan muškarac i jedna žena.
Ta institucija je zadužena za licenciranje i registraciju svih aktera lanca vrijednosti čaja – od farmi, fabrika, trgovaca, izvoznika do skladišta i brokera (jer u Keniji se čaj prodaje na javnim aukcijama). Definira industrijske standarde kvalitete, provodi edukaciju proizvođača i usklađivanje sa zakonskim regulativama.
Osim proizvođača, Odbor uključuje predstavnike relevantnih državnih agencija i instituta za istraživanje. Lokalna vlast učestvuje u provedbi politika i podupire primarnu proizvodnju u svojim regijama.
Složena struktura Odbora za čaj omogućuje zastupljenost svih segmenata industrije i osigurava artikulaciju interesa te razvoj sektora.
A on raste u posljednih nekoliko godina, te je lani zaradio 181 milijardi kenijskih šilinga, odnosno 1,4 milijarde dolara i to putem tri emitivna tržišta: Pakistan, Egipat i Velika Britanija.
Veliki je to pomak od 19.000 kilograma koje su u ovoj državi proizveli 1957. godine.
Iako su pojedinačni zemljišni posjedi sve manji, udruživanje farmera i briga o njima omogućila je streloviti rast proizvodnje.
Visoke padine Afrike, poput područja istočno i zapadno od Velike rasjedne doline u Keniji, glavni su centri za proizvodnju čaja. Ona se odvija na nadmorskoj visini između 1.500 i 2.700 metara, što su idealni uvjeti.
Obišli smo prvi vertikalni sistem za akvakulturu na svijetu - nalazi se u Africi
Ta visina u kombinaciji s odgovarajućom klimom i bogatim vulkanskim tlima, omogućuje sporiji rast grmova koji rezultira bogatijim aromama i kvalitetom listova. Upravo zbog toga kenijski čaj posebno je cijenjen na međunarodnom tržištu.
Većina proizvođača su mali farmeri, s oko pola hektara zemlje do četiri. Srednji obrađuju do 20 ha, a veliki iznad te brojke (pretežno multinacionalne kompanije).
Ovdje ne uzimaju količinu zemljišta kao mjerilo, nego količinu grmovima na nekoj plantaži.
Male uzgajivače zastupa najveći kooperativni proizvođač čaja na svijetu - agencija KTDA (eng. Kenya Tea Development Agency). Ona upravlja sa 71 fabrikom čiji su dioničari sami poljoprivrednici - njih 700.000.
“Organizacijski model temelji se na konceptu da su farmeri ujedno i vlasnici fabrika, pa svaki proizvođač koji isporučuje ima pravo glasa (biračko) i udio u dobiti. Fabrike posluju prema modelu dioničkog društva i svaka uprava se bira među samim proizvođačima kroz demokratski proces”, kazala je Grace Mogambi, menadžerica u KTDA.
Svi prihodi fabrika i KTDA-ovih kompanija dijele se među proizvođačima, u skladu s vlasničkim udjelima. Sve odluke, od poslovanja do investicija, donose se uz ravnopravno učešće proizvođača.
“KTDA je privatizirana 2000. godine, radimo u 16 država, imamo oko 16 hiljada zaposlenika te direktan utjecaj na živote četiri miliona Kenijaca”, ponosno ističe Mogambi, te dodaje: "Dokle god uzgajivači isporučuju biljke fabrici, bez obzira na količinu - oni ostaju vlasnici fabrika i učestvuju u raspodjeli dobiti".
Ova agencija koordinira sve procese u “čajnom” lancu: od polja, kroz edukaciju proizvođača, osiguranje, mikrokreditiranje, logistiku i skladištenje, sve do proizvodnje i prodaje, bilo da je riječ o aukcijskoj prodaji – koja čini 80 posto prometa – ili prodaji direktno kupcima.
Naime, većina proizvedenog čaja u Keniji prodaje se putem aukcija. Centralni akter ovog procesa je East Africa Tea Trade Association. Brokeri za čaj preuzimaju uzorke iz fabrika koje šalju potencijalnim kupcima, a oni procjenjuju i formiraju vrijednost svakog lota.
Na samoj aukciji, brokeri zastupaju proizvođače i pregovaraju s kupcima na temelju kvalitete, količine i trenutne tržišne potražnje.
Osim proizvođača i brokera u procesu sudjeluju i skladištari, aukcijski organizatori te sami kupci. Svaka od navedenih karika ima licencu i pod nadzorom je Odbora za čaj.
Ovo je snažan primjer farmer-owned poslovnog modela u agraru: kapital stoji iza izgradnje fabrika, ali su vlasništvo, kontrola i dobit raspodijeljeni među samim proizvođačima.
U 71 fabrici proizvodi se nekoliko vrsta, ali zaštitni proizvod kojim predvode svjetski izvoz je – crni CTC čaj.
Radi se o metodi proizvodnje (CTC eng. Crush, Tear, Curl) koja označava brzi, mehanički proces koji drobi listove u male kuglice, čime se dobiva snažan, ujednačen i brzo pripremljiv čaj pogodan za široku potrošnju.
Proces započinje berbom najmlađih listića i pupoljaka s čajnih grmova, koji se prosušuju da im se smanji sadržaj vlage. Tada prolaze kroz poseban stroj koji ih drobi (Crush), trga (Tear) i mota u male kuglice ili pelete (Curl).
Time se potpuno razgrađuju listovi, za razliku od tradicionalne “ortodoksne” proizvodnje valjanjem većih listova, što omogućava razvoj složenijih aroma i mirisa, a općenito je blaži u odnosu na CTC čaj. Ne trebaju mu šećer ni mlijeko u konzumaciji.
Peleti se zatim izlažu oksidaciji, što mu daje karakterističan tamni izgled i bogati ukus. Nakon toga se suši da bi se zaustavio proces i produžio rok trajanja. Na kraju se sortira prema veličini, te pakira i odvozi u skladište gdje čeka aukciju.
Na aukcijama se postiže najbolja moguća cijena, a uzgajivači su zadovoljni takvim načinom poslovanja. U svakom slučaju, sigurni su da će proizvod prodati, za razliku od brojnih evropskih poljoprivrednika koji muku muče s proizvodnjom i plasmanom.
Ko bi rekao da Afrika može biti primjer dobro organizirane proizvodnje, pitaju se mnogi.
Historija je pokazala da je rast kenijske industrije čaja direktno vezana uz model saradnje s malim poljoprivrednicima. Da bi ih motivirali naveću proizvodnju ponudili su im dio zarade od prodaje – i to se pokazalo kao dobitna kombinacija.
Kenijski model pokazuje snagu organizirane poljoprivredne kooperacije, gdje su farmeri vlasnici ne samo svojih plantaža, nego i fabrika te prateće infrastrukture. Time se osnažuju lokalne zajednice i ruralni razvoj, te širi ovaj izvozno orijentirani sektor.
Žele potaknuti i veću lokalnu potrošnju crnog čaja, koja u Keniji ima negativne konotacije, odnosno percipira se kao znak siromaštva, tako da država različitim metodama mijenja tu percepciju. Ove je godine ukinula PDV na čaj u dućanima.
Kooperacija je temelj stabilnosti i napretka te služi kao primjer mnogim zemljama, a inovacije, ulaganja i sljedivost proizvoda garancija su budućeg uspjeha. Brojne delegacije dolaze u ovu zemlju saznati iz prve ruke kako farm-owned model funkcionira.
Kenijska industrija čaja nema samo ekonomsku, već i duboku društvenu ulogu, vrijednu međunarodne pažnje.
Pogledajte fotoreportažu u nastavku:
Fotoprilog
Tagovi
Autorica