Orijentirani smo na plasman proizvoda kroz naš novoosnovani kratki opskrbni lanac "Najbolje z Međimurja“. Dolazimo sami do kupaca. Ne želimo posrednike u svom prodajnom lancu i snižavati cijene naših proizvoda da trgovcu osiguramo maržu. Završilo je vrijeme uvjeravanja da poljoprivrednik nije dovoljno pametan da bi svoje proizvode znao prodati bez trgovca, kaže vrijedna obitelj.
U srcu gornjeg Međimurja, prije točno 30 godina kada su Biserka i Radenko Hažić odlučili zasaditi prvu voćku i obzirom na predivne prirodne uvjete i okruženje u kojem su živjeli, nije trebalo dugo da posade i prvu lozu, započela je priča koja svakom vinoljupcu, turistu, ljubitelju prirode i netaknutih međimurskih bregi pruža nove doživljaje, do sad neviđenih razmjera.
Obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo Hažić, Sveti Martin na Muri Čakovec, postoji od 2002. godine, a članovi su supružnici Radenko, Biserka te kćeri Tatjana i Valentina. Danas raspolažu ukupnim poljoprivrednim površinama od 8,53 hektara, a 0,97 ha je pod šumama i livadama. Proizvodnja jabuke odvija se na 6,17 ha, a proizvodnja grožđa za vino na površinama od 2,36 ha. Deset godina bave se i pružanjem turističko-ugostiteljskih usluga na svom domaćinstvu te većinu proizvoda plasiraju putem izravne prodaje na svom gospodarstvu. Novijeg datuma je i investicija u pogon za preradu jabuke u sokove financirana putem Podmjere 4.2. Programa ruralnog razvoja te u dodatnu opremu za preradu grožđa u vino financirana kroz Vinsku omotnicu.
Cilj gospodarstva je da se zaokruži cijeli proces od proizvodnje, prerade i prodaje putem nekoliko modela kratkih opskrbnih lanaca te da se osigura samoodrživo energetsko upravljanje cjelokupnim gospodarstvom. Zapošljavaju sezonsku radnu snagu prema potrebi, a većinu poslova odrađuju sami.
“Mraz i tuča su nam do sad predstavljali nešto veće probleme u proizvodnji, iako smo se uvijek uspjeli "izvući“ zahvaljujući tome što smo mješovito voćarsko-vinogradarsko gospodarstvo te što smo dobro upravljali zalihama svojih proizvoda, a "osigurali“ smo se i kroz ulaganje u prerađivačke kapacitete i znanje o tehnologiji prerade. U mnogo situacija, znanje vas može zaštititi od potencijalnih problema", priča Valentina.
Godišnja proizvodnja jabuka iznosi oko 260 t, a proizvodni sortiment je sljedeći: idared, zlatni delišes, jonagold, gloster i granny smith, sve na slabo bujnoj podlozi M9. Svi voćnjaci opremljeni su protugradnim mrežama, a većina voćnjaka i sustavom za navodnjavanje (kap po kap). “Imamo vlastite skladišne kapacitete za 120 t jabuka koji su nedovoljni i u planu nam je proširenje. Svježe jabuke se prodaju putem mreže kooperanata, izravnom prodajom na gospodarstvu te putem dostave na kućni prag naručitelja na području Međimurske županije, Varaždinske županije i Grada Zagreba. Najveći plasman jabuke je na hrvatsko tržište, a od 2015. jabuka se izvozi i na zahtjevno slovensko tržište. Zahvaljujući kontinuiranoj i visokoj razini kvalitete jabuke koja je rezultat znanja i ulaganja u proizvodni i prerađivačko-tehnološki proces, problemi u plasmanu jabuke ne postoje unatoč nezahvalnoj situaciji na tržištu”, nastavlja Valentina.
Pobornici su online marketinga te su prisutni na društvenim mrežama. Ulažu puno i u vlastito znanje o internetskom marketingu. “Orijentirani smo na plasman proizvoda kroz naš novoosnovani kratki opskrbni lanac "Najbolje z Međimurja“ čiji smo član i kroz izravnu prodaju na našem gospodarstvu. Dolazimo sami do kupaca. Ne želimo posrednike u svom prodajnom lancu i snižavati cijene naših proizvoda da trgovcu osiguramo maržu. Završilo je vrijeme uvjeravanja da poljoprivrednik nije dovoljno pametan da bi svoje proizvode znao prodati bez trgovca.”
Vinogradarstvo i proizvodnja vina njihova je ljubav. Za brojna priznanja i nagrade koje su dobili od struke zaslužna je njihova briga o proizvodu, jer prije svega, važnija im je kvaliteta od kvantitete.
Vinogradarska proizvodnja odvija se na 2,36 ha površine sljedećeg sortimenta: chardonnay, graševina, traminac i sauvignon, sve odreda kvalitetna vina s kontroliranim geografskim porijeklom. Vina su prepoznatljiva po svojoj kvaliteti i višestruko su nagrađivana. Primjerice, Traminac mirisavi proglašen je najboljim vinom sajma Urbanovo u 2014 g. od strane posjetitelja. Otprilike 90 % prodaje vina obuhvaćeno je izravnom prodajom na gospodarstvu, a ostatak se vina prodaje u raznim ugostiteljskim objektima i to na području Međimurske županije. Vino se uglavnom prodaje u buteljama gostima koji dolaze posjetiti Vinsku kuću.
Budući da u poljoprivrednoj proizvodnji ove obitelji prevladava jabuka, osim s preradom grožđa u vino, krenulo se i s preradom jabuke u sok od jabuke, jabučni ocat, čips od jabuke, a nekoliko godina unazad proizvodilo se i vino od jabuke. Iz usluge se prerađuje jabuka i aronija. Sve količine ovih prerađevina su razmjerno male te se one u cijelosti prodaju izravnom prodajom na gospodarstvu i putem dostave proizvoda na kućni prag naručitelja. OPG posjeduje i sušaru manjeg kapaciteta za sušenje jabuka te samoniklog bilja (za čajeve). Trenutno je u ponudi čaj od bazge i čaj od koprive. U 2010. godini čips od jabuke OPG Hažić proglašen je najatraktivnijim proizvodom na sajmu Eko Etno.
Vinska kuća njihov je drugi dom. Vrata kuće otvorili su ljubiteljima dobre kapljice vina i domaćih i zdravih proizvoda od jabuke. Cjelokupni je ambijent vinske kuće savršeno ukomponiran u predivne međimurske brege koji je okružuju. Turizam na gospodarstvu je posljedica velikog broja gostiju koji su počeli pristizati iz obližnjih Termi Sveti Martin udaljene samo 1 km od gospodarstva Hažić čiji su posjetitelji najčešće i posjetitelji samog gospodarstva. S dolaskom mnogobrojnih gostiju, pospješila se izravna prodaja na gospodarstvu te je nakon toga uslijedio proces diversifikacije poslovanja. Osim većeg udjela konzumne jabuke koja ima drugačiji kanal prodaje, ostali proizvodi (sok od jabuke, čips od jabuke, jabučni ocat, sušena bazga i sušena kopriva te sva vina) prodaju se uglavnom na gospodarstvu.
Obitelj Hažić je prepoznala turizam vina i jabuka kao tržištu zanimljiv i potencijalno unosan proizvod. Poznaju prirodu potražnje svojih proizvoda i znaju koji su joj potencijalni gosti te je tako u svoj koncept vinarije uključila kušanje i kupnju vina i svih ostalih proizvoda sa gospodarstva, uživanje u vinorodnom/ruralnom krajoliku uz obilazak gospodarstva. Ova Vinska kuća je prema broju posjetitelja jedna od najposjećenijih na Vinskoj cesti Međimurja i broji oko 7.000 posjetitelja godišnje što je izrazito veliki broj gostiju u odnosu na sve ostale vinske kuće u Međimurju. Predviđa se pozitivan trend povećanja broja gostiju kakav je bio i do sada, oko 10 % svake godine.
Godine 2012. i 2014., Vinska kuća Hažić osvaja prvo mjesto i nagradu "Zeleni cvijet“za najuređeniju vinsku kuću od strane Turističke zajednice Međimurske županije te 2013. nagradu "Bijeli grozd“ u kategoriji najboljih vinskih kuća na razini Republike Hrvatske. Dobivena je također i jedna zvjezdica u kategoriji najbolje ponude u Vinskim kućama u Republici Hrvatskoj. Nositeljica Tatjana proglašena 2014. najboljim djelatnikom u turizmu kao najbolja domaćica u Vinskoj kući od strane Turističke zajednice Međimurske županije, a gospodarstvo je u 2015. godini u sklopu Natječaja „Zlata vrijedan“ bilo proglašeno najboljim OPG-om u Hrvatskoj.
Vinska kuća Hažić vikendom prima veće najavljene grupe izletnika, dok je još značajniji dolazak individualnih gostiju vikendom i radnim danom. Degustacije se pripremaju i za strane i domaće turiste, na engleskom i na njemačkom jeziku. Do sada su gospodarstvo posjetili gosti iz svih europskih i većine prekooceanskih zemalja. U Vinskoj kući organiziraju se i kuharske radionice, raznorazni team buildinzi, obilježavaju vinske svetkovine uz tamburaše i organiziranu animaciju. Turistička zajednica Međimurske županije u svoj je kalendar događanja uvrstila "Podizanje klopoteca u Vinskoj kući Hažić“ kao tradicionalnu manifestaciju koja se organizira u suradnji s Turističkom zajednicom općine Sveti Martin na Muri. To je zabavni kulturno-umjetnički program kojim se obilježava tradicionalno podizanje klopoteca u vinogradu dok grožđe u vinogradu postaje zrelo za berbu. Ova manifestacija je izrazito posjećena od strane lokalnog stanovništva. Također, u Vinskoj kući primaju se grupe s djecom osnovnoškolskog uzrasta koja mogu naučiti sve o proizvodnji i zdravoj hrani uz kušanje voćnih prerađevina. Stoga su važan segment prilikom prihvata gostiju i didaktičke aktivnosti vezane za proizvodnju, odnosno ponuda didaktičkih usluga (edukativni turizam).
Gospodarstvo nudi izlet u očuvan i prirodni okoliš, mirnu sredinu, odmaknutu od gužve te prisnost u komunikaciji sa domaćinima. Gosti se također mogu uključiti u aktivni i radni turizam na gospodarstvu prilikom berbe grožđa i jabuka koja se organizira u suradnji sa turističkim agencijama. Dakle, u Vinskoj kući Hažić naglasak je na ponudi zdravih, domaćih proizvoda, ugođaju i sadržajima koje vlastitom animacijom nude domaćini. Teži se profesionalnosti i izvrsnosti i da se posjetitelju pruži uvijek ono najbolje što se može. Želja je imati drukčiji proizvod od ostalih i uslugu bolju od ostalih. Gospodarstvo u budućnosti namjerava širiti lepezu svojih proizvoda i usluga te ih, uz buduću investiciju u kamp tj. smještaj na seljačkom domaćinstvu, kroz različite animacijske programe nuditi turistima.
Tatjanu ili Valentinu ćete vjerojatno upoznati odete li do kuće na degustaciju, a ako njih nema, bit će ovdje Biserka. Uvijek negdje oko kuće ili u podrumu. Radenka ćete teško sresti jer upravo je on zadužen za razvoj proizvoda, tako da je gotovo uvijek “iza scene”. I za kraj poručuju sa OPG-a Hažić “Nije dovoljno da se mladi bave poljoprivredom. Poljoprivredom se trebaju baviti obrazovani mladi ljudi. Zasucite rukave i radite uz učenje. I u Hrvatskoj se puno toga može, a takvih uspješnih primjera ima na svakom koraku. Treba se samo ugledati u respektabilna gospodarstva i usredotočiti se na prilike u okruženju koje uvijek vrebaju iz ugla.”
Fotoprilog
Tagovi
Autorica