Rod španskih trešanja slabiji je zbog čestih kiša i grada, a potražnja na evropskom tržištu raste. U junu im stiže i konkurencija iz Turske.
Na evropskom tržištu trenutno nedostaju trešnje, a najviše zbog vremenskih uticaja u proizvodnim područjima Portugala, Italije, Francuske i Španije.
U španskoj dolini Herte, poznatoj po raskošnoj lepoti voćnjaka trešanja, počeli su sa prodajom i izvozom najranijih sorti.
"Poslednji mesec imali smo problema sa obilnom kišom, ali i gradom. Prošle nedelje kiša je padala šest dana za redom pa su rane i srednje rane sorte nastradale. Izgubili smo oko 40 odsto ranih i 80 odsto srednje ranih trešanja", kaže za portal freshplaza Monika Tjerno Diaz, direktorka "Agrupacion de Cooperativas" doline Herte.
"Za sada nemamo spremnu isporuku sve dok se berba ne nastavi. Nadamo se da ćemo uskoro ubrati veće količine i imati dovoljno kvalitetnih kasnih sorti, tako da će snabdevanje od juna do kraja septembra biti zagarantovano", kaže ona te napominje kako su zbog svega ovoga cene trešanja na tržištu izuzetno visoke.
Uprkos vremenskim prilikama i pandemijskoj krizi, potražnja za ovim voćem je dobra.
"Na početku smo zadovoljili tržište, uprskos nesigurnosti stvorenoj krizom zbog virusa korona, jer je prodaja nekog voća i povrća pala. Ipak, imali smo osećaj da potrošači žele sezonski proizvod", napominje Monika te kaže kako do sada nisu osetili pritisak konkurencije na tržištu, jer ovog slatkog voća na policama baš i nema.
Govori i kako nakon maja očekuju veću konkurenciju u srednjoj Evropi jer bi se na tržištu trebalo da se nađu trešnje iz Turske. U toj zemlji se očekuju veći prinosi jer su izbegli sve nedaće u proizvodnji poput mraza, grada i slično, za razliku od većine proizvođača na Sredozemlju.
Između 50 i 60 odsto roda iz doline Herte izvozi se, a ostatak se prodaje na domaćem tržištu. Monika govori:
"Usmereni smo na tržišta Evropske unije i istočne Evrope, a svake godine smo prisutni i na tržištu Hong Konga i Ujedinjenih Arapskih Emirata. Nastavljamo da radimo na tome da španske trešnje uspeju da dođu na kinesko tržište.“
Kinu smatraju vrlo profitabilnim tržištem za ovu vrstu voća, budući da se proizvod tamo smatra dragocenom robom. Kao dobar primer ističe Čile i Argentinu kojima je Kina glavno tržište.
Proizvodnja trešanja u dolini Herte poslednjih godina je stabilna zbog činjenice da nema više kapaciteta, iako proizvođači nastavljaju da obnavljaju sorte i usavršavati tehnike uzgoja.
"Želimo da stignemo na udaljenija tržišta, tako da naše voće mora biti konkurentnije", zaključila je Monika.
Kada je reč o globalnoj prodaji ovog voća, ona je u 2018. godini dosegla vrednost od 3,1 milijardu američkih dolara odnosno 2,84 miliona evra. Ukupna vrednost izvezenih trešanja povećala se za prosečno 61,9 odsto u svim zemljama izvoznicama od 2014. godine kada su isporuke tog voća procenjene na 1,9 milijardi američkih dolara, navodi worldstopexports.
Iz godine u godinu izvoz raste, a od 2017. do 2018. porastao je za 38,6 odsto. Latinska Amerika (bez Meksika, ali uključujući Karibe) prodala je ovog voća u najvećoj vrednosti u 2018. godini s pošiljkama vrednosti 1,1 milijardu dolara ili 35,8 odsto od ukupne globalne vrednosti.
Na drugom mestu su azijski izvoznici sa 32,2 odsto, dok je 18,7 svetskih pošiljaka došlo iz Severne Amerike. Manji postotak dolazi iz Evrope (9,9 odsto), Okeanije (3,4 odsto) (Novog Zelanda i Australije), te iz Afrike (0,1 odsto).
Među najboljim i najbrže rastućim izvoznicima ovoga voća od 2014. godine bili su Hong Kong sa rastom od čak 406,8 odsto, Uzbekistan sa rastom do 192,9 odsto, Azerbejdžan s rastom za 122,2 i Novi Zeland koji beleži rast od 88,2 odsto. Ipak, tri vodeće zemlje zabeležile su pad, a to su: Grčka (-26,4 odsto), Španija (-26 odsto) i Austrija (-5,4 odsto).
Tagovi
Autorka