Zadnje aktivnosti

Zadnje aktivnosti korisnika mogu vidjeti samo registrirani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu vidjeti samo registirani korisnici.
Za potpune funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Vinski turizam
  • 10.12.2020. 10:30

Prodaja vina se prepolovila, ali šansa domaćih proizvođača je u ruralnom turizmu?

Kolika je ovisnost potrošnje o turizmu najbolje govori podatak da smo u prvih 11 mjeseci ove godine sa 7,7 milijuna dolazaka zabilježili pad u odnosu na isto razdoblje 2019. za 62, odnosno 50 posto, istaknuo je dr.sc. Dragan Kovačević iz HGK.

Foto: Marinko Petković
  • 248
  • 84
  • 0

U pandemiji potrošnja vina na globalnoj razini se prepolovila, a zbog ograničenja kretanja situacija se nije popravila ni nakon lockdowna. Velike gubitke u sektoru nije ublažio ni porast internetske prodaje, a najveći problemi zabilježeni su u mediteranskim zemljama u kojima turizam ima visoki udio u BDP-u.

Iako je turistička sezona ublažila veliku štetu i katastrofične prognoze pa su hrvatski vinari zabilježili manji pad prodaje od prosjeka, s obzirom na mjere koje su upravo na snazi teško je bilo što predvidjeti, istaknuto je na međunarodnoj online konferenciji ''ITER VITIS – konkurentno i sigurno''.

Uloga turizma u ruralnom području važnija nego ikada

"Proći će godine dok se turistička industrija ne oporavi od posljedica uzrokovanih pandemijom i jedno je sigurno: neke novostečene navike nikad se neće vratiti na staro", istaknula je Dijana Katica, predsjednica Hrvatske udruge za turizam i ruralni razvoj "Klub članova selo“, koja je u suradnji sa Zajednicom društava turističkih vodiča Hrvatske, Vinarsko vinogradarskom udrugom Zagrebačko vinogorje i Hrvatskom udrugom za turističke i kulturne rute "Tur Kultur" te uz potporu Grada Zagreba i TZ Grada Zagreba, organizator konferencije. 

Prema njoj, ako želimo gledati pozitivno ovo nas vrijeme potiče na održivi razvoj i brže promjene iz masovnog prema individualnom turizmu. Posebno će se cijeniti turistički proizvodi u ruralnim područjima, održivost, individualni pristup, povratak tradiciji i prirodi, a u tom kontekstu i vinski turizam koji je više od prodaje vina. Uz pravilno planiranje i široko lokalno sudjelovanje vinski turizam, naglasila je može biti pokretač održivog ruralnog razvoja.

Turistička sezona ublažila je pad potrošnje vina, no brojke nisu dobre (Foto: M. Petković)

Uloga turizma u ruralnom području u kontekstu pandemije važnija je nego ikad, navela je i Nikolina Brnjac, ministrica turizma i sporta. Razvojem kvalitetne ponude i proizvoda omogućit će se produljenje sezone i proširenje ponude, osobito prema ruralnim destinacijama, što će implementirati i u novi strateški okvir kojim definiraju buduće desetogodišnje razdoblje razvoja inovativnog, otpornog i održivog turizma.

"Imamo sve preduvjete da Hrvatsku istaknemo kao održivu destinaciju ruralnog turizma s kvalitetnom cjelogodišnjom ponudom, te da iz ove pandemije izađemo kao konkurentnije turističko odredište'', zaključila je ministrica. 

Kristijan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice, poručio je da su konkurentnost i sigurnost čimbenici koji će u budućem razdoblju biti i najvažniji u određivanju turističkih tijekova i rezultata. Navedeno, rekao je, možemo potvrditi i na primjeru naše zemlje koja je, na temelju dobre epidemiološke situacije i generalne percepcije kao sigurne destinacije, u ovoj izazovnoj godini ostvarila jedan od najboljih turističkih rezultata na Mediteranu.

 Za kušaone vina 8,8 milijuna eura

"Sinergijsko djelovanje vinarstva odnosno poljoprivrede i turizma ključ je njihovog dodatnog razvoja – s jedne strane promovirati hrvatska vina na stranim tržištima, kao i krajeve u kojima nastaju, te s druge strane širiti proizvodnju na nepoljoprivredne djelatnosti odnosno obogaćivanje turističke ponude razvojem ruralnog turizma", rekao je Zdravko Tušek, državni tajnik u Ministarstvu poljoprivrede. 

Na taj način jačamo i širimo spektar distribucijskih kanala za naša vina, što se, smatra tajnik, pokazalo izuzetno važnim s obzirom na tržišne poremećaje te probleme s prodajom i viškovima uslijed širenja bolesti COVID-19. U sklopu Programa ruralnog razvoja potiče se upravo razvoj nepoljoprivrednih aktivnosti u ruralnim područjima, na taj način se stvaraju nova radna mjesta i stječu nova znanja i vještine, čime se sprječava depopulacija tih prostora.

Sinergijsko djelovanje vinarstva odnosno poljoprivrede i turizma ključ je njihovog dodatnog razvoja – s jedne strane promovirati hrvatska vina na stranim tržištima, kao i krajeve u kojima nastaju, te s druge strane širiti proizvodnju na nepoljoprivredne djelatnosti odnosno obogaćivanje ponude razvojem ruralnog turizma, rekao je Tušek. 

Istaknuo je kako je takvih pozitivnih primjera svakim danom sve više. Kao potpora ulaganjima u nepoljoprivredne aktivnosti u ruralnim područjima do sada je odobren 621 projekt u ukupnom iznosu odobrene potpore većem od 280 milijuna eura. Od toga je u sektoru turizma 363 projekata ukupne vrijednosti odobrene potpore od 168 milijuna eura, od čega su 23 vezana uz ulaganja u vinski turizam (kušaonice) s odobrenom potporom od 8,8 milijuna eura.

Potrošnja vina pala za 50 posto

Potpredsjednik HGK za poljoprivredu i turizam dr.sc. Dragan Kovačević rekao je da gotovo sve hrvatske vinarije više od 70 posto svoje prodaje realiziraju kroz turističku sezonu.

"Kolika je ovisnost potrošnje o turizmu najbolje govori podatak da smo u prvih 11 mjeseci sa 7,7 milijuna dolazaka i 54 milijuna noćenja zabilježili pad u odnosu na isto razdoblje 2019. za 62, odnosno 50 posto, a što je ujedno i podatak za prosječni pad prodaje vina", istaknuo je Kovačević te dodao kako se unatoč krizi moramo okrenuti budućnosti te da ohrabruje podatak da smo u 2019. povećali izvoz vina više cjenovne kategorije, buteljiranih i pjenušaca koji u strukturi izvoza čine gotovo 95 posto.

Konferencija je održana online (Foto: M. Petković)

Najviše vinograda imaju Španjolci, najviše vina proizvedu Talijani, a najviše od njega zarade Francuzi. Njemačka, Velika Britanija i Amerika najveći su uvoznici, a kada je o uvozu riječ, zanimljiv je podatak da gotovo svaka druga boca nije proizvedena u zemlji u kojoj se popije.

Ove zanimljive podatke otkrio je dr. sc. Edi Maletić, profesor na Agronomskom fakultetu u Zagrebu, a Emanuela Panke, predsjednica Europske kulturne rute Iter Vitis i Stefano Dominioni, direktor Europskog instituta za kulturne rute Vijeća Europe govorili su o važnosti kulturnih ruta za održivi turizam te promociju i brendiranje destinacije.  


Tagovi

Vinski turizam Iter Vitis Potrošnja vina Pandemija Dijana Katica Nikolina Brnjac Kristjan Staničić Zdravko Tušek Draga Kovačević Edi Maletić


Autor

Marinko Petković

Više [+]

Dugogodišnji novinar s diplomom Fakulteta političkih znanosti u Zagrebu koji prati poljoprivredu i prehrambenu industriju. Danas na iste teme izvještava za brojne domaće medije. Predsjednik Zbora agrarnih novinara pri HND-u.

Izdvojeni tekstovi

Izdvojen oglas

KLUB

Tisuće španjolskih poljoprivrednika prosvjedovalo u Madridu: Guše nas pravila ZPP-a

Tisuće španjolskih poljoprivrednika i jučer su, 17. ožujka, prosvjedovali u središtu Madrida.  Kako piše dw.com, u centar glavnog grada stigli su sa stotinama traktora, z...

Više [+]