U rumunskoj luci na Crnom moru, brod Lejdi Maria spreman je da ukrca svoje putnike, hiljade ovaca koje po najvećoj žegi treba prevesti u Libiju za praznik Kurban-bajram.
Uprkos upozorenju Evropske unije i potresnim snimcima ovaca koje teško podnose vrućinu i bore se za vazduh na putovanju iz Australije do Bliskog istoka prošle godine, Rumunija nastavlja da izvozi stoku po letnjim vrućinama. Upravnik luke Midia kaže da su uslovi na brodu Lejdi Maria (Lady Maria), koji pod tanzanijskom zastavom plovi morima više od 50 godina, "slični hotelu s pet zvezdica", piše Euroactiv.
Aktivisti za zaštitu životinja brodove za prevoz stoke, a njih svake godine iz Midije isplovi sto, nazivaju "brodovima smrti".
"Pitanje je koliko će ovaca uginuti tokom ovog putovanja", rekao je Gabriel Paun iz udruženja "Animals International", i osudio tu, kako kaže, "preteranu patnju" i podsetio na incident iz 2015. kada je hiljade ovaca izvezenih iz Rumunije u Jordan uginulo od žeđi ili su doslovno žive skuvane tokom putovanja.
Putovanje iz Rumunije do Zaliva može potrajati nekoliko nedelja. Rizik je ove godine posebni velik jer Kurban-bajram, muslimanski praznik kada se žrtvuju životinje, pada usred avgusta. Zbog toga je i povećan izvoz stoke iz Rumunije.
Aktualni poverenik Evropske komisije za zdravlje i sigurnost hrane Vitenis Andriukaitis zatražio je prošli mesec da Bukurešt zaustavi transport 70.000 ovaca do Zaliva zbog najavljenih "ekstremnih temperatura".
Komisiji je dao uptstva da napravi reviziju rumunskog poslovanja i Bukureštu zapretio pokretanjem postupka ako se otkrije kršenje pravila o zaštiti životinja tokom prevoza. Istovremeno, ministar poljoprivrede Petre Daea tvrdi da se Rumunija "strogo pridržava pravila".
Ipak, provera više nema jednom kada brodovi isplove iz rumunskih luka, iako evropska uredba iz 2005. propisuje provere tokom putovanja.
Rumunija se priključila Evropskoj uniji 2007. i jedna je od njenih najsiromašnijih članica, ali je treći uzgajivač ovaca u EU-u nakon Britanije i Španije i najveći izvoznik. Ta je zemlja 2017. i 2018. izvezla ukupno dva miliona ovaca, većinom u Jordan, Libiju i Liban. Prihodi su joj u 2017. iznosili 430 miliona evra, prema statističkim podacima "UN Comtradea".
Tržište cveta, u februaru je Bukurešt sklopio sporazum o prodaji 200 hiljada ovaca zalivskim zemljama i nada se da će s vremenom da proda dva miliona ovaca godišnje samo Ujedinjenim Arapskim Emiratima.
Lokalni uzgajivači zavise od izvoza, jer ovčetina nije jako popularna u Rumuniji.
"U Rumuniji ih jedino prodajemo pre Uskrsa. Ostatak godine izvozimo, najviše Jordanu i zalivskim zemljama", rekao je Florin Dragomir, uzgajivač iz središnje regije Sibiu, poznate po kvaliteti mesa i mlečnih proizvoda. Dragomir ima 1.500 ovaca i ne mari što se ovce muče u letnjem transportu.
Agrozoomed, jedan od najvećih rumunskih uzgajivača koji izvozi između 70.000 i 100.000 ovaca svake godine, kaže da su uslovi na brodovima "vrlo dobri". "Neko je stvorio skandal zbog vlastitih interesa", rekao je neimenovani zvaničnik kompanije.
Glavno rumunsko udruženje uzgajivača stoke i izvoznik Acebop priznaje da su potrebne promene kako bi se sprečilo mučenje životinja.
"Predložili smo zakon kojim će se suspendovati prevoz stoke kada temperature pređu 30 stepeni i svaki brod će morati da ima veterinara", rekla je predsednica Acebopa Mari Pana (Mary Pana), koja se nada da će se zakon usvojiti ove jeseni, navodeći da mora u hitnu proceduru, jer će u slučaju sankcija EU-a penale morati da plate poljoprivrednici, a ne vlasti.
Australija je prošle godine bila primorana sprovesti reforme u izvoznoj trgovini nakon što su aktivisti za zaštitu životinja s brodova objavili videozapise izmučenih ili mrtvih ovaca skučenih u malim, smrdljivim torovima prekrivenih izmetom.
Po novim pravilima izvoznici će morati da povećaju teretni prostor za ovce do 39 odsto, zavisno od sezonske temperature, a nezavisni posmatrači moraće da putuju na svim brodovima koji prevoze stoku.
Aktivisti za zaštitu životinja traže, ipak, zabranu izvoza živih životinja.
Tagovi
Autorka