Zadnje aktivnosti

Zadnje aktivnosti korisnika mogu vidjeti samo registrirani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu vidjeti samo registirani korisnici.
Za potpune funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Trimble CFX-750
  • 29.04.2021. 14:00
  • Osječko-baranjska, Karanac

OPG Šandor Sabo: Autopilotom do brže sjetve više redova i manje umora

Sad mogu pustiti da traktor ide zacrtanom linijom, a ja se okrenuti i gledati stroj iza kako radi, kaže Šandor Sabo koji već treću sezonu koristi autopilot Trimble CFX-750 zahvaljujući kojemu postiže preciznost +/- 2,5 centimetra.

Foto: Jerković d.o.o.
  • 1.486
  • 403
  • 0

Prve je redove ovogodišnje sjetve kukuruza baš "kao po špagi" ovih dana zasijao Šandor Sabo, poljoprivrednik iz Karanca koji ukupno obrađuje 700-800 hektara.

Inače u plodoredu su mu osim merkantilnog i silažnog kukuruza i pšenica, pivarski i stočni ječam, suncokret, te uljana repica. Žao mu je, kaže, šećerne repe, koju su također sijali, ali zbog male otkupne cijene više ne. 

Svojedobno je u plodored pokušao ubaciti i soju, ali nije ostvarivao zadovoljavajuće prinose. Naime, usjev bude prekrasan, ali kad treba zametati plodove, podbaci. "Soja voli ritsku crnicu, odgovara joj čak i magla u kotlinama, tako da ne uspijeva na višim položajima kakvi su naši“, pojašnjava ovaj baranjski poljoprivrednik.

Autopilot za veću profitabilnost

Što se tiče borbe s tržištem, radi nešto unaprijed ugovorene proizvodnje za poznatog kupca, kao primjerice silažni kukuruz za bioplinska postrojenja Belja, a s nešto robe ide i samostalno na tržište. 

"Imamo vlastito podno skladište pa možemo čekati bolju cijenu. Tako se recimo prošle godine moglo s kukuruzom, jer je bio suh“, ističe naš domaćin koji za povećanje profitabilnosti u proces proizvodnje uvodi i nove tehnologije, pa mu je tako ovo već treća sezona da u sjetvi koristi autopilot Trimble CFX-750 zahvaljujući kojemu postiže preciznost +/- 2,5 centimetra. Preciznost i brzina sjetve posebno su važni za prevrtljivog proljetnog vremena kad se treba iskoristiti svaka prilika i "uglaviti" sjetva u par dana između dvije kiše.

Šandor Sabo koristi autopilot već treću sezonu sjetve (Fotot: Renata Prusina)

"Na prosječnoj tabli od 30 do 40 hektara ovim sustavom, zbog tih par centimetara razlike u svakom redu, sigurno izvučem i ukupno više redova nego kad smo sijali sami. A i vremenski je brže“, kaže i slikovito pojašnjava da je u "običnoj" sjetvi, uz česta ometanja mobitela zbog kojih je imao zastoje, dnevno zasijao dvostruko manje. 

Više vremena za nadzor priključka

"Nekad ti dok siješ zazvoni mobitel, pa se moraš javiti, i čim ga uzmeš, već izgubiš pravac, pa to više nije to. Posebno ako su u pitanju kulture koje treba kultivirati, pa tu ravan pravac ima veliku važnost. Sada i kultivaciju radimo s navigacijom pa nema posječenih ili oštećenih biljaka“, ističe i dodaje kako osim kultivacije i sjetve, s autopilotom rade i tanjuranje, prašenje strništa, zatvaranje brazde... 

"Ma sve osim oranja", naglašava i dodaje da je uz preciznost, jedan od najvažnijih razloga zašto se odlučio za autopilot što praktično sve radi sam, pa si je želio olakšati posao. "Kad smo bili non-stop napeti, morali smo se tata i ja mijenjati u sjetvi. Sad ne moram biti toliko skoncentriran pa se puno manje umaram“, ističe ovaj poljoprivrednik iz Karanca i dodaje kako s ovim sustavom ne mora brinuti je li magla ili nije, je li dan ili noć, pa je nerijetko znao raditi i do 2-3 ujutro. 

"Još jedna prednost je da sad mogu pustiti da traktor ide zacrtanom linijom, a ja se okrenuti i gledati stroj iza kako radi. Puno puta nam se prije znalo dogoditi da nam padne lanac na jednoj sjetvenoj bateriji 12-redne mehaničke sijačice, a to ne primijetiš, pa tako "siješ" jedno vrijeme prazan red“, kaže Šandor koji sada ovakve poteškoće odmah uoči i ukloni, jer ogledom stalno kontrolira sijačicu s obzirom da ne mora gledati pravac vožnje. 

Jednostavno rukovanje

Na pitanje je li bilo teško svladati ovu tehnologiju, kaže da mu je trebala početna obuka stručnog tima tvrtke Jerković d.o.o. koji su zastupnici Trimble autopilota na hrvatskom tržištu, nakon koje je sve dalje jednostavno. 

Nakon prvog prohoda sustav dalje sam postavlja redove automatski

"Trebala nam je pomoć da savladamo unošenje podataka i postavljanje parametara, jer je primjerice trebalo izmjeriti dužinu, širinu i visinu priključnog stroja, međuosovinski razmak odnosno tragove kotača traktora i slično, no poslije obuke smo znali i sami odrediti zahvat stroja“, kaže Sabo i dodaje kako je sustav prilično jednostavno napravljen pa ga se brzo može savladati. Naime, za svaku se novu njivu otvara "novo polje2 i za njega unose novi podaci, radi se prvi prohod jednog reda A-B linije kako bi se zadale postavke, a sustav dalje automatski određuje redove sam. 

"Onda kad ponovno ulazimo u istu njivu za recimo kultivaciju, povučemo iz memorije sve njene parametre zabilježene u sjetvi, pa po njima traktor dalje ide automatski. To nam se pokazalo toliko dobro, da moj 65-godišnji otac sad ne želi raditi s traktorom bez autopilota“, kaže ovaj simpatični Baranjac ističući kako navigaciju primjenjuju na četiri od desetak traktora koja osim u sjetvi i kultivaciji koriste i u gnojidbi i zaštiti bilja. 

No žele ići i korak dalje u preciznu poljoprivredu. 

"Vidjet ćemo, možda preko fondova, kako možemo u nadogradnju sustava s recimo isključivanjem sjetvenih sekcija radi izostanka preklapanja redova. Kupili bismo sijačicu s ISOBUS-om a onda i takav rasipač gnojiva i prskalicu... da sve kompletiramo i zaokružimo tako da maksimalno iskoristimo prednosti precizne poljoprivrede i da sve to skupa ima smisla“, zaključuje Šandor. 

Nadogradnja točnosti i funkcionalnosti

Da je moguća nadogradnja potvrđuju i iz tvrtke Jerković pojašnjavajući kako je Trimble CFX-750 napredni GNSS (GPS + GLONASS) navigator u poljoprivredi koji se koristi za ručno navođenje ili automatsku navigaciju uz Trimble Autopilot, EZ-Pilot ili EZ-Steer sustav. 

Osim osnovnih navigacijskih funkcija, ovaj standardni model ima i naprednu funkciju Trimble xFill™ koja omogućava neprekidan rad u slučaju gubitka signala s bazne stanice ili VRS mreže permanentnih stanica. Naš je pak poljoprivrednik iz Karanca zainteresiran za funkciju kontrole rada rasipača mineralnog gnojiva, prskalica i sijačica. 

Nadogradnja sustava dat će više funkcija i veću preciznost

"S Trimble Field-IQ sustavom ili povezivanjem s kompjuterima brojnih proizvođača strojeva omogućava automatsko uključivanje odnosno isključivanje sekcija priključnog stroja čime se postiže smanjeno preklapanje pri gnojidbi, prskanju i sjetvi“, pojašnjava voditelj prodaje Pavle Marić i dodaje kako sustav ima varijabilno doziranje inputa, memoriju podataka o parcelama, kartiranje granica i objekata na parcelama, izračunavanje površina parcela, izvještavanje o izvedenim operacijama te bežični prijenos podataka o parcelama i operacijama pomoću sustava Trimble Connected Farm. 

Dodajmo na kraju i kako je primjena Trimble navigacije u žetvi praktična, između ostaloga, jer omogućava i praćenje prinosa te postotka vlage žetvene mase na kombajnima. 

Ako želite koristiti Trimble CFX-750 samo za manualno navođenje, uz mogućnost buduće nadogradnje, idealno rješenje je Trimble CFX-750 LITE. Identičnog je hardvera kao standardni model, ali su opcije automatskog upravljanja i kontrole radnih strojeva zaključane”, zaključuje na kraju Marić i dodaje kako je ne samo nadogradiva već i cjenovno povoljnija varijanta navigatora.


Fotoprilog


Tagovi

Šandor Sabo Proljetna sjetva Trimble Pavle Marić Autopilot Sustav automatskog navođenja Sjetva kukuruza


Autorica

Renata Prusina

Više [+]

Diplomirana inženjerka agronomije s dugogodišnjim novinarskim i uredničkim iskustvom. Članica nekoliko novinarskih asocijacija među kojima je i TotY. Osim svojim perom, voli bilježiti i objektivom.


Partner

Izdvojeni tekstovi

Izdvojen oglas

KLUB

Stiglo nam je astronomsko proljeće. Jedna zanimljivost: sve do 2050. godine počinjat će 20.3. Između 2050. i 2100. godine naizmjence 19. i 20. ožujka, a tek nakon 2100. se početak proljeća opet vraća na 21. ožujka, piše na FB stranici Kad ć... Više [+]