Zadnje aktivnosti

Poslednje aktivnosti korisnika mogu videti samo registrovani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu videti samo registrovani korisnici.
Za kompletne funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Asocijacija potrošača Srbije
  • 14.07.2015. 16:00

U Srbiji hrana od marta poskupela četiri odsto

Prema monitoringu cena koji je provela Asocijacija potrošača, u Srbiji je hrana od marta do juna 2015. poskupela za četiri odsto.

Foto: depositphotos.com
  • 68
  • 2
  • 0

Hrana je od marta do juna 2015. poskupela za četiri odsto, pa za potrošačku korpu građani izdvajaju 200 dinara više nego pre dva meseca, pokazao je monitoring cena na uzorku od 54 prehrambenih namirnica, koji je organizovala Asocijacije potrošača Srbije (APOS).

Cene mleka i mlečnih proizvoda miruju, a svinjsko meso je za čak 20 odsto skuplje nego u martu. Isti prosečan nivo rasta cena, kako dodaju, zabeležen je i u martu kad je korpa poskupela u odnosu na novembar 2014. godine.

Brašno, testenine i žitarice poskupele su u proseku za osam odsto. Kukuruzno i pšenično brašno plaćamo 10 dinara više nego u martu, navode u APOS-u.

Prerađeno, smrznuto i sveže povrće skuplje je za čak 12 odsto. To se odnosi na krompir, luk, zatim pasulj, šampinjone, ali i zamrznute, konzervirane i prerađene proizvode - mešano povrće, grašak i boraniju, odnsono sok od paradajza i krastavac u tegli.

Suhomesnati proizvodi, kao i mesne prerađevine poskupele su takođe za osam odsto u proseku. Šunke i kobasice plaćamo više za 100 dinara nego pre nepuna dva meseca.

Oslić i filet soma koštaju od 30 do 50 dinara više nego u martu, dok je smznuta i konzervisana riba u ukupnom proseku poskupela za četiri odsto.

Kada je sveže meso u pitanju primetna je taktika kojom se služe trgovinski lanci - "smanji cenu na jednom mestu, a povećaj na drugom", tvrde u APOS-u. Tako je sada svinjsko meso skuplje za 20 odsto nego u martu, dok je juneće i sveže pileće meso pojeftinilo za isti procenat u istom periodu. U prilog ovoj tezi, dodaju u tom udruženju, ide činjenica da se isto dogodilo i u martu u odnosu na novembar 2014. kada je svinjetina pojeftinila, a piletina poskupela.

Za razliku od perioda između novembra prošle i marta ove godine cene mleka, mlečnih proizvoda su, ili ostale iste ili čak beleže blaga pojeftinjenja. Isto se odnosi i na namirnice kao što su: so, jaja, margarini, majonez i kečap.

Najjeftinije u Beogradu, najskuplje u Nišu

Kada se uporede najveći gradovi u Srbiji, ponovila se praksa - što je veća konkurencija cene su niže. Korpu sačinjenu od istih namirnica, najjeftinije plaćaju potrošači u Beogradu, sledi Novi Sad, dok je ovoga puta najskuplji bio Niš. To je razlika od monitoringa sprovedenog u martu kada je ovaj grad bio povoljniji od Novog Sada.

Za upoređivanje cena po gradovima uzet je uzorak od 60 istih namirnica, jer je za njih postojalo preklapanje. Analiza je pokazala da međusobne razlike zavise i od grupa proizvoda. Tako na primer, za korpu prosečne vrednosti od 1.000 dinara, u kojoj su proizvodi iz grupe: brašno, pirinač, testenine i peciva Nišlije će platiti 1.060 dinara, dok će potrošači u Beogradu izdvojiti 940 dinara. Nišlije plaćaju najskuplje i suhomesnate proizvode, kao i osnovne životne namirnice u koje spadaju ulje, jaja, šećer, so, voda, sokovi i drugo.

U Novom Sadu su najnepovoljnije cene namirnica u koje spadaju mleko i mlečni proizvodi, kao i zamrznuta i konzervirana roba uključujući povrće i ribu. S druge strane, u Novom Sadu je povoljnije sveže juneće, svinjsko i pileće meso. Jedino je u ovoj grupi namirnica Beograd skuplji u odnosu na ostala dve grada.

Monitoring cena je rađen tokom juna u marketima u Novom Sadu, Beogradu i Nišu. Proveravane su cene u trgovinskim lancima: Dis, Idea, Maksi, Merkator, Roda, Tempo i Univereksport. Namirnice su istog proizvođača i iste količine, odnosno veličine pakovanja, izuzev u slučaju kada je tražen najpovoljniji artikal u ponudi. Proveravane su samo redovne cene, bez trenutnih akcijskih ponuda jer to, ističu u APOS-u, rezultatima istraživanja daje verodostojnost.

Monitoring cena je rađen kao aktivnost na projektu - APOS "Potrošač - investitor na tržistu" koji je finansirala Ambasada SAD.

Foto: depositphotos.com; tonodiaz


Izvori

Tanjug


Tagovi

Monitoring cena Novi Sad Beograd Niš Hrana Potrošačka korpa Asocijacija potrošača Mleko Brašno Meso Voće i povrće Suhomesnati proizvodi APOS