Zadnje aktivnosti

Zadnje aktivnosti korisnika mogu vidjeti samo registrirani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu vidjeti samo registirani korisnici.
Za potpune funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Geografska oznaka
  • 12.10.2020. 12:00

Geografska oznaka sve više dobiva na važnosti - EU ju promiče na svim kontinentima

Oznake pružaju dodatnu vrijednost proizvodima, privlače, ali i informiraju potrošače. Svakim danom ih je sve više.

Foto: Depositphotos/viki2win
  • 212
  • 210
  • 0

Od švicarskog sira Gruyère, preko talijanskog Aceta balsamica do meksičke Tequile, geografske i oznake izvornosti sve više se mogu naći na proizvodima u brojnim trgovinama diljem svijeta. One pružaju dodatnu vrijednost proizvodima, privlače, ali i informiraju potrošače.

Već dugi niz godina svi trgovinski sporazumi koje je zaključila EU uključuju zaštićene oznake, koje su, ustvari, preduvjet sklapanja bilo kakvog ugovora kada je riječ o hrani. Doduše, nemaju sve članice isti interes. Dok Italija na svom popisu ima već 800 proizvoda, Estonija nije toliko ambiciozna i ima samo jednu.

Proizvodi s oznakom zemljopisnog podrijetla postižu dvostruko veću prodajnu vrijednost

No, ne zaostaju ni druge zemlje.

EU pomaže Africi

Kada je riječ o afričkom kontinentu, Francuska i Italija zemlje su koje se najviše ističu što se tiče promidžbe oznaka na proizvodima koji dolaze iz tog dijela svijeta. Tako je u periodu od 2008. do 2013. godine Francuska razvojna agencija donirala deset milijuna eura u tu svrhu, piše ouest-france.

"Pokušavamo širiti kulturu geografskih oznaka, posebno u zemljama u razvoju u kojima je poljoprivreda najvažnija za lokalno gospodarstvo“, objašnjava direktor francuske riznice Jonathan Gindt.

Indija, Pakistan, Šri Lanka, Tajland, Kenija, Jamajka i druge zemlje također su zahvaljujući EU svoje proizvode zaštitile i omogućile prodaju diljem svijeta. 

Važno je napomenuti kako su talijanski i francuski prehrambeni proizvodi poznati diljem svijeta zahvaljujući zaštićenim oznakama zemljopisnog podrijetla (ZOZP), a na svojoj etiketi ju nosi 85% vina koje izvozi Francuska. 

EU i Kina potpisale povijesni sporazum o zaštiti EU oznaka zemljopisnog podrijetla

Podsjećamo još i kako je Kina s EU potpisala bilateralni sporazum od zaštiti 100 proizvoda kineskog porijekla u EU, ali isto toliko i europskih u Kini.

Lista EU proizvoda sa ZOZP, a koji će se naći u Kini uključuje proizvode kao što su Cava (španjolsko vino), Champagne, Feta, Irski viski, Münchener Bier, Ouzo (grčko alkoholno piće), Polska Wódka, Porto, Prosciutto di Parma i Queso Manchego (španjolski sir). 

U SAD marka jedino bitna

Zapravo, sveti gral za EU bio bi multilateralni sporazum o ovom načinu označavanja sa Svjetskom trgovinskom organizacijom (WTO). No, dogovori su zastali, a SAD je blokirao svaki napredak po tom pitanju. 

"Dosta se razilazimo sa Sjedinjenim Državama po pitanju etiketiranja. Njihov je fokus usmjeren samo na marke. Moram istaknuti da je za proizvođače preko Atlantika zakon koji štiti ovakve oznake jedanak gubitku udjela na izvoznom tržištu. Ako neka zemlja npr. zaštiti naziv Parmezan, tada ga američki mliječni divovi ne mogu izvesti pod tim imenom", pojašnjava Thual.

Odzvonilo američkim sirarima - više neće moći koristiti nazive europskih sireva? 

No, u posljednje vrijeme napredak je ipak postignut, a riječ je o Ženevskom aktu iz Lisabonskog sporazuma koji je stupio na snagu u veljači ove godine. 

Ženevski akt koji je usvojen još 20. svibnja 2015. u  postupku revizije spomenutog sporazuma normira međunarodnu registraciju oznaka izvornosti (ZOI), ali i ZOZP-a kroz jedinstveni postupak registracije pri Svjetskoj organizaciji za intelektualno vlasništvo (WIPO) i omogućuje i međunarodnim organizacijama, uključujući Europsku uniju, da postanu ugovorne stranke.  

One su dužne na svojim državnim područjima zaštititi oznake proizvoda drugih ugovornih stranaka koje su priznate i zaštićene kao takve u zemlji podrijetla i registrirane u Međunarodnom uredu WIPO-a.

Sve više zaštićenih oznaka u EU 

U svakom slučaju, u posljednje vrijeme možemo vidjeti kako EU gotovo svakim danom dodjeljuje ove etikete proizvodima iz zemalja članica. Posljednji takav je i hrvatski, odnosno Varaždinski klipič. Treba napomenuti da se nedavno ovom popisu pridružio i Brački varenik. 

Varaždinski klipič 27. hrvatski proizvod zaštićen na razini EU

Podsjećamo, proizvođači, potrošači, nacionalna tijela, tvrtke kao i istraživači mogu lako pristupiti informacijama o svim zemljopisnim oznakama, uključujući njihov status u javnoj bazi podataka "eAmbrosia - registru geografskih oznaka EU", koja je pokrenuta u travnju 2019.


Tagovi

Geografska oznaka Europska unija Bilateralni sporazum Afrika Ženevski akt


Autorica

Lucija Bencaric

Više [+]

Magistra agroekonomike. Rado istražuje novosti u poljoprivredi.

Izdvojeni tekstovi

Izdvojen oglas

KLUB

Stiglo nam je astronomsko proljeće. Jedna zanimljivost: sve do 2050. godine počinjat će 20.3. Između 2050. i 2100. godine naizmjence 19. i 20. ožujka, a tek nakon 2100. se početak proljeća opet vraća na 21. ožujka, piše na FB stranici Kad ć... Više [+]