Zadnje aktivnosti

Zadnje aktivnosti korisnika mogu vidjeti samo registrirani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu vidjeti samo registirani korisnici.
Za potpune funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

• Salata iz svemira
  • 14.03.2020. 15:00

Astronauti uzgojili zelenu salatu u svemiru – rezultati iznenađujući

Istraživači su analizirali ovo popularno povrće uzgojeno na svemirskoj stanici i osim što su utvrdili da je sigurna za jelo, ustanovili su i da na njoj nema tragova mikroba koji izazivaju bolesti te da je jednako hranjiva kao i ona uzgojena na Zemlji.

Foto: YouTube/NASA Johnson
  • 302
  • 23
  • 0

NASA je početkom mjeseca objavila video na kojem se vide astronauti koji kušaju salatu koju su uzgojili sami, u svemiru. Kako piše CNN, to je prvi put da su uživali u plodovima svog rada. Na snimci iz 2015. godine se vidi njihovo zadovoljstvo jer je salata crvenog lista zapravo ukusna. Istraživači koji su proveli eksperiment objavili su rezultate u kojima zaključuju da je ova salata i sigurna za jelo.

Prvi eksperiment pokrenuli su u svibnju 2014. godine, nedugo nakon pokretanja NASA-inog prvog sustava za proizvodnju cvijeća, a komore za uzgajanje su dostavljene u svemirsku stanicu. Ubrana salata je zamrznuta i poslana u svemirski centar Kennedy na analizu gdje su napravljeni svi potrebni testovi.

Od tada se na svemirskoj stanici uzgaja mnoštvo zelenila i povrća koje konzumiraju astronauti.

Salata iz svemira bez mikroba i hranjiva kao da je uzgojena na Zemlji

"Bili smo iznenađeni koliko su astronauti uživali u uzgoju i jedenju svježe salate", rekla je Christina Khodadad, autorica studije i istraživačica u NASA-inom Svemirskom centru Kennedy na Floridi. "Sposobnost uzgoja hrane u održivom sustavu koji je siguran za konzumaciju postat će presudna kako NASA kreće na dulje misije. Ovo se povrće može uzgajati i konzumirati svježe, koristeći malo resursa", nadodala je.

Ovo je važno stoga što se astronauti u svemiru hrane gotovim jelima poput suhog voća, orašastim plodovima, kikirikijem, piletinom, govedinom i škampima, a ni jedna salata ne može biti prerađena kako bi mogla preživjeti put do nulte gravitacije. Budući da u gotovim jelima nedostaju neki vitamini i hranjive tvari, uključujući kalij i vitamine C, B1, K važna je mogućnost uzgajanja svježe hrane u svemiru.

"Astronauti će u budućnosti morati biti neovisni o Zemlji", tvrdi NASA, a ovo je korak naprijed prema uzgajanju povrća u svemiru.

Svemirski vrt nazivaju "Veggie", a velik je kao kovčeg

"Veggie" je postao nadimak za sustav proizvodnje povrća u svemiru, naime on je velik koliko i jedan prosječan kovčeg pa u njemu može rasti šest biljaka. One rastu iz sterliziranog sjemena koje je ugrađeno u jastučiće, čija je podloga kalcinirana, na bazi gline te sadrže gnojiva. U njima se voda i hranjive tvari jednako raspoređuju oko korijena, a tu je i ventilator koji osigurava jednaku distribuciju zraka.

Bez ove jastučaste strukture, korijenje bi bilo potopljeno ili bi se osušilo jer se voda u svemiru na ponaša kao na Zemlji već se pretvara u mjehure. Ovako se ona zadržava u okviru jastučića. Biljka raste jer reagira na specijalno purpunocrveno svjetlo koje se nalazi iznad nje.

Zahvaljujući ovom otkriću astronauti sada mogu uzgajati kineski kupus, senf salatu, crveni ruski kelj, tri vrste zelene salate i ciniju. Povrće mogu ubrati, oprati i jesti kao salatu, ali trenutno nisu otkrili uvjete da ga ondje i skuhaju. "Veggie nam je pokazao da možemo uzgajati biljke u svemiru slično kao i na Zemlji", rekla je vodeća znanstvenica ovog sitraživanja Gioiaa Massa nakon uspješno provedenog eksperimenta.

Razina nekih elemenata viša kod biljaka iz svemira

NASA je bila zabrinuta hoće li povrće uzgojeno u svemiru biti ispravno za jelo, jer je nastalo u području koje je pod djelovanjem radijacije. Osim toga, znanstvenike je zanimalo hoće li se na površini biljaka formirati štetni mikrobi kojima bi se astronauti mogli zaraziti ukoliko bi pojeli biljku. Mikrobiološka testiranja su dio sigrnosti hrane na Zemlji, ali još nisu postojala niti su provedena za svemirske biljke.

Kako bi se osigurala kontrola eksperimenta, biljke su uzgajane u sličnim uvjetima na Zemlji. Temperatura, količina CO2 i vlaga zabilježeni na svemirskoj stanici simulirani su u Svemirskom centru Kennedy. Biljke su se uzgajale između 33 i 56 dana, s 24 do 72 sata zakašnjenja na našem planetu zbog pokušaja da se uspostave uvjeti kao u svemiru.

Prilikom provođenja nekih eksperimenata između 2014. i 2016. godine ispostavilo se da je razina kalija, natrija, fosfora, sumpora i cinka bila viša kod biljaka uzgajanih u svemirskoj stanici nego kod onih koje su rasle na Zemlji. Ipak, ispostavilo se da zelena salata na Zemlji i u svemiru ima istu količinu antioksidansa. Isto je bilo i s fenolima koji se nalaze u rajčici i jabukama, a imaju protuupalna, antikancerogena i antivirusna svojstva.

Salata iz svemira nema bakterija kao ona na Zemlji

Kada je tim znanstvenika proučavao korijenje i listove zelene salate uzgajane u svemiru, pronašao je mikrobe slične onima koji su postojali na ovoj biljci na Zemlji. Ovo je bilo neočekivano jer svemirska stanica ima svoje jedinstvene mikrobe. Ovi mikroorganizmi nisu u vezi s patogenima i na ovom povrću nisu nađene bakterije E. coli, salmonele i stafilokoka, koje se mogu naći na nekom povrću na Zemlji. Gljivice i plijesan također su otkriveni na zelenoj salati iz svemira, ali u normalnim granicama koje ljudi mogu jesti, što je zaključeno na osnovi njihove količine na ovoj namirnici na Zemlji.

"Međunarodna svemirska stanica služi za ispitivanje buduće dugotrajne misije, a ove vrste testova pomažu u proširivanju broja biljaka koji se mogu učinkovito uzgajati u mikrogravitaciji", rekla je Massa."Budući testovi proučit će druge vrste lisnatih kultura, kao i sitno povrće poput paprike i rajčice, kako bi se osigurao dodatak svježih proizvoda za prehranu astronauta.", zaključila je.

Astronauti bi uskoro mogli uzgajati rajčicu u svemiru

U videu pogledajte kako je izgledalo kada su astronauti Scott Kelly, Kjell Lindgren i Kimiya Yui kušali salatu u svemiru:

Video: YouTube/NASA Johnson

Tagovi

Zelena salata Astronauti Povrće iz svemira Svemirska stanica Svemirski vrt Salata iz svemira

Autorica

Martina Pavlović

Više [+]

Magistra agronomije sa specijalizacijom zaštite bilja.

Izdvojeni tekstovi