Zadnje aktivnosti

Poslednje aktivnosti korisnika mogu videti samo registrovani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu videti samo registrovani korisnici.
Za kompletne funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Analiza proizvodnje
  • 05.09.2020. 16:00

Kako se odlučiti šta je najbolje proizvoditi na gazdinstvu?

Prvo i osnovno pravilo je analizirati i definisati prioritetne parametre, kao što su: postojeći raspoloživi resursi, radna snaga, analiza tržišta, rentabilnost proizvodnje.

Foto: Verica Matić
  • 271
  • 8
  • 0

Samovoljno, spletom okolnosti ili silom prilika mnogi odlučuju da započnu svoju poljoprivrednu priču, iako do tada u životu nisu imali baš nikakav dodir sa poljoprivrednom proizvodnjom. Prva i osnovna dilema svih početnika jeste čime se baviti, u šta uložiti novac i šta je isplativije - stočarstvo ili ratarstvo?

Prva greška koju ne bi smeli da napravimo, jer posle nema povratka nazad, jeste na početku razmišljati o tome gde i kako će se investicija brže vratiti i kako zaraditi. Osnovno je izanalizirati i presložiti prioritetne parametre, kao što su: postojeći raspoloživi resursi, radna snaga, analiza tržišta, rentabilnost proizvodnje. Svaki ulazak u bilo koju poljoprivrednu proizvodnju, a da se prethodno pomenuti faktori ne analiziraju i na kraju ispune značio bi i poptuni promašaj i investicijski gubitak, naročito za početnike.

Sa kojim resursima raspolažete?

Plodno poljoprivredno tlo osnova je svake proizvodnje. Svaka ideja o agrobiznisu mora započeti sa pretpostavkama o raspoloživom poljoprivrednom zemljištu, bilo da se radi o vlasništvu ili zakupu od drugih lica. Površina, analiza, vrsta tla, nagib, pogodnost za obradu, pristupni putevi, sve to utiče na odluku čime se baviti.

Analiza zemljišta - investicija u petogodišnje planiranje proizvodnje

Drugi podjednako važan resurs jeste voda. Ima li na planiranoj lokaciji pristup vodi za navodnjavanje, reka, potok, izvor, bunar. Vrlo bitan je i položaj, lokacija terena, gde treba obratiti pažnju na dovoljnu osunčanost, jer je svetlost jednako važna sa ostalim resursima za biljnu proizvodnju. Ideja kojom vrstom uzgoja da se bavite, zahteva i obezbeđivanje potrebnih poljoprivrednih mašina, pomagala, objekata i drugih alata. Ako je reč o stočarstvu, kako, gde i koju vrstu stoke nabaviti?

Radna snaga - osnova planiranja proizvodnje

Svaki tip poljoprivredne proizvodnje zahteva ulaganje u rad, odnosno, radnu snagu. Ako se radi o manjim površinama, radna snaga mogu biti ukućani. Tu se radi o manjim porodičnim biznisima poput uzgoja povrća ili mleka sa dva do tri muzna grla u štali. Ukoliko je planirana veća proizvodnja, koja zahteva dodatnu radnu snagu, mora se povesti računa o angažovanju sezonskih radnika.

Povećanje obima posla, zahteva i dodatnu radnu snagu, ali ne samo u polju, farmi ili oranicama. Svaka proizvodnja zahteva dobar menadžment da bi proizvod stigao do kupca. Dakle reč je o ljudskim resursima u organizovanju uzgoja, marketinga i prodaje. Za razliku od drugih resursa koje nam priroda besplatno nudi, u angažovanju radne snage iziskuju se i dodatni troškovi rada, što je jedna od analiza pri planiranju proizvodnje. Može li biti dovoljna radna snaga članova porodice ili je potrebno zaposliti stalne ili sezonske radnike u odnosu na planirani obim proizvodnje, osnova je planiranja pre pokretanja proizvodnog procesa.

Prvo odrediti da li postoji tržište

Uzalud je nešto proizvoditi što nikako ili preteško nalazi put do krajnjeg potrošača. Započeti proizvodnju mleka, bez uslova za sopstvenu preradu, a da u okruženju nema potencijalnih mlekara i otkupljivača, investicija je koja nema tržišno pokriće. Ili uzgajati jagodičasto voće, za koje nema osiguran direktan plasman na pijace ili supermarkete, a da pri tome ponovo ne postoji zadruga ili otkupljivač sa kojim bi se ugovorom vezao otkup, takođe je bez smisla. Nakon što se proizvod proizvede na farmi ili njivi, ključan momenat je način plasmana na tržište.

Šta se dobija vođenjem knjigovodstva na poljoprivrednom gazdinstvu?

Stoga svaki početnik u poljoprivrednoj proizvodnji mora biti spreman da nije samo proizvođač već mora biti dobar trgovac, ekonomista i poznavalac osnovnih trendova na tržištu. U samoj početnoj ideji mora već tada biti dogovoren način prodaje, da li na kućnom pragu, online platformi, pijaci ili u kooperantskom sistemu, kako bi uloženi trud i rad bio isplativ.

Najgori scenario je proizvesti biljne useve ili mleko, a da pri tome tek tragate za kupcem. Biološka priroda proizvoda to neće dozvoliti. Svaki dan skladištenja robe znači gubitak na kvalitetu, a na kraju manju prodajnu cenu ili čak bez ostvarene prodaje.

Da li je proizvodnja rentabilna?

Ovaj segment analize ideje čime želite da se bavite u poljoprivredi, znači pretvaranje ideje u brojeve. Svaki rezultat analize veći od nule znači da planirana proizvodnja ima pozitivan bilans i kao takva je rentabilna. U suštini to znači da cena koštanja mora biti manja u odnosu na prodajnu cenu proizvoda.

Izbor mesta i zemljišta za podizanje višegodišnjih zasada

Za detaljan model analize, za planiranu proizvodnju, poželjno je preračunati i pokriće varijabilnih troškova. Tek tada, nakon urađenog detaljnog istraživanja, kada poljoprivrednik početnik kreće u investiciju i razvoj ideje postavlja se pitanje kojom proizvodnjom može da se bavi?


Tagovi

Poljoprivredna proizvodnja Poljoprivrednik početnik Raspoloživi resursi Rentabilnost proizvodnje Plasman proizvoda Prodajna cena


Autor

Adi Pašalić

Više [+]

Magistar Poljoprivredno-prehrambenog univerziteta u Sarajevu sa specijalizacijom na odseku Tehnologija uzgoja životinja.

Izdvojeni tekstovi

Izdvojen oglas

KLUB

Kompanija Volkswagen oborila je novi rekord u prodaji. I ne, ne radi se o automobilima. Riječ je o njihovoj poznatoj curry kobasici.  Tako je u 2023. godini prodano je 8,33 milijuna kobasica, uključujući sve varijante. To je oko 400.000 viš... Više [+]