Sve više domaćinstava u Šumadiji iznosi zimnicu na tržište koristeći resurse koje već ima, dodajući kreativnost i inovativnost. Za sada je to svima dodatni posao, ali ako ovako nastave, imaju šansu da pokrenu čitavu industriju kućne radinosti.
Zimnica nije više samo puko slaganje paprike u tegle, ili karfiola i zelenog paradajiza u burence. To je postao ozbiljno kreativan posao u kućnim radionicama, koji preti da ugrozi industrijski pravljenu zimnicu.
Ne samo po izgledu, već i po popularnosti. Jer sve je više sajmova hrane i zimnice, na kojima se nude upravo ovi proizvodi. I u Kragujevcu se prošlog vikenda završio jedan takav, i to vrlo uspešno.
To je bio četvrti sajam zimnice održan u sklopu Međunarodnog sajma turizma i seoskog turizma za koji je ove godine specifičnost upravo bila ta da je na stotine kreativnih tegli privuklo veću pažnju posetilaca Šumadija sajma od turističkih aranžmana za zimovanja i letovanja. Raznolikost na tezgama mamila je kupce.
Proizvođači koji su izlagali na sajmu su uglavnom domaćini iz Šumadije. Oni su združenim snagama svih ukućana celo leto i jesen pripremali zimnicu, a u ovom radu je do izražaja došla i kreativnost svakog, i svi su se potrudili da naprave nešto novo, i u izgledu i po ukusu. Čuveni "smajliji" su bili jedan od prodavanijih tegli Vesele turšije. Put do kupaca pronašla su i slatka od šumskog voća, ajvari i mleveni paradajiz.
"Imamo aroniju u turšiji sa ruzmarinom.To je naša šumadijska maslina. Ima sličan ukus maslini", kaže jedan od prodavaca iz domaćinstva Ostojić kod Aranđelovca. Saša Tomić iz Krive reke, mesta u blizini Kopaonika posetiocima Sajma ponudio je teglice ispunjene jagodama, kupinama, borovnicom. Plodove je porodica Tomić sakupljala u planini celo leto. Ovo domaćinstvo se bavi i seoskim turizmom, pa šarene teglice nude i gostima, a na sajmove odlaze da bi videli kakva je zainteresovanost kupaca, šta drugi rade, kakve su cene.
Skoro da nije bilo tegle na sajmu koja nije bila ukrašena, što papirom, heklerajem, mašnicama ili nalepnicama. Etikete za ovu domaću radinost uglavnom izrađuju mlađi članovi porodice koji dobro barataju kompjuterskim programima za dizajn. Oni i smišljaju imena, a neka njih će možda sutra postati i novi brendovi.
"Prodaja ide solidno. Od ovoga svakako ne možemo da podmirimo potrebe života, ali je prihod od zimnice već sada ozbiljan dodatak kućnom budžetu. To je resurs, koji već imamo iz svojih bašta, a na selu imamo i podrume ili prostorije za čuvanje zimnice. Odlučili smo da proizvode lepo i "ukusno" upakujemo i ponudimo kupcima. Svi u porodici pomažu i nadamo se da ćemo jednog dana proširiti svoju proizvodnju. Od ovoga imamo dvostruku korist, zarađujemo, a odlaskom na sajmove više izlazimo iz kuće zimi i u prilici smo da vidimo šta se dešava, kako rade drugi. Uvek se rodi neka nova ideja", kaže Vera Jakovljević, iz Novog Milanovca.
Da mašti nema kraja dokazala je skoro svaka tezga na kragujevačkom sajmu. Posetioci su degustirali, između ostalog, i vino od jagode iz Levče, rakiju iz okoline Despotovca. Mogle su se videti, a i probati i rakija šljivovica i dunjevača u flašama oblika mača ali i pištolja. Bilo je i pakovanja koja su podsećala na bočice parfema. Tačnije tek pažljivim zagledanjem ispostavilo se da su u pitanju oblici muzičkih instrumenata, a ne bočice za parfeme. A zagledalo se, i na zadovoljsvo proizvođača i kupovalo!
Povezana biljna vrsta
Foto prilog
Tagovi
Autorka