Zadnje aktivnosti

Poslednje aktivnosti korisnika mogu videti samo registrovani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu videti samo registrovani korisnici.
Za kompletne funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

• Salata iz svemira
  • 14.03.2020. 15:00

Astronauti proizveli zelenu salatu u svemiru - rezultati iznenađujući

Istraživači su analizirali ovo popularno povrće uzgojeno na svemirskoj stanici i osim što su utvrdili da je sigurna za jelo, ustanovili su i da na njoj nema tragova mikroba koji izazivaju bolesti te da je jednako hranjiva kao i ona uzgajana na Zemlji.

Foto: YouTube/NASA Johnson
  • 112
  • 4
  • 0

NASA je početkom meseca objavila video na kojem se vide astronauti koji jedu salatu koju su proizveli sami, u svemiru. Kako piše CNN, to je prvi put da su uživali u plodovima svog rada. Na snimci iz 2015. godine se vidi njihovo zadovoljstvo jer je salata crvenog lista zapravo ukusna. Istraživači koji su proveli eksperiment objavili su rezultate u kojima zaključuju da je ova salata i sigurna za jelo.

Prvi eksperiment pokrenuli su u maju 2014. godine, nedugo nakon pokretanja NASA-vog prvog sistema za proizvodnju cveća, a komore za uzgajanje su dostavljene u svemirsku stanicu. Ubrana salata je zamrznuta i poslana u svemirski centar Kenedi na analizu gde su napravljeni svi potrebni testovi.

Od tada se na svemirskoj stanici uzgaja mnoštvo zelenila i povrća koje konzumiraju astronauti.

Salata iz svemira bez mikroba i hranjiva kao da je uzgojena na Zemlji

Istraživači su analizirali ovo popularno povrće uzgojeno na svemirskoj stanici i osim što su utvrdili da je sigurna za jelo, ustanovili su i da na njoj nema tragova mikroba koji izazivaju bolesti te da je jednako hranjiva kao i ona proizvedena na Zemlji.

"Bili smo iznenađeni koliko su astronauti uživali u uzgoju i jedenju sveže salate", rekla je Kristina Kodadad, autorka studije i istraživačica u NASA-ovom Svemirskom centru Kenedi na Floridi. "Sposobnost uzgoja hrane u održivom sistemu koji je siguran za konzumaciju postaće presudna kako NASA kreće na duže misije. Ovo se povrće može uzgajati i konzumirati sveže, koristeći malo resursa", dodala je.

Ovo je važno stoga što se astronauti u svemiru hrane gotovim jelima poput suvog voća, orašastim plodovima, kikirikijem, piletinom, govedinom i škampima, a ni jedna salata ne može biti prerađena kako bi mogla preživeti put do nulte gravitacije. Budući da u gotovim jelima nedostaju neki vitamini i hranjive materije, uključujući kalij i vitamine C, B1, K važna je mogućnost uzgajanja sveže hrane u svemiru.

"Astronauti će u budućnosti morati biti nezavisni od Zemlje", tvrdi NASA, a ovo je korak napred prema uzgajanju povrća u svemiru.

Svemirsku baštu nazivaju "Veggie", a veliki je kao kovčeg

Vedži (Veggie) je postao nadimak za sistam proizvodnje povrća u svemiru - on je veliki koliko i jedan prosečan kovčeg pa u njemu može da raste šest biljaka. One rastu iz sterilisanog semena koje je ugrađeno u jastučiće, čija je podloga kalcifikovana, na bazi gline te sadrže đubriva. U njima se voda i hranjive materije jednako raspoređuju oko korena, a tu je i ventilator koji osigurava jednaku distribuciju vazduha.

Bez ove jastučaste strukture, korenje bi bilo potopljeno ili bi se osušilo jer se voda u svemiru na ponaša kao na Zemlji već se pretvara u mehure. Ovako se ona zadržava u okviru jastučića. Biljka raste jer reaguje na specijalno ultraljubičasto svetlo koje se nalazi iznad nje.

Zahvaljujući ovom otkriću astronauti sada mogu uzgajati kineski kupus, senf salatu, crveni ruski kelj, tri vrste zelene salate i ciniju. Povrće mogu ubrati, oprati i jesti kao salatu, ali trenutno nisu sproveli uslove da ga tu i skuvaju. "Vedži nam je pokazao da možemo da uzgajamo biljke u svemiru slično kao i na Zemlji", rekla je vodeća naučnica ovog istraživanja Đoja Masa nakon uspešno sprovedenog eksperimenta.

Nivo nekih elemenata viši kod biljaka iz svemira

NASA je bila zabrinuta hoće li povrće proizvedeno u svemiru biti ispravno za jelo, jer je nastalo u području koje je pod delovanjem radijacije. Osim toga, naučnike je zanimalo hoće li se na površini biljaka formirati štetni mikrobi kojima bi se astronauti mogli zaraziti ukoliko bi pojeli biljku. Mikrobiološka testiranja su deo sigrnosti hrane na Zemlji, ali još nisu postojala niti su sprovedena za svemirske biljke.

Kako bi se osigurala kontrola eksperimenta, biljke su uzgajane u sličnim uslovima na Zemlji. Temperatura, količina CO2 i vlaga zabeleženi na svemirskoj stanici simulisani su u Svemirskom centru Kenedi. Biljke su se uzgajale između 33 i 56 dana, s 24 do 72 sata zakašnjenja na našoj planeti zbog pokušaja da se uspostave uslove kao u svemiru.

Prilikom provođenja nekih eksperimenata između 2014. i 2016. godine ispostavilo se da je nivo kalijuma, natrijuma, fosfora, sumpora i cinka bila viša kod biljaka uzgajanih u svemirskoj stanici nego kod onih koje su rasle na Zemlji. Ipak, ispostavilo se da zelena salata na Zemlji i u svemiru ima istu količinu antioksidansa. Isto je bilo i s fenolima koji se nalaze u paradajzu i jabukama, a imaju protuupalna, antikancerogena i antivirusna svojstva.

Salata iz svemira nema bakterija kao ona na Zemlji

Kada je tim naučnika proučavao korenje i listove zelene salate uzgajane u svemiru, pronašao je mikrobe slične onima koji su postojali na ovoj biljci na Zemlji. Ovo je bilo neočekivano jer svemirska stanica ima svoje jedinstvene mikrobe. Ovi mikroorganizmi nisu u vezi s patogenima i na ovom povrću nisu nađene bakterije E. koli, salmonele i stafilokoka, koje se mogu naći na nekom povrću na Zemlji. Gljivice i plesan takođe su otkriveni na zelenoj salati iz svemira, ali u normalnim granicama koje ljudi mogu da jesu, što je zaključeno na osnovi njihove količine na ovoj namirnici na Zemlji.

"Međunarodna svemirska stanica služi za ispitivanje buduće dugotrajne misije, a ove vrste testova pomažu u proširivanju broja biljaka koji se mogu efikasno uzgajati u mikrogravitaciji", rekla je Masa."Budući testovi proučiće druge vrste lisnatih kultura, kao i sitno povrće poput paprike i paradajza, kako bi se osigurao dodatak svežih proizvoda za ishranu astronauta.", zaključila je.

Astronauti bi uskoro mogli uzgajati paradajz u svemiru

U videu ispod pogledajte kako je izgledalo kada su astronauti Skot Kei, Kjel Lindgren i Kimija Jui jeli salatu u svemiru:

Video: YouTube/NASA Johnson

Tagovi

Zelena salata Astronauti Povrće iz svemira Svemirska stanica Svemirska bašta Salata iz svemira

Autorka

Martina Pavlović

Više [+]

Martina je magistar agronomije sa specijalizacijom zaštite bilja.

Izdvojeni tekstovi

Izdvojen oglas

KLUB

Kačamak sa čvarcima na vranjanski način.