Zadnje aktivnosti

Zadnje aktivnosti korisnika mogu vidjeti samo registrirani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu vidjeti samo registirani korisnici.
Za potpune funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Izmeđ međe
  • 17.11.2020. 12:00

Zašto uz mandarinu ne bi stajalo 'zrela nedavno ubrana' ili naziv sorte kao kod jabuka?

Kako pomiriti okus i zahtjeve otkupljivača? Oni trebaju voćku s kojom mogu manipulirati 45 dana, proizvođači njih trebaju jer osiguraju plasman glavnine uroda, a kupac? On kupuje diljem zemlje mandarinu koja nije slatka.

Foto: Depositphotos/ 2735369.mail.ru
  • 1.477
  • 165
  • 0

Malo koje dijete u Hrvatskoj, ako nema drvo u dvorištu ili roditelji ne kupuju od proizvođača, zna kako i koliko uopće mogu biti slatke mandarine. Sve u trgovinama diljem zemlje su kisele, a razlog je što se beru zelene. Na kraju kada na policama provedu mjesec i više, onda im padne cijena, a okus i dalje nije dobar.

One su u pravilu industrijska klasa i mogu poslužiti za pravljenje sokova. Jer ako želimo stare, iz hladnjača, ubrane prije dva mjeseca onda bi to trebalo na policama i pisati. A ne da koštaju isto kao kada kupujete na nekom štandu uz cestu u okolici Metkovića. Proizvođači kažu da ako imaju velike plantaže ne mogu ni prodati sve svježe jer kupaca nema. Pa je česta slika u Dalmaciji da ih nalazimo kako leže na podu. One brane poluzrele i zelene su prodane odnosno otkupljene, a ove neubrane i neprodane uglavnom propadnu ispod drveta. Lako je kada vam šljiva ostane pa pravite rakiju od nje. Ili čak i jabuke, kruške i slično. Opet rakija.

Jasno označiti: brane zelene, sazrele na putu, u skladištu i na policama

No, premda se i od mandarina daju raditi prerađevine, nema tradicije njihove prerade u većim ekonomski isplativim količinama. A i takvi proizvodi zasad ne prolaze najbolje. I zato je za shvatiti i vlasnike plantaža koje prvo moraju riješiti glavninu robe, a to čine na način da prodaju veletrgovcima. Lako oni još sami prodaju određenu količinu. Treba li shvatiti i komercijaliste u trgovačkim kućama? Da. Njihovo je da osiguraju količinu po jednoj cijeni, a prodaju po višoj. I naravno da im što manje ostane. Jer kada se podvuče crta moraju svi biti na dobiti. I trgovac, ali i proizvođač.

Danas za razliku od prije 30 i više godina daleko je više velikih privatnih plantaža, a oni nemaju snage sve količine prodati sami i to u trenutku kada su mandarine slatke i najkvalitetnije. Moramo i možemo shvatiti proizvođača koji ima samo njih. I ako je legao, da tako kažemo, ove godine na njima, nema pomoći. A trgovački lanci imaju drugih poslova i ako se malo preračunaju oni će već na nečemu drugom nadoknaditi izgubljeno.

Moramo priznati da uglavnom pišu da je mandarina porijeklom iz Hrvatske. Tu nema prigovora. Ali kao što znamo koje je mlijeko svježe, koje pak trajno, tako bi ipak bilo potrebno da jasno naznače: brane zelene, sazrele na putu, u skladištu i na policama. A kada imaju robu ubranu svježu slobodno bi mogli prodavati po većoj cijeni s dobro istaknutom reklamom na kojoj bi primjerice pisalo 'Zrele mandarine nedavno ubrane'. Ili pak 'Zrele ubrane mandarine'. Ili dovoljno samo 'Slatka mandarina'.

Jabukama pišemo ime sorte, zašto ne i mandarinama?

Znači, imali bi posebno svježe, a posebno stare. I svaka bi imala svoju cijenu. Možda bi trebalo propisati da se piše ime sorte kao što pišemo kod jabuka. Tada će biti jasno ako ovih dana jedete sortu Kawano Wase da je nedavno ubrana. A ako u studenom kupite mandarine sorte Zorica ili pak Chahara jasno je da jedete one ubrane uglavnom još u rujnu. Dakle, prije mjesec i pol do dva. Deklaracija po sorti i edukacija kupaca bi bilo dobro rješenje. Ali tada bi možda nakon nekog vremena i roditelji i djeca tražili kupovati mandarine kada su slatke, a ne kada su kiselije od limuna, a i po većoj cijeni. Potrošač ima pravo znati što kupuje i to treba jasno naznačiti. Sigurno bi bilo drugačije i s cijenom i potražnjom kada bi znali da primjerice jedan određeni dan u tjednu stižu svježe ubrane mandarine.

Kao što se svježina riba prepoznaje po očima i krljuštima, tako se i svježina mandarina prepoznaje po boji, ali i kvaliteti kore. Vrlo često mislim da su ovakvom prodajom potrošači prevareni, a i proizvođačima nije neka reklama kada znaju da njihov proizvod nema dobar okus.

I s drugim voćem je tako. Ili slično. Trešnje također imaju problem da se moraju jesti zrele i svježe ubrane. Marelice isto tako. Ali za razliku od trešanja, marelice i mandarine možete brati nezrele i zadovoljit ćete potrebe veletrgovaca. No, što je s okusom? Nedavno je jedan od velikih proizvođača marelice opisao to kao okus repe. Veletrgovci zahtijevaju uvijek svojih 45 dana manipulacije kupljenom robom i tu nema pomoći.

Možda je tu šansa i za druge poduzetnike koji bi osigurali tržište s takvim, da kažemo, pravim voćem. Nije uopće tajna da su u trgovačkim lancima jabuke, kruške stare i do godinu dana, pa čak i u vrijeme sezone kada možete kupiti svježe ubrane. A o voću iz Južne Amerike, Afrike, Azije i da ne govorimo. Radi se već i o cijeloj tehnologiji skladištenja i manipulacije tim voćem na putu i skladištima koji osiguravaju mogućnost da ga jedemo i dvije godine nakon branja. Mandarine imaju tu manu da se ubrane ne mogu dugo čuvati u hladnjačama kao jabuke primjerice, i zato se svi kače za tih 45 dana držanja na policama.

Shemom školske mandarine do nove generacije kupaca 

Važno bi bilo da je na policama naznačeno kada je brana u studenom, a koja je brana u rujnu ili listopadu. Već bi to mnogima bio znak koja je kvalitetnija, odnosno slađa. 

Imamo proizvođača koji vam dostavljaju na kućni prag dostavnim službama kao paket. Trebalo bi im dati podršku za izradu internet stranica, reklama i slično da za njih znaju kupci. I kao što imamo shemu školskog voća, u ovo doba godine trebali bi imati shemu školske mandarine. Ali s obavezom da ih nositelj akcije mora djeci dostavljati u studenom i prosincu, odnosno one ubrane u studenom ili krajem listopada. Ima sorti koje su zrelije i ranije, ali teško da će one doći do naših nepca. Te zrele rane sorte brzo nađu kupca i odličnu cijenu na policama, a vjerojatno i u izvozu. Jasno do njih nećemo ni dolaziti.

Ali ove sorte koje dozrijevaju u pravom smislu riječi u listopadu, jedemo u studenom. Po mnogima je ipak najbolja tradicionalna sorta i najzastupljenija u dolini Neretve, Unshiu koja se počela saditi još šezdesetih godina prošlog stoljeća, a bere se krajem studenog i početkom prosinca. Tako bismo za kratko vrijeme i odškolovali novu generaciju kupaca koja bi znala kakve mandarine treba kupovati.


Povezana biljna vrsta

Mandarina

Mandarina

Sinonim: Mandarinka, mandarin, narančin | Engleski naziv: Tangerine | Latinski naziv: Citrus reticulata

Mandarina se ubraja među najotpornije agrume pre­ma hladnoći. Zbog toga se ona može komercijalno, bez većeg rizika, uzgajati duž obale srednje i južne Dalmacije te je postala... Više [+]

Tagovi

Mandarina Neretva Voće


Autor

Damir Rukovanjski

Više [+]

Diplomirani agronom, dugogodišnji dopisnik, novinar i urednik u Glasu Slavonije, osnivač i urednik AgroGlasa od 2000. do 2008. Urednik EU Agro Info od 2008 do 2013., urednik Agrotehnike, izdavač brojne stručne poljoprivredne literature. Kolumnist Agrokluba od 2008.godine. Nekadašnji suradnik Gospodarskog lista, Nove Zemlje. Član Hrvatskog novinarskog društva od 1993.godine i član Izvršnog odbora Zbora agrarnih novinara HND.