Zadnje aktivnosti

Posljednje aktivnosti korisnika mogu vidjeti samo registrirani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu vidjeti samo registrirani korisnici.
Za potpune funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Turistički klaster Una
  • 26.11.2017. 17:00

Obrađuju komšijsku zemlju, a proizvode prodaju turistima

Obitelj Marčeta ima usjeve na 5000 četvornih metara zahvaljujući zemlji svojih susjeda koju unajmljuju i obrađuju. To je još jedna uspješna priča vezana uz članove Turističkog klastera Una.

Foto: wwf
  • 1.392
  • 68
  • 0

Od voća i povrća, preko proizvoda od aronije do onih od meda, sve se može pronaći u poljoprivrednom obrtu obitelji Marčeta iz Martin Broda. Na 5000 četvornih metara sade krumpir, kukuruz, grah, papriku, paradajz... Voćke dobro urode plodom, a ove su se godine naročito isticale maline i smokve. Poseban ton cijeloj priči daju i pčele koje napustivši svoje košnice uživaju oprašujući prekrasnu dolinu rijeke Une.

Grantovi oko NP Una već daju sjajne rezultate

Bosiljka Marčeta i njezina obitelj članovi su Turističkog klastera Una te provode pripreme za ostvarenje malog granta koji su ovog ljeta dobili kroz natječaj WWF-a unutar projekta "Zaštićena područja za prirodu i ljude - terenski projekt Una". Grantovi su bili vezani za kreiranje nove i obogaćivanje već postojeće turističke ponude, navodi WWF.

Snaha i svekrva

Dom obitelji Marčeta se nalazi doslovce nekoliko metara iznad rijeke Unac. Zajedno sa suprugom Slavkom i snahom Mitrom, Bosiljka brine o usjevu.

"Kada sama zbog posla ne stignem nuditi robu turistima, prepustim to svojoj djeci", objašnjava Mitra Marčeta, Bosiljkina snaha koja je u Bosiljki pronašla savršenu svekrvu, ali i dobru prijateljicu i odličnu suradnicu. Stigavši iz Bosanskog Šamca u svoj budući dom, odmah je imala ideju o poljoprivrednom obrtu i nije puno čekala - plastenik uz kuću je nastao vrlo brzo. Mitra radi kao sezonski turistički radnik u Nacionalnom parku Una i njezin joj plastenik dobro dođe kao odmor nakon posla. Za razliku od nje, Bosiljka je cijelo vrijeme posvećena zemlji.

Brendirat će svoje proizvode

Proizvodi će dobiti brend

"Imamo svoje svinje, ovce, kokoši, pčele, povrće i voće. Kako ljudima koji imaju zemlju u Martin Brodu, a nisu stalno ovdje ta zemlja ne bi propala, mi je unajmljujemo i na njoj sadimo. Tako je svima dobro - njihova zemlja ne propada, imaju i neki prihod od nje, a mi imamo veću obradivu površinu", govori Bosiljka.

Na pitanje što će postići kroz WWF-ov grant, objašnjava da će ubuduće svoje proizvode pakirati u posebnu ambalažu, brendirati ih jedinstvenim etiketama te izraditi raznovrstan promotivni materijal za sve događaje koje organiziraju NP Una, gospodarska komora i druge institucije.

Budućnost je u zajedništvu

Bosiljka Marčeta se nije oduvijek bavila poljoprivredom. Tek kada su se nakon turobnog razdoblja, prije 20-ak godina, vratili u Martin Brod, shvatili su da će tako najprije pronaći sredstva za život. Posebno ih je inspirirala snaha Mitra, koja je donijela novu energiju i volju.

Školovana u Beogradu, Mitra je pohađala radionice motivacije na fakultetu i odmah spoznala da je budućnost u zajedništvu. Utoliko se oduševila početkom ove godine kada ju je predsjednica Turističkog klastera Una Zrinka Delić pozvala da zajedno s drugim članovima tada još budućeg Klastera pođe na studijsko putovanje u Sloveniju.

"Tada smo svi shvatili koja je dobrobit asocijacije koja je osnovana u martu ove godine i sada više nitko ne može zaustaviti suradnju koju smo započeli", zadovoljno priča Mitra.

Reagiraju li susjedi drukčije na članove Klastera? Komentira li se napredak u poslovanju? "Nama nitko ne može biti konkurencija jer sve imamo prvi, a reakcija će uvijek biti", jasna je Mitra.

Nema konkurencije

"U Martin Brodu prvi imamo svoj paradajz, domaći, nešpricani. Već ga 15. juna možemo ubrati. A kako radimo tuđu zemlju i tamo sijemo, imamo puno toga. Da ljudima ne propadne njiva, jer to se događa ako se zemlja ne obrađuje, mi smo te njive unajmili i sijemo i tamo. Imamo svoje ovce, kokoši, pčele... I trudimo se da svake godine imamo što više!"

Bosiljkin suprug Slavko brine o njihovim pčelama.

"Proizvode od meda nudimo uz svježe povrće i voće. No nismo jedini! U Martin Brodu ima još ljudi koji turistima nude svoje proizvode, od likera do sira. NP Una i WWF omogućili su nam da svoje proizvode nudimo turistima na tri lokacije u Martin Brodu, što mi ravnopravno koristimo", priča Bosiljka. Upravo su to lokacije na kojima se nerijetko mogu susresti Bosiljkini unuci.

Broj turista u parku iz godine u godinu raste

"Naročito nas posjećuju Arapi! Vole vodu, prirodu, sve ih to privlači", kaže Mitra koja ipak upozorava i na veliku prepreku s kojom se suočava njezin kraj - udaljenost od Bihaća.

"Nedostaje nam pruga koja je nekoć postojala. U selu živi samo 80 ljudi, uglavnom starija populacija. Ako prođe nominacija parka pri UNESCO-u, ta bi se pruga mogla obnoviti i to bi za nas bio spas. Tako bi i više posjetitelja parka moglo uživati u ovom prekrasnom dijelu Une", kaže Mitra, zaključujući da je ovako većina posjetitelja usredotočena na Štrbački buk, nesvjesna dobre priče u Martin Brodu.

Foto: wwf


Tagovi

Turistički klaster Una Bosiljka Marčeta Nacionalni park Una WWF


Autorica

Maja Celing Celić

Više [+]

Hobi vrtlarica i zaljubljenica u prirodu s dugogodišnjim iskustvom u novinarstvu. Urednica je portala Agroklub.