Zadnje aktivnosti

Zadnje aktivnosti korisnika mogu vidjeti samo registrirani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu vidjeti samo registirani korisnici.
Za potpune funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Ekološka proizvodnja
  • 30.10.2012.

Ekoproizvodi i u krizi i recesiji imaju siguran plasman i kupce

Za Hrvatsku organsku proizvodnju nema problema sa plasmanom

  • 2.319
  • 114
  • 0

Na njivama pokraj samoborskog Strmca, sjetva ekološkog ječma Antuna Čeha u punom je jeku. Taj elektrotehničar i strojarski specijalist po struci dobro zna da se od 10-ak hektara, makar i ekološke proizvodnje, ne može živjeti, pa svoj poljoprivredni biznis više doživljava hobijem uz redovit posao u smjenama u jednom poduzeću.

Od polja do starog mlina

- Jednostavno volim kad se jede zdravo - smije se Čeh.
Ideja o proizvodnji ekološke ječmene kaše i kukuruznog brašna i ljubav prema zemlji uskoro su mu se i te kako isplatili i danas je jedan od glavnih dobavljača tih proizvoda za Biovegu, koja osim lanca trgovina Bio&Bio odnedavno ima i cjelovitu liniju ekoloških proizvoda Ekozona u suradnji s vodećim hrvatskim trgovačkim lancem Konzumom. I Biovega i Konzum svjesni su, naime, da su se ekološki proizvodi pokazali otpornima na krizu i recesiju, i unatoč višoj cijeni oko 30%, bilježe daljnji rast, čemu je potvrda i posljednji shopping monitor GfK, prema kojemu 7% potrošača u Hrvatskoj smatra da za organski proizvedenu hranu, koja se u nas procjenjuje na oko 200 mil. eura, vrijedi platiti više.

Oko ekološke proizvodnje koja, naravno, nosi i ekološki certifikat i pod stalnim je nadzorom, Čeh ima i pet puta više posla nego konvencionalni poljoprivrednici. Samo su oranje i priprema tla isti kao u konvencionalnoj proizvodnji, a za ostalo treba puno više brige i truda, od berbe i pripravaka za prihranu bilja, od biljnih čajeva i gnojnica od koprive, stolisnika... do ručnog plijevljenja i kultiviranja čak 50 do 60.000 stabljika kukuruza po hektaru gdje i korov sretno raste, pa se ne smiju zapustiti. Na kraju sve završi u starom kamenom mlinu u Strmcu i meljavom na starinski način, koji njegovu zrnju daje dodanu vrijednost i kvalitetu i siguran plasman putem Ekozone, gdje je svoju tržišnu nišu našla i proizvođačica ekoloških pekmeza i sokova Marica Jug. Osnova za brend njezina obiteljskog poljoprivrednog gospodarstva (OPG) Maričin eko sok je, priča ona, jabuka u različitim kombinacijama s bazgom, kruškom, ciklom, mrkvom, marelicom..., a slično je i s pekmezima.

Prodaju ne prati i profit

- U današnje vrijeme, kada je novac vladar svijeta, izgubila su se ili se zanemaruju mnoga ljudska pravila vrijednosti i morala. Upravo kroz ekološki pristup proizvodnji, preradi, poštenom trženju, hrani, kozmetici, predmetima za svakodnevnu upotrebu, može se vratiti dostojanstvo proizvođaču, radniku, trgovcu i kupcu - smatra Marica Jug, ističući kako nije željela biti među onima koji čekaju da se stvari dogode, već je i sama htjela dati skromni doprinos boljoj i nezagađenoj budućnosti planeta. S Biovegom ima godišnji ugovor za oko 70 tisuća litara različitih Ekozona sokova, a od ove godine i za četiri vrste pekmeza te jabučni ocat. Preko Biovege, tvrdi, plasira i dvije trećine svježeg voća, a da se sve to isplati najbolje pokazuje činjenica da iz godine u godinu bilježi rast potražnje i povećava proizvodnju, i uz višu cijenu. No, ona ipak, tvrdi gospođa Marica, ne prati i porast troškova proizvodnje te ni unatoč većoj potražnji nema veće dobiti.

Cijelu godinu u OPG-u radi troje stalno zaposlenih, a veći dio godine i četiri do pet sezonaca, kojima pomaže i obitelj Jug. S nekoliko istomišljenika i proizvođača ekološkog voća OPG je osnovao i Zadrugu Eko voće kako bi povećali hrvatsku ekoproizvodnju, koja ne tolerira umjetna gnojiva, sintetičke pesticide, insekticide i herbicide te ne ugrožava okoliš.

Organsko vrijedi

U preradi voća ne koriste se nikakvi dodaci osim askorbinske kiseline (vitamin c), i to samo kod nekih proizvoda. U pekmeze se dodaje smeđi ekološki šećer, što je istaknuto na etiketi. Svi proizvodi podliježu kontrolama na nekoliko stotina aktivnih tvari, teške metale, a rade se i mikrobiološke te analize hranjivih tvari - kaže Marica Jug. Tu su i analize tla te lista zbog preporuke za gnojidbu ekološkim gnojivima, dok se u preradi nastoji sačuvati što više prirodnih svojstava proizvoda. U Biovegi ističu kako proizvodi unutar brenda Ekozona ne sadrže GMO, potpuno se prirodni, bez aditiva i pesticida, a ono što čini i njihovu dodanu vrijednost jest pakiranje koje, osim osnovnih informacija o proizvodu, donosi i recepte “iz riznice Makronovinih recepata”. Istraživanja su pokazala da organsku hranu u RH najčešće kupuju potrošači višeg obrazovanja i veće platežne moći. Čak 40% ispitanih slaže se da vrijedi kupovati organsku hranu.

Autor: Jolanda Rak Šajn

Foto: RGBStock.com


Izvori

Večernji list


Tagovi

Ekološka proizvodnja Certifikat Ekološki proizvodi Organska hrana Plasman

Izdvojeni tekstovi

Izdvojen oglas

KLUB

Pšenica k'o na Markovo, repica skoro pa ocvala, zemlja suha, Sunce upeklo...
Što li će biti od ove godine.